Alarmă pe mările și oceanele lumii! Un marinar a fost ucis și alți 40 au fost răpiți de pirați, de la începutul anului

2140

Articole de la același autor

Fenomenul pirateriei continuă să reprezinte o gravă amenințare pentru flota mondială. Potrivit Biroului Maritim Internațional, în 2020, au fost consemnate 195 de atacuri piraterești și tentative, cu 20,37% mai multe decât în anul 2019, când au fost 162 de cazuri. Zonele cele mai fierbinți ale pirateriei pe mare au fost Golful Guineea și Strâmtoarea Singapore.

În 2020, trei nave au fost deturnate, iar 161 de nave au fost abordate. Au avut loc 20 de atacuri eșuate, iar împotriva a 11 nave s-a deschis focul.

Anul trecut au fost răpiți de pe navele lor 135 de navigatori, comparativ cu 134, în 2019. Din totalul răpirilor, 95% au avut loc în Golful Guineea.



Pirații sunt tot mai violenți

În debutul acestui an, fenomenul pirateriei pe mare a mai scăzut din intensitate, arată un nou raport al Biroului Maritim Internațional. În intervalul ianuarie – martie 2021 au fost înregistrate 38 de incidente piraterești, comparativ cu 47 de incidente în aceeași perioadă din 2020. În primul trimestru al acestui an, 33 de nave au fost abordate de pirați, o navă a fost deturnată, pirații au deschis focul împotriva a două nave, iar două tentative de atac au eșuat.

Dar în timp ce numărul incidentelor de piraterie s-a redus, violența manifestată de pirați împotriva echipajelor de pe navele abordate a fost mai mare, în comparație cu anii precedenți. În primele trei luni ale anului 2021, au fost răpiți 40 de membrii ai echipajelor, în vederea obțineii răscumpărării, față de numai 22 de navigatori în primul trimestru din 2020. Mai grav este faptul că un marinar a fost ucis de pirați.



Focarul pirateriei pe mare


Golful Guineea continuă să fie punctul cel mai fierbinte al pirateriei pe mare, deținând o pondere de 43% din totalul incidentelor raportate la nivel global. De altfel, în această regiune a avut loc răpirea celor 40 de navigatori și uciderea unui membru de echipaj.

„Pirații care operează în Golful Guineea sunt bine echipați pentru a ataca la mare distanță de țărm și nu se dau în lături să acționeze violent împotriva marinarilor nevinovați”, avertizează Michael Howlett - directorul Biroului Maritim Internațional.

Atacul dat la cea mai mare depărtare de uscat a avut loc pe data de 11 martie 2021, când pirații au răpit 15 navigatori de pe un tanc petrolier cu pavilion Malta, la 212 mile marine sud de Cotonou, Benin.

Sub presiunea organizațiilor internaționale, autoritățile statelor din zona Golfului Guineea au luat unele măsuri, dar prea puțin eficiente. Faptul că pirații continuă să își facă de cap în voie are o singură explicație: corupția. Fără sprijinul unor autorități, pirații și hoții nu ar putea deține ambarcațiuni și armament, nu ar putea da lovituri după lovituri, pe mare.



Pirații somalezi nu-și mai fac mendrele

În schimb, Golful Aden și zona de coastă a Somaliei și-au pierdut de circa un deceniu statutul de focar al pirateriei pe mare. La această schimbare radicală au contribuit, în primul rând, marile puteri ale lumii, care și-au trimis navele de război să patruleze în zonă, pentru a asigura culoare de navigație sigure pentru vasele comerciale. În al doilea rând, navele care tranzitează aceste zone au primit dreptul de a avea gărzi înarmate la bord, care să respingă atacurile piraților.

Drept urmare, în primele trei luni ale anului 2021, în această zonă a fost consemnat un singur incident de piraterie. Un bulk-carrier a raportat că o ambarcațiune cu persoane înarmate și o scară de abordaj s-au apropiat de el, în timp ce se afla în Golful Aden. Echipa de securitate înarmată de la bord a tras focuri de avertizare, care i-au determinat pe atacatori să se îndepărteze.

Strâmtoarea Singapore – zonă periculoasă

În zonele de coastă ale Asiei, în ianuarie-martie 2021 au fost raportate 17 incidente piraterești, din care: 16 jafuri armate asupra unor nave și o tentativă eșuată. În aceeași perioadă a anului precedent, 27 nave fuseseră jefuite, iar o tentativă eșuase.

Numărul incidentelor a scăzut în Bangladesh, India, Filipine și Sulu-Celebes Seas. Nu a fost raportat niciun incident în Bangladesh, comparativ cu două incidente în ianuarie-martie 2020.

În India a fost raportat un singur incident, față de șase incidente în perioada de referință din 2020. În Filipine, numărul incidentelor s-a redus de la patru la două. În schimb, în Vietnam au fost raportate două incidente față de niciunul în aceeași perioadă din 2020.

Strâmtoarea Singapore continuă să rămână o zonă periculoasă. În primul trimestru al anului 2021, în această regiune au fost înregistrate șase incidente de piraterie, comparativ cu cinci, în aceeași perioadă a anului trecut.

În schimb, în zona de coastă a Indoneziei, ca urmare a faptului că forțele navale ale acestei țări sunt tot mai active, în primele trei luni ale anului 2021 au fost raportate doar două abordări de nave, comparativ cu cinci, în ianuarie – martie 2020.



Jafuri armate în apele Americii de Sud

Pe coasta Americii de Sud, a fost consemnată o creștere a numărului incidentelor piraterești. În zona de ancoraj Callao din Peru, au fost raportate cinci incidente în primul trimestru din 2021, comparativ cu doar trei incidente, în aceeași perioadă din 2020.

În apele Columbiei, au avut loc câteva jafuri. Hoți înarmați au urcat la bordul unor portcontainere aflate în mișcare sau ancorate în rada porturilor, au deschis containere și au furat mărfuri.

Apel către statele maritime și navigatori

În ciuda scăderii din intensitate a fenomenului pirateriei pe mare, autoritățile naționale sunt încurajate să intensifice supravegherea culoarelor de navigație, să sporească patrulele, să răspundă prompt la solicitările navelor aflate în pericol și să efectueze mai multe arestări. Totodată, comandanților și echipajelor navelor li se recomandă să manifeste vigilență, să supravegheze mișcarea ambarcațiunilor suspecte aflate în vecinătate, să raporteze imediat orice incident către cel mai apropiat stat de coastă și să pună în aplicare măsurile preventive recomandate de ghidurile de combatere a pirateriei și jafului armat pe mare.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4804 secunde