Constructorii duc dorul șantierelor

327
2
Constructorii duc dorul șantierelor - constructorii-1393269311.jpg

Articole de la același autor

Municipalitatea Constanței și portul au cel mai mare volum de investiții


Constructorii o duc din rău în mai rău. Asta spun datele Institutului Național de Statistică. Din 2009, de la declanșarea crizei economice, sectorul s-a restrâns an de an. Declinul pare să se fi domolit în 2013, când volumul lucrărilor de construcții a scăzut cu doar 0,6% față de anul precedent. 


Ce îi așteaptă pe constructori în 2014? Semnalele nu sunt deloc încurajatoare. Numărul autorizațiilor de construire eliberate pentru clădirile rezidențiale (case, vile, blocuri) a scăzut. Nu doar populația și-a restrâns investițiile, ci și agenții economici. Majoritatea preferă să repare vechile edificii, decât să ridice altele noi. 


Nici din zona statului - în continuare, cel mai mare investitor - nu vin vești prea bune. Multe dintre proiectele de investiții aflate în execuție sunt întârziate, iar lansarea celor noi întârzie. Delăsarea e atât de mare, încât Comisia Europeană a ajuns să tragă Guvernul României de mânecă, să urgenteze depunerea de proiecte.


Constructori români au înțeles că piața internă este prea strâmtă și au început să caute comenzi pe alte meridiane ale lumii. În acest scop, Patronatul Societăților din Construcții a organizat mai multe misiuni economice în străinătate. În 2013, au fost prospectate piețele din Federația Rusă, Irak, Algeria și Egipt, pentru a obține contracte pentru 2014. 


Insuficiența comenzilor și concurența tot mai mare (de multe ori neloială) nu sunt singurele probleme reclamate de constructori. Creditele continuă să fie puține și scumpe, iar plata lucrărilor se face frecvent cu mare întârziere. Instituțiile statului sunt principalii furnizori ai blocajului financiar. La toate acestea se adaugă corupția, practicile clientelare din sistemul achizițiilor publice.


În județul Constanța - potrivit unor surse din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcții -, volumul cel mai mare de investiții îl furnizează administrațiile locale, pe locul doi situându-se portul Constanța. Oferta sectorului rezidențial este în declin. Continuă să scadă volumul construcțiilor noi, dar și al lucrărilor de anvelopare termică a clădirilor. Sectorul energetic a început să ducă dorul investițiilor, odată cu stoparea expansiunii centralelor eoliene.
Economistul Gheorghe Ciurea, vicepreședintele  Confederației Patronale CONPIROM, remarcă, pe lângă rolul decisiv al administrațiilor locale în susținerea sectorului construcțiilor, apetitul investițional tot mai mare al fermierilor. În opinia sa, agricultura este "tigrul" economiei românești. Pe măsură ce dimensiunea exploatațiilor agricole crește, sporește și volumul investițiilor. Sectorul zootehnic a lansat cele mai multe comenzi, în special pentru construcția de adăposturi pentru animale. 


Campionul lucrărilor de investiții din județul nostru este, de departe, municipalitatea Constanței. Printre proiectele cu finanțare europeană, aflate în implementare, se numără: restaurarea și reamenajarea promenadei din zona Vraja Mării - Cazinou - Port Tomis (14,70 milioane lei), reamenajarea zonei pietonale din centrul istoric al orașului (47,806 milioane lei), reamenajarea și restaurarea zonei istorice - piața Ovidiu (11,616 milioane lei), promenada turistică Mamaia (64,841milioane lei), construirea a trei pasarelele pietonale în Mamaia (10,592 milioane lei), extinderea căminului pentru persoane vârstnice (6,295 milioane lei), parcarea multietajată P + 7E, din Mamaia (23,520 milioane lei), amenajarea zonei de acces în portul Tomis și plaja Modern (42,582 milioane lei).


În portul Constanța, cele mai mari lucrări de investiții aflate în derulare sunt: extinderea cu încă 1.050 metri a digului de larg (616,104 milioane lei), podul rutier hobanat peste Canalul Dunăre - Marea Neagră, de la Km 0+540 (121 milioane lei), extinderea danei de gabare (4,6 milioane euro). 


Comentează știrea

X
25 februarie 2014
Investiții

E posibil ca RAJA sa fie egala cu cele doua.

constructor
25 februarie 2014
taxe foarte mari

Pentru a construi in acest oras ai nevoie de o serie de aprobari ,chiar si pentru constructii de genul terase,magazii garduri ,acoperisuri care necesita costuri mici ,dar aprobarile sunt mult mai mari decat investitia in sine.Pimaria cere proiect,se plateste o suma ,dar se ia si un procent din valoarea proiectului,se cere aviz de mediu ,de la RAJA ,RADET ,daca este in zona istorica etc.Si atunci de ce credeti ca piata constructiilor este in declin ?

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 27 Iunie 2012
Stire din Social : Strada Traian, disperare și abandon
Pagina a fost generata in 0.7286 secunde