Magistrala Albastră! Canalul Dunăre - Marea Neagră, de la "Proiect de ţară" la 40 de ani de exploatare

711
Magistrala Albastră! Canalul Dunăre - Marea Neagră, de la

Articole de la același autor

Luna aceasta, se împlinesc 40 de ani de la darea în exploatare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, una dintre mândriile epocii comuniste. Pe 26 mai 1984, în prezenţa preşedintelui Nicolae Ceauşescu, se făcea cu mare fast inaugurarea acestui obiectiv de importanţă naţională, încadrat la acel moment ca al treilea cel mai lung canal de navigaţie din lume.

Joi, 23 mai, de la ora 10.30, la sediul central al Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) SA din Agigea, este programat un eveniment special: „Magistrala Albastră - Canal Dunăre Marea Neagră - de la «Proiect de ţară» la 40 ani de exploatare”.

„Cu această ocazie, se va discuta despre importanţa şi impactul exploatării complexului hidrotehnic al canalelor navigabile în dezvoltarea regiunii şi, totodată, va fi făcută o prezentare generală a activităţii companiei şi a potenţialului pe care îl reprezintă utilizarea infrastructurii de transport naval”, se arată într-un comunicat de presă semnat de directorul general al companiei, Florin Goidea.

Construcţie de amploare, realizare a întregii naţiuni, canalul îndeplineşte trei mari roluri: de a furniza apa necesară răcirii reactoarelor Centralei de la Cernavodă, de navigaţie şi de a furniza apă pentru consum (filtrată de RAJA) şi pentru irigat, în agricultură. Leagă porturile Cernavodă de pe Dunăre şi porturile Constanţa şi Midia de la Marea Neagră, scurtând drumul spre portul Constanţa cu aproximativ 400 kilometri.

Deşi planuri pentru realizarea canalului au existat încă din perioada regalităţii, lucrările efective au demarat abia după cel de-Al Doilea Război Mondial. Cel care a proiectat Magistrala Albastră este inginerul Chiriac Avădanei, „părintele” canalului.

Canalul, cu lungime totală de 95,6 km, este format din ramura principală, în lungime de 64,4 km, şi ramura de nord (Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari), în lungime de 31,2 km. Este parte componentă a importantei căi navigabile europene dintre Marea Neagră şi Marea Nordului, prin Canalul Rin - Main - Dunăre. Folosind această rută, mărfurile din Australia şi Orientul Îndepărtat, destinate Europei Centrale, îşi scurtează drumul cu 400 kilometri.

Mai spre zilele noastre, compania a atins, în 2023, un trafic record de 51.503.000 tone capacitate, ceea ce a însemnat un plus de 34% faţă de anul precedent.

Măsuri pentru siguranţa navigaţiei

Ajuns la cea de-a şasea ediţie, Danube Business Talk 2024, eveniment dedicat navigaţiei pe Dunăre, a fost organizat, săptămâna aceasta, de Via Donau, în capitala Austriei, Viena.

În cadrul întâlnirilor bilaterale, participaţii la acest eveniment internaţional au avut oportunitatea de a întâlni potenţiali clienţi, operatori de transport şi furnizori de servicii, contribuind astfel la stabilirea cursului pentru un viitor verde al navigaţiei interioare.

Reprezentanta Administraţiei Canalelor Navigabile, Carmen Mănescu, manager de proiect în cadrul Faiway Danube II, a prezentat măsurile care au fost întreprinse pentru siguranţa navigaţiei, precum şi acţiunile necesare şi viitoare pentru continuarea îmbunătăţirii condiţiilor căilor navigabile.

De asemenea, în cadrul proiectului Fairway Danube II, a fost organizată şi o vizită de lucru în Slovacia.

Partenerilor din cadrul proiectului le-au fost prezentate măsurile luate de Slovacia pentru a întreţine şenalul navigabil al Dunării în zona lor de administrare. Printre măsuri, se numără achiziţionarea de nave de măsurători hidrografice, nave de semnalizări şi dragaj. Totodată, a avut loc o vizită la ecluza Gabcikovo, modernizată în cadrul unui proiect finanţat prin instrumentul de finanţare european Connecting Europe Facility.

Reamintim că proiectul Fairway Danube II este finanţat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) Transport. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.4294 secunde