Pirateria și disputele teritoriale - cele mai grave amenințări pentru shipping-ul internațional

172
Pirateria și disputele teritoriale - cele mai grave amenințări pentru shipping-ul internațional - pirateria-1395071261.jpg

Articole de la același autor

Pirateria pe mare a atins nivelul cel mai scăzut din ultimii șase ani. În 2013, au fost raportate 264 atacuri la nivel global, cu 40% mai puține față de 2011, când fenomenul atinsese apogeul în zona Somaliei. 12 nave au fost capturate, 202 au fost abordate, împotriva a 28 de nave s-a deschis focul, iar 28 de nave au raportat tentative de atac eșuate. Mai mult de 300 de membri ai echipajelor au fost răpiți, iar 21 au fost răniți.
Zona cea mai fierbinte este Golful Guineea, cu o creștere de 30% a incidentelor. În 2013, au fost raportate 51 de atacuri. Pirații nigerieni și-au schimbat tactica: au trecut de la jefuirea încărcăturii tancurilor petroliere la răpirea echipajelor, în scopul încasării răscumpărării.
Fenomenul este în expansiune, grupările criminale extinzându-și activitatea la sud de Nigeria. 
Măsurile de securitate sunt destul de firave. Au fost instituite "zone de ancoraj sigure" în câteva porturi, dar forțele navale locale au o capacitate de acțiune redusă. 
Coasta Somaliei se află sub controlul forțelor navale de securitate, care au reușit să prevină capturarea unor mari nave comerciale. Grupările înarmate continuă să lanseze atacuri pe mare, iar tensiunile politice din Somalia alimentează fenomenul pirateriei. În 2013 au fost înregistrate doar 14 atacuri, față de 75, în 2012, și 237, în 2011.
Specialiștii din domeniul securității maritime atenționează că fenomenul pirateriei nu este singu-ra sursă de risc major pentru shipping-ul internațional. Navigația se confruntă cu amenințările teroris-te, alimentate de tensiunile politice din diferite zone ale lumii. În zona Canalului Suez au fost amplasate forțe de securitate pe uscat, după ce, în 2013, au fost lansate două grenade asupra unei nave portcontainer. Acțiuni teroriste pe mare, de dimensiuni mai mici, s-au înregistrat în Irak și Yemen. 
Disputele teritoriale dintre state constituie o altă sursă de risc pentru navigația comercială. Tensiunile dintre China și Japonia ar putea afecta transportul din Marea Chinei de Sud, iar recenta intervenție a Rusiei în Crimeea a dus la blocarea strâmtorii Kerch și izolarea portului ucrainean Mariupol. 
În sfârșit, exodul maritim al popu-lației care se refugiază din focarele de război, precum Siria, reprezintă o altă sursă de amenințare la adresa securității navigației. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Luni, 10 Martie 2014
Stire din Economie : SOS de pe cargoul "Sea Breeze"
Pagina a fost generata in 0.3003 secunde