Povestea tristă a celui mai renumit arhitect care a proiectat clădiri emblematice în Constanța

4061

Articole de la același autor

Edificii reprezentative din municipiul Constanța au fost construite în vremuri tulburi, de deținuți politici. Este cazul Fântânei Dragonului, stadionului Farul și a clădirii administrative în care, în prezent, își desfășoară activitatea Primăria Constanța, Prefectura și Consiliul Județean Constanța. De asemenea, toate au fost proiectate de arhitectul Ioan Pușchilă, fost deținut politic.





Conducerea Asociației Foștilor Deținuți Politici Constanța a anunțat că în prezent se fac demersuri ca pe clădirile și edificiile reprezentative din municipiul Constanța să fie montate plăcuțe care să amintească posterității de faptul că au fost realizate prin contribuția unor oameni care au fost închiși și persecutați politic. „Vom cere ca la stadion să fie montată o plăcuță prin care să se arate că a fost proiectat de arhitectul constănțean Ioan Pușchilă, fost deținut politic și că a fost construit de foști deținuți politici. Cum, de altfel, este și cazul altor edificii, precum Fântâna Dragonului, cea mai mare fântână arteziană din țara noastră, a actualului centru administrativ, Spitalului Județean Constanța și a Cazinoului, ale cărui reparații, după distrugerile din timpul războiului mondial, au fost realizate tot de deținuți politici”, a subliniat pentru „Cuget Liber” Paul Andreescu, președintele asociației.





Arhitectul care a proiectat edificii importante, închis șapte ani în lagăr

Arhitectul Ioan Pușchilă este unul dintre oamenii de valoare care au lăsat posterității numeroase edificii, dar nici până în prezent, nu îi este recunoscută adevărata contribuție. Mai mult, așa cum a subliniat Paul Andreescu, arhitectul a fost obligat să creeze și să proiecteze edificii chiar și în perioada în care era după gratii, fiind închis din considerente politice.

Ioan Pușchilă s-a născut la Cernavodă, în 1913, a urmat cursurile liceale în Brașov și a fost admis la Politehnică în București. Dar pentru că în timpul studenției s-a îmbolnăvit de tuberculoză, a fost nevoit să abandoneze studiile și să se întoarcă acasă, la Cernavodă, unde s-a angajat ca profesor de matematică. Ulterior, a absolvit Arhitectura și a lucrat o bună perioadă în București. Potrivit mărturiilor vremii, nu a fost membru al Mișcării Legionare, dar relațiile de prietenie cu simpatizanții gardiștilor erau cunoscute. Cu susținerea acestora, pentru câteva luni, a ocupat funcția de primar al orașului Cernavodă, perioadă în care a proiectat sediul primăriei. Dar, tot din cauza prieteniei cu legionarii, a ajuns după gratii. După venirea la conducere a comuniștilor, în 1949 a fost catalogat drept un pericol pentru societate și condamnat la șapte ani de închisoare pentru „uneltire împotriva orânduirii sociale”. În 1950 a ajuns în lagărul de la Poarta Albă, unde a fost numit conducătorul brigăzii constructorilor, poziție din care a contribuit atât la realizarea canalului, dar și a altor edificii, printre care stadionul din Constanța și Fântâna Dragonului, după cum mărturisesc mai mulți foști deținuți politici. Ziarele vremii notau însă că ambele construcții erau realizate, voluntar, de tinerii studenți comuniști. După eliberarea din lagăr, arhitectul Ioan Pușchilă a primit însărcinarea să proiecteze clădirea Spitalului Județean Constanța, iar ulterior, a clădirii administrative de pe bulevardul Tomis, unde în prezent sunt găzduite Primăria Constanța, Consiliul Județean și Prefectura. Pentru respectivul proiect ar fi trebuit să primească o primă de 100.000 de lei de la partid, dar banii respectivi nu au ajuns niciodată la el, fiind împărțiți de cei din conducerea locală. După proiectarea Casei Albe, arhitectul a proiectat stațiunea Venus, iar după pensionare ferma Sibioara și Căminul Marinarilor. A murit în 1997, lăsând în urmă o familie de arhitecți, căci toți trei copiii i-au călcat pe urme, în pasiune și profesie. 





Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.172 secunde