Scandal la examenul pentru Definitivat! Candidatele reclamă exerciții care depășesc programa pentru învățători

18836
3
Scandal la examenul pentru Definitivat! Candidatele reclamă exerciții care depășesc programa pentru învățători - fond-1658409099.jpg

Articole de la același autor

Eterna polemică între cadrele didactice care susțin probele scrise din fiecare vară este legată de greutatea subiectelor: Definitivat versus Titularizare. Dacă titularizarea oferă candidatului cu notă mare șansa de a ocupa un post pe o perioadă nedeterminată, prin dobândirea definitivării în învățământ, cu nota 8 cadrul didactic are liniște pe viață, pentru că depășește stadiul de debutant și poate intra pe o rută ascendentă de profesionalizare.

 

În ciuda faptului că programa pentru Titularizare este mult mai stufoasă, subiectele de la Definitivat sunt considerate mai grele, fapt remarcat și miercuri, 20 iulie, de candidați prezenți la proba scrisă.

În județul Constanța, proba a avut loc la Școala gimnazială nr. 24 „Ion Jalea”, unde au fost admiși 209 candidați din cei 229 înscriși, cel mai mare număr de participanți fiind consemnat la disciplinele de examen învățământ preșcolar în limba română (67) și învățământ primar în limba română (31).

Joi, 21 iulie, am primit pe adresa redacției o sesizare din partea unei debutante în învățământul primar, prin care sunt reclamate greșeli în subiectele de la matematică.

„Pe 20.07.2022 s-a desfășurat proba scrisă a examenului de definitivare în învățământ. În urma parcurgerii subiectelor pentru învățători, subiecte care au avut un grad foarte ridicat de dificultate, s-a constatat că în cadrul exercițiilor de la matematică, 3 elemente nu se regăsesc în programa de Definitivat. Mai precis: expresiile matematice, calculul cu radicali, formulele ariilor și a volumelor corpurilor geometrice. Programa specifică: rădăcina pătrată a unui număr NATURAL (nu calcul cu radicali), iar la corpurile geometrice recunoaștere și construcție (nicidecum formulele pentru arii și volume). Cadrele didactice nedreptățite au luat atitudine și au întocmit o petiție online prin care cer redistribuirea punctajului aferent acestor exerciții care depășesc programa, fie găsirea unei alte rezolvări favorabile în acest context. Luându-se legătura cu Ministerul Educației, aceștia din urmă au afirmat că nu ei întocmesc aceste subiecte, ci Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Apelăm la atenția presei pentru că este un subiect de interes și de o importanță crescută în mediul educațional”, se mai arată în respectiva sesizare.

Într-adevăr, petiția online inițiată de Raluca Dragomir, cu titlul „Notarea corectă a subiectului de matematică de la examenul de definitivat” aduce în discuție faptul că „la matematică, unele exerciții nu corespund cu programa acestui examen. De exemplu, exercițiul 2 și ultimul exercițiu. În programă este scris că trebuie învățate doar ariile și perimetrele, nu formulele volumelor, iar exercițiul 2 este total ieșit din comun fiind o expresie matematică. Nouă ni se cere să știm doar rădăcina pătrată a unui număr natural. Vă rog să luați în considerare aceste aspecte fiindcă nu este vina noastră”.

Rămâne de văzut dacă Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, instituția care a elaborat subiectele, va răspunde acestei sesizări. Dar după cum ne-au declarat specialiști în domeniu, în programă sunt cuprinse competențele vizate și conținuturile corespunzătoare, evaluarea fiind centrată pe competențe. Așa încât două observații din cele trei reclamate nu ar fi reale. În programă apare Mulțimea numerelor iraționale, deci TOȚI radicalii. De asemenea, în programă apar Corpuri geometrice la Tematică (pct. G), dar Utilizarea formulelor de calcul pentru perimetre, arii, volume la COMPETENȚELE ÎNVĂȚĂTORILOR (pct F, 2.10).

Primele rezultate vor fi afișate în data de 27 iulie, în centrul de examen și pe site-ul definitivat.edu.ro. Contestațiile se depun la centrul de examen, conform calendarului aprobat, în zilele de 27 și 28 iulie. Rezultatele finale se afișează la centrul de examen și pe site-ul anterior menționat, în data de 4 august 2022.

Comentează știrea

Chiran Nicoleta
22 iulie 2022
Programa definitivat invatatori

Problema este programa in sine. Te pregatesti, ca sa te pregatesti...80% din programa nu te ajuta la clasa...este materie de umplutura.... asa, ca sa fie cat mai mult... De exemplu, la literatura, in veci nu vei preda romanul la cp-IV, sau maretii radicali sau volumul corpurilor geometrice sau propozitiile subordonate si lista poate continua. Raspunsurile subiectelor sunt complexe si stufoase si nu apuci sa abordezi toate subiectele in 4 ore, oricat ti-ai dori... In concluzie, atat examenul de titularizare, cat si cel de definitivat, nu aduce plus valoare cadrului didactic examinat, ci ii consuma timpul pe care l-ar putea folosi pentru a se pregati pentru ceea ce ii foloseste cu adevarat la clasa.

George B
23 iulie 2022
Răspuns

Deci doamna Chiran toți cu opt clase făcute pot fi învățători! Sau mai puține clase...

Vasile
23 iulie 2022
Progrma definitivat

Totuși, un învățător trebuie sa știe exact doar ce învață un copil la cursul primar? Așa..., cum observa cineva, orice absolvent de 8 clase poate fi învățător. Credem că învățătorul, profesorul, trebuie sa aibă o viziune mult mai largă decât elevii pe care îi îndrumă.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7762 secunde