Elevii participanţi la Evaluarea Naţională, în extaz! "Au fost subiecte de clasa a VI-a". Profesorii îi contrazic

2760
A promis și s-a ținut de cuvânt. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a oferit ocazia candidaților la prima probă scrisă a Evaluării Naționale 2022, cea la Limba și literatura română, să exclame la ieșirea din sală: „A fost atât de ușor! Am făcut tot!”.





Efectiv toți elevii cu care am stat de vorbă marți, 14 iunie, la finalul probei scrise de la limba română, s-au declarat extrem de încântați de subiectele primite spre rezolvare, unul dintre ei chiar declarându-ne că „Astea au fost subiecte de clasa a VI-a!”.

Majoritatea au mai afirmat că simulările, fie ele județene sau naționale, i-au „călit”, întrucât au avut subiecte mai grele, așa încât se așteptau ca și examenul în sine să fie ceva mai… dificil. Una dintre candidate ne-a declarat că ceva îndoieli a avut la subiectul I.B, punctul 6, acolo unde se solicita alcătuirea unui anunț asertiv, în care substantivul comun „lampă” să fie în cazul genitiv (1), și un enunț interogativ, în care pronumele personal „el” să aibă funcția sintactică de complement prepozițional (2).

În opinia prof. Sorin Mihai, inspector școlar general, dar profesor de limba română titular al Școlii gimnaziale „Gala Galaction” din Mangalia, subiectele au fost accesibile. „Au fost, ca nivel de dificultate, similare celor șase subiecte care au constituit teste de antrenament”, a afirmat prof. Mihai.





„Din fericire pentru ei, nu au fost subiecte capcană”

A fost mai degrabă un test de atenție, de concentrare și se va vedea că au fost copii care au greșit la cerințe ușoare.

Prin urmare, nu a fost așa ușor, pentru un elev care nu s-a pregătit temeinic, în opinia prof. Marian Crăciun, de la Școala gimnazială nr. 7 „Remus Opreanu”: „Spre exemplu, dacă nu ți-ai învățat subordonata atributivă, cum puteai să o identifici? Sau dacă nu recunoști predicatul după categoria modului, mai poți să împarți fraza în propoziții? Mă bucur că majoritatea a considerat subiectele ușoare, pentru că înseamnă că sunt niște copii lucrați. Dar cum zic ei, că ar fi fost subiecte de clasa a VI-a, exagerează. Cine a învățat, logic că știe și i se pare ușor. Din fericire pentru ei, nu au fost subiecte capcană. Mie, sincer, mi s-au părut subiecte abordabile pentru un copil care a învățat, gradul de dificultate situându-se undeva de la mediu spre dificil. Până și la subiectul II, textul narativ, dacă e să ne referim, era nevoie să ai un întreg al narației. Asta înseamnă că trebuia dezvoltată o intrigă, care să aibă un punct culminant, cu o situație tensionantă. În schimb, mai toți fac un colaj, un amestec de întâmplări, și gata, au făcut textul narativ. Dar acestea sunt întâmplări! Pe când la textul narativ trebuie urmărită aceeași întâmplare, cu toate nuanțele momentului. Aici intervine lectura suplimentară. Cel care nu este citit ce o să facă? Propoziții banale. Concluzia este că nu a fost așa de ușor precum zic ei”, a mai declarat prof. Crăciun.




„Scurgerea” subiectelor se lasă cu dosar penal la Suceava

La finalul probei, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a susținut o conferință de presă, prilej cu care s-a declarat bucuros că subiectele au fost considerate accesibile, „deși nu sunt atât de simple pe cât acuză unii. Ele sunt adecvate perioadei pe care elevii au traversat-o fără voia lor. De asemenea, ele sunt adecvate testelor PISA, fiind asemănătoare. Foarte multă lume întreabă ce s-a dat, concentrându-se pe conținut. Îndrăznesc să atrag atenția, public, că accentul trebuie pus pe competențe. Prin proba de astăzi s-au verificat competențe de înțelegere a unui text, s-au verificat competențe cu privire la capacitatea de a formula deducții logice, pe baza unui text. S-au verificat competențe de creativitate, mă refer la subiectul II, care lasă elevii să facă orice legătură, inclusiv cu texte pe care le-au citit, făcând parte din programă sau nefăcând parte. S-au verificat, de asemenea, și competențe gramaticale, s-au verificat și competențe cu privire la complexitatea vocabularului utilizat. Mă bucură faptul că au apreciat ofertant conținutul operelor aparținând lui Radu Tudoran și Cella Delavrancea, dar accentul este pus pe competențe, așa cum este și în cazul testărilor PISA”, a declarat ministrul.




El a adăugat, cu satisfacție ministerială, că în județul Dâmbovița s-a desfășurat programul pilot de scanare a lucrărilor, fapt ce a înlesnit evaluarea imediat după ora 15. Cu precizarea că au fost excluși evaluatorii care au înregistrat anul trecut diferențe mari de punctaj.



Același ministru avea să aducă în atenție un caz grav, ce contravine angajamentului de confidențialitate pe care fiecare cadru didactic l-a semnat, cu referire la subiectele care nu trebuiau să fie publice până ce Ministerul Educației nu proceda la acest lucru. „Îmi pare rău pentru colegii mei, vor suporta consecințele, conform legii. Până la ora 15, ele au fost considerate secret de serviciu. Inspectoratul Școlar Județean Suceava derulează o cercetare disciplinară, dar au fost anunțate și organele specializate ale statului român. Îmi pun mari speranțe că rezultatele vor confirma gradul de adaptare al subiectelor aferente probei de astăzi la realitățile școlii românești”, a concluzionat același oficial.

Următoarea probă are loc joi, 16 iunie, la Matematică.





Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7112 secunde