Viciile testărilor standardizate au dezamăgit elevii, încântați că folosesc tehnologii digitale

1597
Viciile testărilor standardizate au dezamăgit elevii, încântați că folosesc tehnologii digitale - fondtestaristandardizate-1654010604.jpg
Dacă nu ar fi fost introduse într-o pripă care a dat multora de gândit - fără să existe o procedură de licitație sau condiții transparente -, evaluările standardizate, aflate în plină desfășurare zilele acestea, ar fi constituit motiv de bucurie, mai ales pentru elevii din ciclul primar. Crescuți în era digitalizării, cu gadgeturi pe măsura posibilităților, dar de neînchipuit fără măcar un telefon, elevii au fost încântați să le utilizeze cu acordul profesorilor.

Este concluzia la care ne-au ajutat să ajungem elevii unei clase a III-a de la Școala gimnazială nr. 24 „Ion Jalea”, una dintre cele șapte unități de învățământ constănțene desemnate de Ministerul Educației să piloteze aceste testări standardizate. De altfel, ei au fost primii care au avut de rezolvat luni, 30 mai, primii 14 itemi la matematică, ușor dificili, care ar fi presupus mai mult de jumătate de oră pentru a fi rezolvați. Cronometrul a fost inamicul lor numărul 1, constituind cel mai mare stres pentru majoritatea elevilor. Anunțați, însă, de învățătoare că vor mai susține încă o testare, la limba română, și vineri, 3 iunie, au sărit în sus de bucurie, iar unii dintre ei și-au promis că-și vor aduce tabletele. Asta pentru că la matematică au avut probleme cu vizualizarea figurilor geometrice. Și tot la geometrie au avut probleme și elevii de gimnaziu, care au descoperit cerințe greșite ale subiectelor. „Se dă un dreptunghi cu lungimea de…” și se cerea calcularea lungimii… Nu cumva o pilotare este atunci când elevii verifică itemii și nu când testul verifică vigilența elevilor?

Până pe 10 iunie, ultima zi a acestui an școlar, în 329 de școli și licee, alese de Ministerul Educației din șapte județe, elevii claselor I-VII vor continua să susțină aceste teste standardizate, respectiv cei ai claselor IX – XI la română și matematică sau istorie, în funcție de profil. Participarea la testare nu este obligatorie și nu există sancțiuni pentru neparticiparea la testare. Pilotarea a fost încredințată, după cum se știe, prin parteneriat cu titlu gratuit între minister și platforma Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale.

Prea multe promisiuni neacoperite

Ideea unei evaluări standardizate online a fost lansată de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la finele lunii septembrie a anului trecut, când promitea că „va trebui să derulăm foarte repede acest proces, va trebui să achiziționăm și echipamentele și va trebui să formăm și cadrele didactice pentru aceste evaluări online, asumate într-adevăr pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Asumate și la nivel de proiect pilot pentru examenul de Bacalaureat, pilot însemnând evaluarea din cel puțin un liceu în fiecare județ”.

Rămâne totuși întrebarea: ce miză au aceste evaluări naționale la clasele II, IV și VI? În fiecare an, Centrul de Evaluare publică rapoarte privind aceste rezultate, dar nu au fost băgate în seamă de propriul minister, pentru că altfel ar fi fost urmate de schimbări curriculare sau de instrucțiuni metodologice de la direcțiile ministerului. „Experimente și bani cheltuiți anapoda! Profesorii fac întruna situații, statistici, portofolii, cursuri, dar nu știm pentru ce”, declara, zilele trecute, un cadru didactic constănțean care aștepta ca aceste testări standardizate să fie aplicate în perioada anterioarelor evaluări.


Calendarul evaluărilor continuă pe 2 iunie: clasele I, a X-a și a XI-a – matematică/istorie; 3 iunie: clasele a III-a, a V-a și a VI-a – Limba română; 6 iunie: clasele a II-a, a IV-a, a VII-a și a IX-a – Limba română; 7 iunie: clasele I, a X-a și a XI-a – Limba română, iar pe 8 iunie: reprogramări pentru sesiunile de testare care nu s-au putut efectua.



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.0063 secunde