20% din traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră se derulează în beneficiul Ucrainei

248
20% din traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră se derulează în beneficiul Ucrainei - fond20lasutadintraficulpecanalin-1659712219.JPG
În anul 2022, traficul pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari a fost influențat pozitiv de recoltele bune de cereale obținute de România, Serbia, Ungaria și Bulgaria în anul precedent, care au făcut să crească disponibilitățile pentru export.

Apoi, după invadarea Ucrainei de către trupele Federației Ruse, canalele navigabile din România au devenit una dintre principalele rute de transport pentru mărfurile ucrainene, astfel că, în prezent, ponderea lor a ajuns la 20% din traficul total. În prezent, Ucraina a devenit al doilea mare beneficiar străin al acestor căi de transport, după Serbia.

Cel de al treilea factor care a influențat traficul fluvial de mărfuri, dar în sens negativ, este seceta cumplită care s-a abătut asupra Europei în acest an, făcând să scadă, îngrijorător, debitul Dunării. Adâncimea fluviului a coborât, pe mari distanțe, sub nivelul minim de navigație în condiții de siguranță, de 2,5 metri. Din acest motiv, transportatorii sunt nevoiți să încarce barjele pe jumătate, pentru a evita eșuarea lor.
 

Iată, într-un aviz către navigatori emis pe data de 29 iulie, Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați le aduce la cunoștință că: „În această perioadă, situația hidrologică cu ape mici, cu tendințe de scădere va conduce la apariția unor probleme în desfășurarea navigației pe întregul sector românesc al Dunării. În aceste condiții, AFDJ Galați depune eforturi deosebite pentru întreținerea șenalului navigabil. Toți armatorii au obligația să instruiască comandanții de nave și de convoaie pentru corelarea pescajelor de încărcare cu condițiile de navigație existente în punctele critice din sectoarele de Dunăre tranzitate.”

Iar prin avizul din 4 august 2022, navigatorii sunt informați că pe Dunărea fluvială, între kilometrii 544 și 546, se execută, pe timp de zi și de noapte, lucrări de dragaj cu draga „Rapide Dredger 3”, pentru asigurarea adâncimilor de navigație recomandate de Comisia Dunării.

Cerealele și minereurile domină traficul

„În primele șapte luni ale anului 2022, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Alina Roșu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 21,547 milioane de tone capacitate, cu 2,92% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2021. Au fost transportate 10,348 milioane de tone de mărfuri, cu 0,6% mai mult decât în perioada ianuarie – iulie 2021.”

În structura mărfurilor, cerealele dețin primul loc, având o pondere de 40%. În primele șapte luni din anul 2021, ponderea lor era de 45%. Grupele de mărfuri situate pe locurile următoare sunt: minereurile – 33%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 14%, produsele chimice - 6%, metalul și produsele din metal - 4%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașinile și utilajele - 1%.



Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În continuare, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări deține cea mai mare pondere în traficul total: 65%. În ianuarie – iulie 2021, el era de 60%. Această dinamică reflectă rolul strategic tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 10,348 milioane de tone de mărfuri derulate în primele șapte luni din 2022, în contul României au fost transportate 35%, pentru Serbia - 23%, Ucraina – 20%, Bulgaria - 8%, Ungaria - 4%, Republica Moldova – 3%, Austria – 3%, Germania – 1% și Croația – 1%. Se remarcă prezența tot mai mare a mărfurilor tranzitate în contul Ucrainei, pe canalele navigabile și prin portul Constanța. Până la încheierea războiului, Ucraina va fi nevoită să recurgă la ruta de transport ocolitoare, prin România, pentru o mare parte din importurile și exporturile sale.


În perioada ianuarie – iulie 2022, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 14.561 de unități navale, cu 1,83% mai multe decât în aceeași perioadă din 2021, din care: 9.769 de barje, 2.329 de șlepuri, 60 de nave fluvio-maritime,2.369 de remorchere împingătoare și 28 de nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6285 secunde