Fantome şi şobolani în loc de trenuri de marfă! Tunelul Palas, „bulgărele de aur” neexploatat

37747

Articole de la același autor

Constanţa de odinioară a avut conducători străluciţi, oameni cu viziune, care au venit cu soluţii excelente de dezvoltare a urbei, în strânsă conexiune cu Portul Constanţa, principala poartă de intrare a mărfurilor din Orient. Printre marile proiecte de investiţii din perioada regalităţii, se numără şi Tunelul Palas, aflat la ora actuală într-o stare precară, dar care, odată reabilitat, ar genera economii substanţiale la capitolul transport de mărfuri pe calea ferată.

Invazia Ucrainei de către Rusia a avut - într-adevăr, sună barbar! - şi o parte bună pentru România. Portul Constanţa s-a transformat într-un punct strategic de stabilitate în regiunea Mării Negre, fiind principalul „cap de pod” în ceea ce priveşte transportul de mărfuri din şi spre Europa. Portul Constanţa a înregistrat un trafic record, vapoarele intră unul după altul, ticsite de mărfuri, care trebuie rapid transportate ulterior, pe şosele sau pe căile ferate, spre destinatarii/beneficiarii finali.

În acest context, ceea ce nu se reuşise timp de 30 de ani, s-a reuşit în doar câteva luni. Mai exact, curăţarea liniilor ferate din port, blocate de vagoane de marfă ruginite. Au curs fluvii de cerneală pe seama acestui subiect: sabotajul din port! Decenii la rând nu s-a întâmplat nimic şi probabil că nu s-ar fi întâmplat dacă nu izbucnea conflictul din Ucraina…

Cum-necum, liniile s-au „luminat”, însă ar mai putea fi făcut un pas: reabilitatea, readucerea în parametri a Tunelului Palas, una dintre gurile sale fiind în zona Porţii 4. Drumul garniturilor portuare către Gara CF Constanţa s-ar scurta foarte mult (mai bine de 10 kilometri), ceea ce ar genera economii de timp, de bani, de resurse. 




În momentul de faţă, nu este recomandabil accesul prin tunel, mai ales că liniile ferate au fost scoase. Nici nu ai avea ce să cauţi pe acolo, poate doar contrabandiştii/hoţii să nu se sperie de fantome. Dacă scapi nemuşcat de câini şi te strecori înăuntru, precum şarpele, pe lângă gardul metalic, de mers, se poate merge prin tunel de la un capăt la celălalt, deşi umezeala se face simţită pregnant. Gunoaie s-au mai strâns, e firesc, ceva acumulări de apă mai există, şobolanii sunt la ei acasă, dar, una peste alta, această construcţie solidă, proiectată să reziste peste secole, poate fi readusă la viaţă.

Inundat în 1992, apoi abandonat

Povestea Tunelul Palas este una foarte interesantă. Numit anterior „Carol I”, în onoarea Regelui Carol I al României, tunelul a fost tranzitat timp de aproape un secol de trenurile de marfă cu destinaţia Portul Constanţa. A fost realizat între anii 1895-1900, după planurile inginerului Anghel Saligny.

Proiectat şi forat pentru cale ferată dublă, el are 490 metri lungime, 8,36 metri lăţime şi 6,15 metri înălţime la cheia de boltă. A fost căptuşit la interior cu cărămizi legate cu mortar şi ranforsate cu o acoperire de beton fundată pe un pat din piatră. În zidăria tunelului, au fost realizate nişe de adăpostire la fiecare 20 de metri, pentru a proteja personalul de mentenanţă în momentul trecerii trenurilor. 




În anii 1970, în plină înflorire a societăţii comuniste, odată cu punerea în exploatare spre Portul Constanţa a unei noi linii ferate, electrificată, traficul de marfă prin tunel a scăzut considerabil. Cu toate acestea, a fost menţinut în uz până în 1992, când, în urma ploilor torenţiale, a fost inundat, rămânând abandonat aproape 20 de ani.

Prin 2003-2004, fostul primar Radu Mazăre a avut o tentativă de a iniţia demersurile pentru trecerea tunelului de la Căile Ferate Române la administraţia locală, pentru a-l putea reabilita din bugetul Constanţei, însă ideea nu s-a materializat. Abia în anul 2011, compania feroviară a decis să efectueze lucrări de reparaţii, şi asta după ce au apărut temeri că anumite probleme structurale ar fi putut pune în pericol clădirile situate în zona de deasupra lui. Trebuie precizat că, în subteran, construcţia traversează două cartiere (Gară, Abator), porneşte din apropierea Gării, trece pe lângă spitalul CFR, pe sub bulevardul 1 Mai, şi ajunge în Portul Constanţa, în dreptul Porţii 4.

Experţii au stabilit că nu există niciun fel de pericol în ceea ce priveşte structura de rezistenţă, singurele probleme fiind cele de hidroizolaţie. Tunelul a fost drenat, şinele de cale ferată, demontate, iar intrările, blocate cu garduri metalice. 




Aşteptând să se „alinieze” planetele

Ce se poate face pentru ca prin tunel să circule din nou trenuri? Stă în puterea proprietarului să acţioneze. Procedurile au demarat, dar sunt greoaie, lucrurile se mişcă încet-încet, cu viteza melcului.

„În luna mai a anului 2023, a fost semnat contractul de atribuire «Reabilitarea şi electrificarea liniei CF 816 Palas - Port A, consolidare tunel km. 224+670 - 225+160 pentru a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanţa - expertiză şi DALI». Urmează să fie achiziţionate servicii de proiectare şi execuţie. Caietul de sarcini prevede, printre altele, corelarea cu proiectul «Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa»“, a declarat, pentru „Cuget Liber”, directorul Sucursalei Regionale Căi Ferate (SRCF) Constanţa, Dorin Maer. 




Lucrările efective de reabilitare încă nu au demarat şi nu sunt semnale, la faţa locului, că ar putea începe prea curând. Trebuie să se „alinieze” multe planete, să-şi pună semnăturile mulţi şefi şi şefuţi, să ne ferească Domnul de contestaţii şi instanţe. Poate, până la sfârşitul războiului din Ucraina, vom avea şi tunel funcţional… 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.7514 secunde