Sub pretextul combaterii evaziunii fiscale

Concurs Fiscul a desființat antrepozitele de carburanți din portul Constanța

743

Articole de la același autor

Producția, transformarea și depozitarea produselor pentru care se plătesc accize este autorizată numai în antrepozite fiscale. Prin această metodă, statul încearcă să-și asigure un control total în privința obligațiilor de plată a accizelor.
Potrivit Codului Fiscal, combustibilul pentru aviație, precum și cel pentru navigația în apele comunitare și pe căile navigabile interioare este scutit de plata accizelor. În acest scop, agenții economici trebuie să dovedească cu documente că, într-adevăr, carburanții sunt folosiți pentru a pune în mișcare motoarele avioanelor sau ale navelor maritime și fluviale.
În ciuda faptului că, teoretic, sistemul era bine organizat, evaziunea fiscală în domeniul produselor accizabile (cu precădere la țigări și alcool) a explodat. Vama, în grija căreia se află accizele și antrepozitele, a demonstrat că nu este capabilă să controleze fenomenul. În loc să întărească acțiunea de control, prin trecerea sectorului accizelor în sarcina organelor de inspecție fiscală, guvernul a luat măsura reducerii numărului antrepozitelor fiscale. Și-a spus, probabil, că dacă sunt mai puține, vor fi mai ușor controlate de către vameși.
Potrivit OUG nr. 54, din 23 iunie 2010, privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, depozitarea carburanților pentru care nu se achită accize poate avea loc numai în antrepozitele fiscale ale producătorilor de produse energetice (Rompetrol Rafinare, în cazul județului nostru) și în antrepozitele fiscale aflate în zona aeroporturilor.
Odată cu intrarea în vigoare a acestei prevederi, antrepozitele de carburanți din portul Constanța au fost desființate. De acum înainte, pentru aprovizionarea cu carburanți fără accize a navelor comerciale și tehnice din portul Constanța, va trebui să se apeleze direct la rafinăria Petromidia.
Pentru cei care au mai multe nave, cu rezervoare de capacitate mare, schimbarea nu ridică probleme. În schimb, activitatea firmelor care au două trei remorchere, două - trei pilotine sau câteva șalupe este practic blocată. Pentru a se aproviziona cu 300 - 500 litri de motorină, adică doar atât cât încape în rezervoarele navelor (fără a se face niciun fel de depozit), ele vor trebui să se doteze cu autocisterne de capacitate redusă. Întrebarea agenților economici portuari este: de ce legea este discriminatorie doar față de ei? Cum este posibil ca portul Constanța, unul dintre cele mai mari porturi ale Uniunii Europene, să nu aibă pe teritoriul său niciun antrepozit de carburanți autorizat?
Dacă guvernul și-a pierdut încrederea în vameșii din port, nu trebuie să-i pedepsească pe agenții economici, privându-i de sursele de aprovizionare cu carburanți. N-are decât să-i dea afară pe vameșii corupți sau incapabili ori să încredințeze sectorul accizelor altor instituții ale Ministerului Finanțelor Publice.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.5774 secunde