Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu: "Anul 2023 va începe cu o provocare nouă"

2289
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu:
Doar câteva zile ne mai despart de anul 2023, care bate încet-încet la ușă. Pentru lupii de mare, acest an a fost unul dificil, plin de provocări și probleme, dar pe care au făcut tot posibilul să le rezolve. Potrivit președintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, 2022 poate fi comparabil doar cu anii de început ai sindicatului, când au trecut, și atunci prin numeroase încercări.

La ora bilanțului, la capitolul realizări, foarte importantă pentru navigatori este prelungirea documentelor care expiră în timp ce se află la bordul navelor şi nu se poate efectua schimbul de echipaj. În conformitate cu recomandarea IMO, această decizie îşi produce efectele până la data de 31 decembrie 2022. În acest sens, pe viitor, se solicită o prelungire a valabilităţii carnetului de marinar de la doi la cinci ani.

Întrebat cum se încheie acest an pentru sindicat şi ce planuri există pe viitor, liderul de sindicat a precizat că anul 2023 va începe cu o provocare nouă, aceea de a obţine un pachet social legislativ pentru navigatorii români, acest lucru însemnând cel puțin 2.500 de locuri de muncă la nivel european, adică 2.500 de navigatori care își vor găsi de lucru pe nave europene, asta dacă România va fi deschisă la propunerile SLN de a crea un pachet special pentru toți navigatorii români, pe legea maritimă specială.

În altă ordine de idei, SLN a fost solicitat în anul 2022 de către agenţiile de crewing pentru a le elibera avizele necesare la autorizare. Astfel, sindicatul a eliberat avize pentru un număr de 72 de agenţii de crewing, verificând procesul de avizare pentru peste 3.500 de nave din aproape toate flotele lumii. Cu alte cuvinte, în România, la acest moment, 72 de agenţii de crewing plasează aproximativ 21.000 de navigatori români, pe un număr de peste 3.500 de nave, în condiţii minime standard stabilite prin contractele colective de muncă negociate şi semnate de sindicatele afiliate ITF şi/sau ETF.

Războiul dintre Ucraina şi Rusia a îngreunat schimburile de echipaj

„Aceste verificări au presupus un volum de lucru extraordinar, voluntar, a Grupului de Lucru Contracte (GLC) din cadrul SLN, însumând peste 1.000 de ore de lucru/persoană, doar în ultimele patru luni. Acest efort voluntar a fost efectuat în beneficiul tuturor navigatorilor români, singurul scop fiind ridicarea condiţiilor de muncă şi viaţă la bordul navelor pentru aceștia. De asemenea, în acest an au fost revizuite de SLN toate contractele de muncă semnate de organizaţie, prin introducerea termenilor şi condiţiilor de lucru stabilite în forumul de negociere colectivă. Termenii şi condiţiile revizuite se referă la creşterea cu 5,5% a salariilor de bază ale navigatorilor, creşterea nivelului de compensaţii în caz de accident soldat cu invaliditate permanentă, deces din orice cauză, mai puţin suicid, inclusiv decesul survenit în timpul în care navigatorul se află acasă debarcat pe motiv de boală şi se află în cadrul celor 130 de zile de concediu medical. Pentru anul viitor, avem câteva obiective foarte importante, şi anume elaborarea unei legislaţii privind pachetul social pentru navigatori, un important act legislativ care ar aduce peste 1.000 de noi locuri de muncă pentru navigatorii români pe nave sub pavilion european. În acelaşi timp, avem în vedere continuarea programului «Vreau să fiu navigator», lansat de SLN de Ziua Navigatorului 2022, şi elaborarea unei platforme publice, împreună cu instituţiile de învăţământ de marină şi în parteneriat cu Stodig Norvegia. Prin această platformă, recrutarea cadeţilor ar deveni mai facilă pentru armatorii din întreaga lume şi astfel s-ar mări numărul de joburi pentru tinerii absolvenţi. Asta în condiţiile în care se ştie că, după anii de pandemie, industria transportului maritim nici nu şi-a revenit bine că au şi apărut noi probleme care perturbă grav activitatea navigatorilor”, a adăugat acesta. Liderul SLN a precizat că ianuarie şi februarie au fost două luni în care toţi au sperat ca activitatea pe nave şi schimburile de echipaje să revină la normal. Între timp, unele ţări au ridicat restricţiile de călătorie, altele au făcut paşi către normalitate. Din păcate, războiul dintre Ucraina şi Rusia a îngreunat, din nou, schimburile de echipaj, prin lipsa navigatorilor din cele două ţări, ei având o pondere de peste 15% din numărul total al navigatorilor la nivel global. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2855 secunde