40 de ani de la inaugurarea Magistralei Albastre

Obiectiv strategic! Canalul Dunăre - Marea Neagră, cea mai mare investiţie a poporului român

978

Articole de la același autor

Moment de sărbătoare, joi, 24 mai, la Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) SA Constanţa, care a aniversat împlinirea a 40 de ani de la inaugurarea Magistralei Albastre, aşa cum era denumit Canalul Dunăre - Marea Neagră la momentul respectiv.

Alături de echipa ACN, condusă de directorul general Florin Goidea,

s-au aflat reprezentanţi ai autorităţilor locale şi centrale, dar şi ai mediului de afaceri, în special din domeniul naval.

„Pentru noi, constănţenii, canalul este un simbol, un punct de reper, alături de centrala de la Cernavodă, podul Saligny sau fâşia litoralului. Mă bucură faptul că, la acest moment, canalul este administrat eficient, în condiţii depline de legalitate şi cu grijă de banii statului”, a declarat prefectul Silviu Iulian Coşa.

La rândul său, directorul general Florin Goidea a subliniat importanţa strategică pe care a dobândit-o canalul în actualul context politic internaţional. 




„Este cea mai mare investiţie a poporului român, construit de părinţii şi bunicii noştri. Este un obiectiv de importanţă strategică, la ora actuală, 30% din traficul din Portul Constanţa trece pe această ramură navigabilă. Anul 2023 a fost unul de vârf, cu 50 de milioane de tone tranzitate şi 50-70 de ecluzări în 24 de ore. În ultimii doi ani, tarifele au scăzut cu 27%, dar vor creşte la anul. Vor urma o serie de investiţii, va fi modernizată ecluza Năvodari, vor fi reabilitate malurile canalului, vor fi lucrări în porturile Ovidiu şi Luminiţa”, a explicat Florin Goidea.

„Canalul Dunăre - Marea Neagră este mai cel mai ambiţios şi cel mai mare proiect ingineresc de infrastructură din România, fiind catalogat al treilea cel mai lung traseu de navigaţie din lume făcut de mâna omului, după canalele Suez şi Panama. Această realizare istorică pentru România nu s-ar fi putut realiza fără contribuţia tuturor celor care au lucrat la acest proiect ambiţios. Ne amintim de toţi, cu recunoştinţă şi respect, pentru provocările imense întâmpinate, în faţa cărora au demonstrat o determinare neclintită. Astfel, le aducem un omagiu tuturor celor care au contribuit la construcţia fiecărui metru din acest grandios ansamblu hidrotehnic”, a adăugat directorul de exploatare Daniel Georgescu.

Trafic record, anul trecut

În aceste patru decenii de activitate neîntreruptă, Canalul Dunăre - Marea Neagră a devenit mai mult decât o cale navigabilă, fiind o punte între trecut şi viitor, un simbol al ingeniozităţii umane şi un factor esenţial în dezvoltarea economică şi socială Dobrogei şi a întregii ţări.

La 40 de ani de la inaugurare, canalul continuă să fie un pion al economiei româneşti şi europene, eficienţa şi siguranţa operaţiunilor fiind asigurate de modernizarea şi investiţiile constante în infrastructură şi tehnologie. De asemenea, porturile şi facilităţile adiacente canalului continuă să fie dezvoltate, pentru a sprijini activităţile comerciale şi turistice.

De la darea în exploatare şi până în prezent, s-a înregistrat un trafic pe canalele navigabile de 1.023.012.000 tone capacitate şi peste 300.000 ecluzări. 




În 2023, CN ACN a realizat un trafic record de 51.503.000 tone capacitate, depăşind astfel cu 27% nivelul prognozat. Comparativ cu anul 2022, când s-a înregistrat un trafic de 38.518.000 tone capacitate, creşterea este de 34%.

Un „testament” al ingeniozităţii şi perseverenţei

Cu o lungime de 64,4 km, Canalul Dunăre - Marea Neagră leagă fluviul Dunărea de Portul Constanţa de la Marea Neagră, reducând semnificativ distanţele de transport maritim şi fluvial. Acest canal permite transportul anual a milioane de tone de mărfuri, de la produse agricole şi industriale, la combustibil şi materii prime. De asemenea, a devenit o arteră vitală pentru comerţul regional şi internaţional, facilitând conexiunile dintre Europa Centrală şi de Est cu restul lumii.

Construcţia Canalului Dunăre - Marea Neagră a început în 1949, în timpul regimului comunist, cu scopul de a facilita transportul între Dunăre şi Marea Neagră, însă proiectul a fost imaginat cu mult timp înainte. În 1953, construcţia a fost suspendată, dar proiectul nu a fost uitat. Lucrările au fost reluate în 1975 şi au culminat cu inaugurarea sa oficială, în data de 26 mai 1984.

Impresionantul simbol al ambiţiei şi perseverenţei unei naţiuni, Canalul Dunăre - Marea Neagră reprezintă în primul rând munca proiectanţilor din 30 de institute de cercetare şi proiectare, cu peste 30.000 de proiecte de estimare şi construcţie detaliate, semnate de peste 1.000 de specialişti. 




În spatele acestei reuşite, s-au aflat echipele de proiectanţi şi ingineri, conduşi de regretatul inginer Chiriac Avădanei. Acesta, împreună cu echipele sale, a conceput şi coordonat un proiect complex, inovativ şi extrem de provocator, deoarece construcţia a necesitat excavarea a aproximativ 300 de milioane de metri cubi de sol şi rocă.

„Fiecare pas al acestei construcţii impresionante a fost un «testament» al ingeniozităţii şi perseverenţei poporului român. Acesta este motivul pentru care Canalul Dunăre - Marea Neagră nu este doar un triumf al ingineriei, ci este totodată un catalizator al schimbării, care a deschis comerţul internaţional către noi orizonturi, a creat locuri de muncă şi a promovat cooperarea între naţiuni”, a mai transmis directorul general Florin Goidea. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.2597 secunde