Concurs Schimbarea legislațiie fiscale a stopat importurile și exporturile de produse petroliere

384

Articole de la același autor

Importurile și exporturile de produse energetice în porturile Constanța și Midia sunt practic blocate. Situația este efectul schimbării legislației fiscale.

Potrivit OUG nr. 54, din 23 iunie 2010, accizele trebuie achitate înainte de descărcarea produselor energetice de pe nave în port sau înainte de încărcarea lor pe nave.
Inițiatorii actului normativ susțin că modificarea regulilor de plată a accizelor reprezintă o măsură de combatere a evaziunii fiscale. Chiar așa o fi?
Nici Vama și nici Agenția Națională de Administrare Fiscală nu au făcut public, în ultimi ani, vreun caz de evaziune, de neplată a accizelor la produsele energetice derulate prin terminalele petroliere din porturile maritime. Au fost prezentate public numeroase cazuri de contrabandă cu țigări, dar niciunul cu carburanți. De ce? Singurul răspuns logic este că asemenea situații nu au existat.
De aici rezultă că OUG nr. 54, cel puțin în cazul produselor energetice, este mai puțin un instrument de combatere a evaziunii fiscale și mai mult unul de a-i face pe exportatori și importatori să achite în avans accizele, înainte de a vinde marfa.
Interesele statului român nu se potrivesc cu regulile pieței energetice. Marile companii petroliere care activează în România nu se grăbesc să preia pe umerii lor problemele bugetului de stat și să achite accizele înainte de vânzarea produselor importate sau exportate. Motivul este foarte simplu: e vorba de sume uriașe, pe care nu le au.
Potrivit informațiilor noastre, în prezent, companiile petroliere fac presiuni asupra Ministerului Economiei, care la rândul său face intervenții pe lângă Ministerul Finanțelor Publice să găsească o soluție.
Incertitudinea privind viitorul pieței petrolului în porturile Constanța și Midia este maximă. Acest lucru este demonstrat de faptul că niciun tanc petrolier nu și-a anunțat sosirea în perioada care urmează.
Blocarea pieței nu rezolvă, dimpotrivă acutizează problemele economiei naționale. Prin blocarea fluxurilor petroliere, statul nu va mai încasa accize, TVA, impozite pe venit și pe profit. Practic, în loc să fie un instrument de combatere a evaziunii fiscale, actul normativ nu face decât să obstrucționeze funcționarea economiei.
Ar trebui să le mulțumim italienilor pentru că au boicotat proiectul oleoductului Constanța - Trieste. Vă imaginați ce scandal și ce procese internaționale s-ar fi declanșat, dacă am fi avut acum conducta și navele ar fi venit să descarce petrol pentru rafinăriile din România? Existența OUG nr. 54 este un motiv foarte serios pentru orice țară, pentru orice investitor să nu mai coopereze cu statul român în realizarea proiectelor energetice.
Nava "Mount Everest" continuă să fie "prizoniera" OUG nr. 54. Tancul petrolier așteaptă în ancoră, în rada portului Constanța, încă de pe 26 iunie 2010. Nu i se permite să descarce cele 33.900 tone de motorină, adusă din Italia, până când proprietarul mărfii nu achită acciza, adică 11.865.000 de dolari.
Pentru că nava nu este descărcată la timp, conform contractului, armatorul solicită plata unor contrastalii (penalități) de 33.000 de dolari pe zi. Nu se știe cine le va achita. Toată lumea arată cu degetul spre guvern, care a schimbat legea în timp ce nava se afla pe drum, spre România. Până în prezent, contrastaliile au ajuns la 462.000 de dolari.
Nu doar marii jucători de pe piața petrolului au fost loviți, ci și companiile și instituțiile din transporturile maritime și fluviale. Unele dintre ele, care au nave de capacitate mai mică, nu se vor mai aproviziona cu carburanți scutiți de acciză, pentru că antrepozitele speciale din porturi au fost desființate prin aceeași ordonanță.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Miercuri, 07 Iulie 2010
Stire din Economie : Luați-i peninsula lui Mazăre! (I)
Pagina a fost generata in 1.6289 secunde