Traficul de mărfuri de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră e tot mai aproape de un nou record

1084
Traficul de mărfuri de pe Canalul Dunăre - Marea Neagră e tot mai aproape de un nou record - fondtraficuldemarfuridepecanalul-1665152358.JPG

Articole de la același autor

Ploile abundente din ultimele două luni au făcut ca nivelul apelor Dunării să crească. Nivelul minim de navigație în condiții de siguranță, de 2,5 metri, a fost atins pe toată lungimea fluviului, astfel că transportul fluvial se desfășoară în condiții normale, fără restricții. În prezent, barjele nu mai sunt nevoite să circule încărcate doar pe jumătate, pentru a evita să se împotmolească în albia Dunării.

Trebuie evidențiat și efortul depus, de-a lungul anului, de Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați, care a executat un volum mare de lucrări de drag pe șenalul navigabil al fluviului, pentru a asigura adâncimile minime de navigație. Iată, prin avizul din 3 octombrie 2022, navigatorii sunt informați că, pe Dunărea fluvială, între kilometrul 615 și kilometrul 617 se execută, pe timp de zi și de noapte, lucrări de dragaj cu draga „Rapide Dredger 3”, pentru asigurarea adâncimilor de navigație recomandate de Comisia Dunării.

Trebuie menționat că, în anul 2022, traficul pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari a fost influențat pozitiv de recoltele bune de cereale obținute de România, Serbia, Ungaria și Bulgaria în anul precedent, care au făcut să crească disponibilitățile pentru export. Apoi, după invadarea Ucrainei de către trupele Federației Ruse, canalele navigabile din România au devenit una dintre principalele rute de transport pentru mărfurile ucrainene, astfel că, în prezent, ponderea lor a ajuns la 27% din traficul total. În prezent, Ucraina a devenit principalul beneficiar străin al acestor căi de transport.

Cerealele și minereurile domină traficul

„În primele nouă luni ale anului 2022, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au scăzut din cauza secetei care a afectat debitul Dunării, în această vară - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 28,548 milioane de tone capacitate, cu 1,19% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2021. În schimb, au fost transportate 12,877 milioane de tone de mărfuri, cu 5,01% mai puțin decât în perioada ianuarie – septembrie 2021.”

În structura mărfurilor, cerealele dețin primul loc, având o pondere de 42%. În primele nouă luni din anul 2021, ponderea lor era de 47%. Grupele de mărfuri situate pe locurile următoare sunt: minereurile – 33%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 13%, produsele chimice - 5%, metalul și produsele din metal - 4%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, echipamentele - 1%.

Dacă ritmul actual se va menține neschimbat în următoarele luni, canalele navigabile vor încheia anul cu un trafic de 17,169 milioane de tone de mărfuri, cu doar 0,69% mai mic față de traficul record din 2021. Eu am speranța că, acum, după ce cotele apelor Dunării au crescut și barjele circulă încărcate la întreaga lor capacitate, volumul de marfă transportat va face un salt mai mare și recordul va fi depășit.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În continuare, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări deține cea mai mare pondere în traficul total: 66%. În ianuarie – septembrie 2021, era de 54%, cu 12% mai mic. Această dinamică reflectă rolul strategic tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 12,877 milioane de tone de mărfuri derulate în primele nouă luni din 2022, în contul României au fost transportate 34%, pentru Ucraina – 27%, Serbia - 20%, Bulgaria - 7%, Ungaria - 4%, Republica Moldova – 3%, Austria – 3%, Germania – 1% și Croația – 1%. Se remarcă prezența tot mai mare a mărfurilor tranzitate în contul Ucrainei, pe canalele navigabile și prin portul Constanța, aceasta devenind cel mai mare beneficiar străin al respectivei rute de transport. Până la încheierea războiului, Ucraina va fi nevoită să recurgă la calea ocolitoare, prin România, pentru o mare parte din importurile și exporturile sale.

În perioada ianuarie – septembrie 2022, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 19.829 de unități navale, cu 3,20% mai multe față de aceeași perioadă din 2021, din care: 12.794 de barje, 3.823 de șlepuri, 89 de nave fluvio-maritime, 3.092 de remorchere împingătoare și 31 de nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3531 secunde