Preot Marius Moșteanu: "A vorbi despre Revoluție este o datorie a celor care am trăit momente din acea perioadă"
Articole de la același autor
- Ce-am avut și ce-am… câștigat?
- Foarte multă lume judecă nedrept de cele mai multe ori tot ceea ce înseamnă lucruri care s-au obținut, dar nu se mai văd. Se văd numai lucruri care nu s-au obținut sau care trebuiau să aibă altă înfățișare, ceea ce este nedrept din toate punctele de vedere. Revoluția, pentru fiecare dintre noi, înseamnă ceva diferit, în funcție de vârstă. Dar sunt și puncte comune. De exemplu, acum pot să văd Europa, pot să văd lumea, pot să vorbesc liber despre orice. A vorbi despre Revoluție este o datorie a noastră, a celor care am trăit momente din acea perioadă. Eu aveam 24 de ani.
- Unde v-a găsit Revoluția?
- Eram anul II la Institutul Teologic de grad universitar. Noi nu existam în nomenclatorul de funcții și personal, pe care orânduirea de-atunci le aveau la dispoziție. Noi, chiar dacă terminam doctoratul, eram considerați cu studii medii, 10 clase. Pentru că după 10 clase ni se dădea voie să dăm examen la seminar, pe care dacă-l urmam cinci ani, aveam voie să dăm examen la singura facultate, la Teologie. Și chiar dacă terminam această facultate, noi nu aveam studii superioare. Diploma mea de absolvire a seminarului a fost compatibilă cu diploma de bac abia din 1992, atunci când cu institutul nostru a intrat în cadrul Universității din București. Ministerul Învățământului nu era implicat în tot ceea ce însemna învățământ teologic.
- Care erau interdicțiile, cu ce se confruntau preoții în perioada aceea?
- Prima mare problemă era că nu aveai voie să vorbești ceva care să nu fie scris dinainte, ca să te poată urmări după ce ai vorbit, pentru că ți se putea interpreta. De exemplu, în Tatăl Nostru se spune „Pâinea noastră cea de toate zilele”… Cum să vorbești de așa ceva fără să atingi faptul că pâinea era pe cartelă. Vă imaginați că eu eram primul în ziua de astăzi care umpleam o celulă de la Jilava sau de la Aiud. Pentru că eu aș fi avut un discurs care ar fi vorbit în primul rând despre rugăciunea domnească, despre pâinea care ar trebui să fie pentru toată lumea. Cei care uită despre asta greșesc, pentru că nu știu cât de bine o ducem acum.
- Știindu-vă un spirit atât de liber, mă întreb cum ați ajuns să alegeți această cale?
- Bunicul meu spunea părinților, clar, să nu mă lase să merg la seminar pentru că el fusese delegat, în 1932, când se construia Canalul și a văzut că numai popii erau puși să muncească. Ceilalți puteau să stea de vorbă, dar acolo unde erau doi-trei popi, erau cu ochii pe ei. Trebuiau să muncească duminica și de sărbători până la epuizare… Eu de la 4-5 ani, de când am început să vorbesc și să gândesc știam că am să fiu preot. E adevărat că știam că mă așteaptă pușcăria, pentru că nu aș fi putut să tac. Pentru că am o minte care nu poate să fie strânsă în rigori. Eu spun lucrurilor pe nume, iar dacă am constatat ceva am și spus. Eu am plecat la seminar în 1982, la Buzău. Când s-a aflat că am reușit și sunt bursier, pe tata și pe mama, care erau profesori, s-a propus să-i dea afară din partid, chiar și din învățământ.
Comentează știrea
Nimic ,doar împușcături electronice. Eram în fabrică și auzeam zgomotele în noapte. Apoi a venit armata și a ocupat fabrică, sa o apere de teroriști. Dimineață erau doi oameni lungiti pe jos în nesimțire la sala de pontaj, sa vedem cum arata teroriștii.. Au murit oameni în București, în Constanța nu.