În condițiile crizei economice

Șantierul Naval Constanța a înregistrat o creștere spectaculoasă a volumului lucrărilor de reparații și modernizări

3559
2
• Interviu cu Radu Rusen - directorul general al Șantierului Naval Constanța

Pentru constructorii de nave constănțeni, 2022 este un an aniversar. Șantierul Naval Constanța împlinește 130 de ani de la înființare și 20 de ani de la privatizare. Ziua de 31 mai este, de asemenea, un reper istoric. La această dată, în urmă cu 86 de ani, a fost lansat la apă primul yacht românesc, „Crai Nou“, construit de inginerul A. Theodoru, șef de promoție al școlii navale din Constanța și absolvent al Școlii de Construcții Navale din Franța. Yachtul avea un deplasament de 12 tone, lungimea de 15,5 m și lățimea de 3,1 m. Era prima construcție navală realizată în cadrul atelierului, pe care presa locală s-a grăbit, cu acel prilej, să îl boteze „Șantierul Naval“.


Am profitat de acest reper istoric pentru a discuta cu Radu Rusen - directorul general al Șantierului Naval Constanța - despre compania care în anul 1975 a adus România în rândul constructorilor de nave de mare tonaj ai lumii.





- Domnule director, ce lucrări de construcții noi și de reparații navale a realizat SNC în acest an?

- După cum știți, la data de 1 martie, șantierul a livrat cea de-a treia navă din seria tancurilor de produse petroliere și chimice de 40.000 tdw, către partenerul francez Socatra. În continuare, în sectorul de construcții noi se lucrează la următoarea navă din serie, cu numărul de proiect 592. Livrarea este programată în trimestrul patru 2023 – începutul anului 2024.





- Cine va fi beneficiarul?

- Beneficiarul este Grupul Histria. Din păcate, industria navală se confruntă cu dificultățile generate de creșterea prețurilor materialelor, în special ale tablei și produselor din oțel, dar și cu majorarea costurilor cu energia electrică, gazele tehnice și celelalte utilități necesare producției. În activitatea de reparații navale am înregistrat un volum ridicat de lucrări în prima parte a anului, inclusiv în lunile ianuarie și februarie, în care, în mod tradițional, numărul comenzilor era redus. De la începutul acestui an și până în prezent, avem 45 de proiecte realizate sau în curs de finalizare. Aceste contracte au asigurat volumul de lucrări necesar șantierului. Demn de subliniat este faptul că lucrările nu au vizat doar reparațiile standard, ci și modernizarea navelor, dotarea cu echipamente pentru protecția mediului, pentru tratarea apelor de balast. Chiar în prezent avem un proiect cu volum mare de lucrări de modernizare la o navă, care va fi dotată cu o instalație de tratare a gazelor de ardere, în vederea reducerii noxelor evacuate în atmosferă.



- Câte nave aveți în reparații la această oră?

- Executăm reparații și modernizări la un număr de șapte nave.

- De mai mulți ani, SNC, la fel ca întreaga industrie navală, se confruntă cu problema lipsei de lucrători calificați pe piața internă a forței de muncă. S-a schimbat situația în această privință, în anul 2022?

- Chiar dacă a fost perioada pandemiei, situația privind piața forței de muncă a rămas la fel de volatilă. Compania noastră a depus și depune eforturi pentru asigurarea necesarului de forță de muncă. Am realizat parteneriate cu unități din învățământul tehnic, iar din acest an școlar am demarat două clase în sistem de învățământ dual. De asemenea, am organizat acțiuni de orientare profesională în județul Constanța, cu sprijinul primăriilor, în cadrul cărora am promovat oferta noastră de locuri de muncă. Le-am arătat potențialilor lucrători că SNC le oferă locuri de muncă stabile, condiții de lucru decente și posibilitatea de a dobândi o calificare.



- Meseria de constructor de nave este atractivă din punct de vedere financiar?

- Comparativ cu alte domenii de activitate, pentru aceleași meserii, nivelul salarial din Șantierul Naval Constanța este mai mare, fiind proporțional cu specificul activității. Evoluția salarizării din această industrie este condiționată de creșterile de prețuri la materiile prime și utilități, de ceea ce se întâmplă pe piața construcțiilor și reparațiilor de nave. Suntem în competiție cu șantierele navale din Turcia, care beneficiază de o mai mare stabilitate a forței de muncă, întrucât această țară nu este parte a comunității europene, iar lucrătorii ei nu au calea deschisă spre Occident. Pe de altă parte, devalorizarea lirei turcești face ca lucrările de reparații în șantierele navale turcești să fie mai ieftine. Industria navală românească este nevoită să se adapteze la condițiile concurenței, să ofere prețuri în linie cu cele oferite de competitorii turci, mai ales că accesul în Marea Neagră reprezintă un cost suplimentar pentru armatori. Iar în contextul războiului din Ucraina, unii armatori au decis să nu-și mai trimită navele în această regiune a lumii, până la finalul acestui conflict.



- Gradul de fiscalizare a muncii din industria navală mai poate asigura atractivitatea și competitivitatea acesteia cu alte sectoare de activitate din România?

- În ultimii ani ne-am confruntat cu migrația forței de muncă spre alte țări. Acum, avem situații în care forța de muncă se îndreptă spre societăți din România, în special din sectorul construcțiilor civile, unde grație facilităților fiscale, la același câștig salarial brut, venitul net este cu peste 25% mai mare. Șantierele navale, prin intermediul Asociației Constructorilor de Nave – ANCONV, au făcut demersuri repetate pentru a integra și această industrie în categoria ramurilor de activitate care beneficiază de facilități fiscale. Solicitarea noastră este justificată din punct de vedere economic. Reducerea fiscalității asupra muncii ar avea efecte benefice asupra economiei: stabilitatea forței de muncă din șantierele navale ar crește; s-ar da un impuls exporturilor, întrucât producția șantierelor navale, atât în domeniul construcțiilor, cât și al reparațiilor, este destinată pieței externe; industria navală românească ar face față mai bine competiției.



- Aveți proiecte de viitor în domeniul construcțiilor navale?

- Pentru moment, abordarea noastră este conservativă. Pe de o parte, am mai putea construi nave din seria tancurilor de produse petroliere. Pe de altă parte, din cauza evoluției imprevizibile a prețurilor la materii prime, echipamente și utilități, la fel ca și multe alte șantiere navale, avem rețineri în a primi comenzi. Vă dau un exemplu: la începutul anului 2021, prețul tablei navale s-a dublat, iar odată cu izbucnirea conflictului dintre Rusia și Ucraina, prețurile au suferit o nouă creștere, aproape dublându-se. Acest lucru face aproape imposibilă desfășurarea activității de construcții navale noi, cel puțin în Europa, în condițiile în care, în China și Coreea de Sud, statul intervine în sprijinirea construcțiilor de nave prin pârghia prețurilor materiilor prime, utilităților și prin alte facilități.   



Comentează știrea

fani
31 mai
educatie

Felicitari pentru acest articol ! Foarte bine prezentat.

Cristi
31 mai
Bună ziua!

Pai dacă nu i plătiți, de unde sa aveți calificați? V ați făcut averi pe sudoarea oamenilor!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5745 secunde