Şeful ISU Dobrogea, colonelul Cristian Mihail Amarandei: "Nu avem cultura securității la incendiu!"

2709
1
De aproape un an și jumătate, în fruntea Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dobrogea” Constanța se află colonelul Cristian Mihail Amarandei. Inițial ca împuternicit, iar de la sfârșitul lunii aprilie, numit pe funcția de inspector șef, după promovarea concursului organizat de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Într-un interviu acordat pentru „Cuget Liber”, colonelul Amarandei a vorbit despre planurile pentru îmbunătățirea activității salvatorilor în fruntea cărora se află, despre pregătirile pentru sezonul estival care se apropie, cât și despre importanța prevenirii incendiilor.





- Recent, a sosit ordinul de numire în funcția de inspector șef al ISU Dobrogea, după o perioadă bună în care ați fost împuternicit. Care sunt planurile pentru perioada care urmează?

- Ținând cont că de când am venit la Constanța au trecut aproximativ 14 luni, pot spune că am o imagine de ansamblu a situației de la nivelul ISU Dobrogea, atât din punctul de vedere operațional – mă refer la zona de competență, modul de dispunere al unităților, dotarea cu mijloace tehnice, pregătirea personalului operativ –, cât și al celorlalte aspecte care țin de activitatea ISU, respectiv activitățile de control, prevenire. Aceste aspecte trebuie să aibă un rol important la nivelul județului Constanța, pentru că avem multe obiective cu grad ridicat de risc, avem multe instituții și operatori economici din domeniul turismului, a căror activitate trebuie să se desfășoare în condiții de siguranță, atât pentru angajați, cât și pentru turiști. Toate aceste activități trebuie să se desfășoare în strânsă legătură cu activitățile curente, cu manifestările planificate de operatorii economici, mă refer la spectacole, manifestări cultural artistice, activități sportive. Trebuie să avem forțe suficiente și foarte bine pregătite, pentru a interveni sau pentru a asigura măsurile de protecție.

Un aspect important în perspectiva activităților curente îl reprezintă locațiile în care ne desfășurăm activitatea. Drept pentru care au fost demarate deja proiecte pentru reabilitarea mai multor sedii, inclusiv a sediului ISU Dobrogea, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și Consiliul Județean Constanța. Avem în vedere o distribuire mai eficientă a capabilităților, astfel încât, din fiecare spațiu unde funcționează o structură operativă de intervenție, timpul de răspuns să fie cât mai scurt. Eficiența noastră este dată de timpul de răspuns, gradul de dotare și de nivelul de pregătire al personalului.

-Care este cel mai mare timp de răspuns la nivelul județului Constanța și care este motivul?

- Timpul de răspuns este cel care influențează eficiența misiunii. Iar misiunile sunt astfel organizate încât, în timpul cel mai scurt, să fie evacuate persoanele, animale, să se protejeze bunurile materiale și, nu în ultimul rând, factorii de mediu, importanți în asigurarea unor condiții optime de viață pentru cetățeni. Sunt situații când timpul de răspuns poate ajunge și la 40 de minute, întrucât distanța de la locul de dispunere a subunităților până la cel mai îndepărtat punct este mare. De exemplu, Cernavodă asigură intervenția pentru localități până la Ostrov. Clar că timpul de răspuns este influențat de distanța foarte mare. De asemenea, mai avem în vedere și infrastructura rutieră și aglomerația, care se produce mai ales în sezonul estival. Mă refer în special la zona de litoral, între Corbu și Vama Veche, unde deplasarea se poate efectua cu mare dificultate, în timpul verii. În acest caz, cel puțin din punctul de vedere al răspunsului medical, este foarte util elicopterul SMURD, care poate asigura un răspuns rapid. Pentru a contrabalansa toate aceste aspecte, în timpul sezonului estival sunt luate o serie de măsuri.



-Ce planuri aveți pentru sezonul estival care se apropie?

- Avem în perspectivă realizarea a 11 puncte temporare de stingere, 8 puncte de prim ajutor și 6 de salvare subacvatică, precum în sezonul estival 2021 pentru că în urma analizei realizate a rezultat că situația a fost ținută sub control cu această dispunere. Nota raport va fi înaintată către IGSU cu propunerile aferente și ulterior vor fi desfășurate celelalte proceduri. Cu sprijinul IGSU, sunt suplimentate forțele prin detașare a unor elemente de tehnică, ambulanțe și personalul aferent, inclusiv stagiile de practică ale elevilor școlii de pompieri se desfășoară tot la nivelul ISU Dobrogea. De asemenea, se are în vedere suplimentarea personalului inspecției de prevenire, prin detașare de la celelalte inspectorate, care vor veni în sprijinul colegilor de la Constanța și pe acest capitol.



- Referitor la personal, vă confruntați cu deficit?


- Încadrarea cu personal are o anumită dinamică, mereu s-a întâmplat astfel. Pe de o parte vin colegi noi, fie că sunt absolvenți ai unor forme de învățământ militar, fie că sunt prin recrutare din sursă externă, fie că sunt prin promovare din sursă internă. Toți compensează într-o anumită măsură pierderile de personal generate în mod natural, prin pensionări su demisii. Ne confruntăm, în prezent, cu o serie de pensionări, personalul angajat în perioada 2007 – 2008 a ajuns la o anumită vârstă și, în mod natural, mulți aleg să treacă în rezervă. Dar avem formele de absorbție, au fost demarate proceduri de angajare, atât anul trecut, cât și anul acesta, cumva vor fi compensate pierderile. Gestionarea resursei umane este importantă, căci trebuie să avem predictibilitate, să anticipăm foarte bine ce se va întâmpla în perioada următoare, astfel încât diferența dintre personalul încadrat și numărul prevăzut în statul de angajare să fie cât mai mică, să fie un echilibru. Nu va putea niciodată să fie egalitate, dar încercăm să menținem un echilibru. Cu toate procedurile demarate, consider că putem funcționa în condiții normale.



Până la sfârșitul anului, ISU Dobrogea va avea autospeciale de stingere noi


- În ceea ce privește dotările, se anunță noutăți pentru ISU Dobrogea? Ați primit luna trecută câteva autospeciale moderne, dar când vor veni autospecialele de stingere, cunoscut fiind faptul că în dotarea instituției sunt autospeciale cu spumă și apă cu o vechime de peste 20 de ani?

- Există un proiect de achiziție de autospeciale noi, la nivelul IGSU, parte cu o capacitate de 10.000 litri apă, altele cu o capacitate de 4.000 litri apă. În total, ISU Dobrogea ar urma să primească 20 de autospeciale, parte dintre acestea începând de anul acesta. O autospecială nouă înseamnă o eficență mai bună. Principiul de bază de stingere este răcirea zonei de ardere. Pentru aceasta, este nevoie ca apa refulată să fie asigurată în mod continuu, iar refularea să se facă la o presiune înaltă, să asigure realizarea de particule cât mai mici de apă. Procesul de stingere este eficient când se consumă puțină apă și sunt produse pagube mici. Când refulează o cantitate mare de apă într-un timp foarte scurt, nu este eficient pentru stignerea incendiului, ci dimpotrivă sunt generate și pagube materiale prin inundarea spațiului afectat de incendiu sau a celor învecinate. Autospecialele noi au echipamente moderne, pompe de înaltă presiune, pe care cele vechi nu le au. Tehnica și dezvoltarea științifică trebuie să se manifeste în fiecare domeniu, inclusiv în domeniul nostru. Activitatea de informare și prevenire nu poate beneficia de niște tehnici moderne, dar misiunile de intervenție pot. Autoscările acum în prezent nacelă, brațe care le permit un anumit mod de operare. Toate sunt pentru a veni în sprijinul celor pe care vrem să –i ajutăm.





-În anii trecuți erau semnalate lipsuri și în ceea ce înseamnă echipamente de protecție. Care este situația în prezent?

-Principala noastră preocupare, din punct de vedere logistic, este de a asigura echipamente de protecție pentru toți salvatorii, fie că vorbim despre echipele de stingere a incediilor, alpiniști, scafandri, pirotehniști, paramedici. Începând de anul trecut, periodic am primit astfel de echipamente, căști, costume, mănuși de protecție, toate fiind repartizate la nivelul subunităților, completând unde erau lipsuri. Nici aici nu avem un procent de 100%, dar ne apropiem de cerințele de dotare.



-În urma incidentului din februarie 2021, când a murit o femeie după ce a căzut de la balconul unui apartament de pe bd. Mamaia, s-a evidențiat că ISU Dobrogea nu deținea saltea pneumatică. A fost achiziționată?


- Din păcate, a fost un incident regretabil pe 16 februarie 2021, unde cu regret o spun că și-a pierdut viața o femeie. De atunci au fost demarate proceduri de achiziție de elemente de tehnică și de protecție. Printre ele, și aceste saltele pneumatice. Deocamdată nu am primit aceste saltele, dar știu că procedura de achiziție este demarată la nivelul IGSU. Aș vrea să subliniez un aspect: pentru a putea folosi în condiții optime aceste saltele avem nevoie, pe de o parte, de spațiu de amplasare, pe de altă parte, persoana respectivă să fie cooperantă. Nu în orice situație pot fi folosite astfel de echipamente, mai ales dacă vorbim despre o înălțime mai mare. Autoscara cu nacela este cea mai eficientă. Până în prezent nu deținem astfel de saltele pneumatice, în caz de necesitate, solicităm la ISU Călărași. Pe de altă parte, remarc faptul că trebuie dezvoltată partea de negociere cu persoanele, să avem pregătiți specialiști în arta negocierii. În prezent nu avem personal dedicat.

-În ultima perioadă, în județul Constanța au avut loc mai multe incendii la blocuri de locuințe. Ce se poate face mai bine pentru a preveni astfel de incidente devastatoare?

-ISU Dobrogea nu poate lua măsuri, nu avem pârghii, dacă în momentul edificării imobilelor nu erau în vigoare prevederi pe linia securității la incendiu sau protecției civile. De exemplu, în cazul blocului de pe strada Nicolae Grindeanu din Constanța se impuneau avizarea și autorizarea parcajului auto, dar vorbim despre o dare în folosință fără a obține autorizarea, avea doar avizul. În cazul blocului din Năvodari, mansardarea a fost realizată în 2008, iar avizarea și autorizarea privind securitatea la incendiu au fost introduse din 2014. Din păcate, soluția tehnică adoptată în unele situații pune în pericol funcționarea imobilului, din punct de vedere al securității la incendiu. Toată lumea trebuie să conștientizeze, de la investitor până la proiectant, arhitect, constructor sau beneficiar, că obiectivele ce urmează să fie date în folosință trebuie să fie sigure.



Nu avem cultura securității la incendiu care să ne împiedice să dăm în folosință o clădire dacă nu respectă normele, pe care trebuie să o aibă în vedere toți cei care contribuie. Noi nu putem acționa retroactiv, iar pentru obiectivele care nu fac obiectul avizării și autorizării nu putem să luăm nicio măsură, nu avem dreptul. Dar în același timp, reprezentanții structurilor de urbanism trebuie să fie atenți cum încadrează construcțiile și care sunt cerințele din punct de vedere al securității la incendiu și al protecției civile. Să menționeze în certificatul de urbanism și să urmărească la darea în exploatare ca beneficiarul să își autorizeze construcția. Lucrurile ar trebui să fie simple, disciplina în construcții este clar reglementată. 



Comentează știrea

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3801 secunde