RATC-ul, resuscitat cu zeci de milioane de euro? Autobuze electrice, trasee reconfigurate și fără călători frauduloși

4603
19
RATC-ul, resuscitat cu zeci de milioane de euro? Autobuze electrice, trasee reconfigurate și fără călători frauduloși - ratc-1475252620.jpg

Articole de la același autor

RATC Constanța este cu un picior în groapă și ochii la cer. Datoriile enorme pe care regia le are la stat, peste 24 milioane de lei, în contextul în care tot mai puțini constănțeni folosesc transportul public de călători, reprezintă peisajul sumbru din care RATC și Primăria Constanța trebuie să evadeze. Dar cum? Și cu mai multe gratuități pentru pensionari?


Primarul Constanței Decebal Făgădău a dezbătut, vineri, în cadrul ședinței de Consiliu Local, soarta RATC și modalitățile prin care regia și-ar putea regăsi echilibrul și profitabilitatea. Este clar că transportul public de călători al orașului rulează cu o viteză amețitoare spre dezastru, dacă nu se va găsi cineva să tragă frâna de mâna. Motivele situației proaste a regiei sunt multiple și bine cunoscute: gratuitățile acordate cu toptanul (ne întrebăm dacă mai plătește cineva bilet?), concurența neloială a firmelor de maxi-taxi, parcul auto învechit, trasee și curse necompetitive. Aici ar trebui să intervină administrația publică și să pună ordine în activitatea și mana-gementul RATC, dar și să reglementeze corect transportul public de persoane în municipiu. Nu poți pretinde performanță de la RATC atâta timp cât tu, administrație locală, îi arunci în coastă microbuze private de maxi taxi. 


Prima măsură în ceea ce privește revitalizarea RATC a vizat, vineri, mărirea plafonului de gratuități pe autobuzele regiei pentru pensionarii care au venituri de până în 1.250 lei. Cu alte cuvinte, și mai mulți călători care se plimbă moca. De apreciat a fost intervenția consilierului liberal Romeo Rezeanu care a propus primăriei, dacă tot dorește să acorde gratuități, să o facă pentru toți constănțenii care au un venit minim pe economie. "O femeie care are salariul minim pe economie și încă doi copii elevi acasă cărora le plătește abonamente RATC la jumătate, ar avea mai mare nevoie de acest ajutor decât un pensionar. Nevoia de mobilitate este mai mare pentru aceste persoane", a declarat acesta, propunerea sa rămânând însă să fie fundamentată pentru viitoarele ședințe. 


Împrumut de la BERD
Cea de-a doua măsură propusă de Făgădău și votată de consilieri a fost completarea garanției necesare RATC în vederea eșalonării la plată a datoriilor către bugetul de stat. În acest sens, municipali-tatea a pus gaj pe terenurile regiei, datoria acesteia fiind de peste 24 milioane lei. 


Ultima măsură, dar probabil și cea mai importantă în planul de redresare a RATC este semnarea unui acord de finanțare cu BERD ce poate ajunge până la 25 milioane euro. Primarul Decebal Făgădău a cerut consilierilor să aprobe mandatarea sa pentru parafarea acestui acord, care ar trebui să stea la baza restructurării și reformării regiei de transport. "Primii doi ani ai acordului vor fi de grație, următorii zece cu o dobândă foarte mică. Este vorba despre un împrumut de 15 milioane euro cu un grant de 500.000 euro pentru asistență juridică în vederea reconfigurării regiei de transport", a declarat Făgădău. Mai exact, cu acești bani, municipalitate va reforma din temelii RATC. Vor fi achiziționate mijloace de transport moderne, redimensionate, cu elemente de siguranță pentru pasageri, cu camere de supraveghere a pasagerilor și monitorizare în trafic a șoferilor. De asemenea, se va implementa un sistem de e-ticketing pentru eliminarea biletelor și a pasagerilor clandestini, iar traseele vor fi revizuite și adaptate noilor cerințe, cu mijloace de transport dimensionate corect. 


Adevăratele probleme ale RATC
"Realitățile care fac RATC-ul neatractiv sunt altele. Nu gratuitățile rezolvă această problemă. Eu unul nu aș avea curajul să îmi trimit copilul la școală cu autobuzul. Nu am nicio certitudine că va ajunge la timp și nu din vina șoferilor RATC, care fac tot posibilul și sunt bine intenționați. Apoi, nu știu câți din dvs. ați mers de curând cu autobuzul 48, în care urcă tot felul de concetățeni de-ai noștri, cu jumătate de familie, vorbesc urât, fac mizerie. Nu poate fi atractiv un asemenea mijloc de transport în comun. Dacă vă uitați la semafor, veți vedea că în 90% din mașini se află o singură persoană, ceea ce înseamnă că transportul public nu este sustenabil. Noi trebuie să milităm pentru un transport public sănătos care să înlocuiască tendințele actuale de mobilitate", a mai declarat primarul Decebal Făgădău. Acesta a mai precizat că în cadrul proiectului finanțat de BERD se vor achiziționa inclusiv mini-bus-uri electrice, care ar putea deservi, inclusiv pe timp de vară, stațiunea Mamaia și zona peninsulară din Constanța. Mai mult decât atât, noua regie de transport ar trebui să se transforme în societate pe acțiuni, toate localitățile limitrofe Constanței urmând să dețină câte o acțiune pentru fiecare mie de locuitori. 


În același timp, primarul a anunțat că s-au făcut controale la firmele de maxi - taxi, unde au fost descoperite nereguli, urmând a se stabili dacă și cum se vor mai regăsi acestea în viitoarea politică de transport public a Constanței.


Comentează știrea

19 comentarii. Pagina 2 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Gygy
2 octombrie 2016
Ratc

În condițiile în care maxim 50% dintre călători sunt plătitori ce pretenții de rentabilitate mai are Ratc?

Ct
2 octombrie 2016
Ratc

De ce imprumut de la BERD? Cand UE plateste fara sa mai dai nimic in.schimb!.Aha bani din UE nu pot fi furati.Scoateti maxi taxi din oras .Fagadule fa ce trebuie sa faci si da microbuzele groazei afara din oras.Numai asa Taximetristi si Ratc.mai au o sansa la supravietuire altfel vei prelungi cu un 1 falimentul ratc ului.

Gagaï
2 octombrie 2016
Ghinion?

Dl primar cand vor aduce autobuze....electrice? Este o mare minciuna .25 mil de euro? Ha ha ha.cand o zbura porcul.

eu
2 octombrie 2016
....

saracii soferi muncesc pe un salariu de mizerie?dar cine imi spune si mie CATI BANI STRANG SOFERII ZILNIC de la persoanele care nu cumpara bilet si prefera sa dea 1 RON la sofer ? ce sume le intra in buzunar lunar? nimeni nu spune nimic de acest lucru....iar in povestea cu maxi taxi sunt multi oameni bagati nu or sa dispara asa usor din oras.

Răspuns la: Maxi hotie frauda..
Adăugat de : astoa, 2 octombrie 2016
Cine se opune scoaterii afara din oras maxi taxi? Cine eliberaza licente pt maxi taxi pe liniile RATc?...Unul singur e vinovat PRIMARIA CTA! Da e...
Aurelian
7 octombrie 2016
Niste plangaciosi

Este foarte simplu :) concurenta trebuie sa existe :) dar trebuie sa definim corect termenul de concurenta :) Si sincer eu am o problema uriasa cand este vorba de cumpararea unui bilet in zilele de duminica si sa nu discutam de linia lui 44 care nu are de la Euromaterna pana la Institut nicio casa de bilete. Nu exista AUTOTAXARE atat timp cat nu pui la dispozitia calatorilor bilete :) Daca stam sa gandim serios de Sambata ora 18 pana luni ora 7 nu gasesti bilete decat la Gara, Tomis nord si daca nu a plecat acasa tanti de la Magazinul Tomis :) In plus dispeceratul nu ia masuri cand este sunat. Ca soferu inca fumeaza in cabina, ca inca isi vede de treaba lui si altele :) Dar noi ne batem gura de pomana :) Oare alte state care nu plang ca noi, ca noi asta stim sa facem sa plangem, au un management tanar sau tot cel de acum 26 ani ? Eu pot da o solutie instanta pentru acest aspect cu RATC-ul si cum poate RATC-ul sa aibe transport Gratuit pentru toata lumea ABSOLUT! In litrul de benzina sa se adauge si taxa pentru mijloacele de transport in comun :) si atunci Concurenta MAXI taxi, sau cum o sa se numeansca o sa moara singura ;) dar asta nu este o regie AUTONOMA :))

geo
7 octombrie 2016
pai

pai atunci te intreb eu ce esti parinte sau obiect in casa? cum gestionezi tu ca parinte aceasta situatie? nu vrei sa avem grija noi de plodu tau sa se duca la scoala? sa il si verificam si sa il si motivam sa invete??????

Răspuns la: transport urban
Adăugat de : otilia, 1 octombrie 2016
elevii si parintii lor vor totul gratis / incepand cu cls a7a elevii incep sa se obrazniceasca/ca parinte ce garantie ai ca al tau copil merge la...
bobita
7 octombrie 2016
prostiile

Mai terminati cu prostiile cu desfiintarea maxi taxi, va intreb care este capacitatea unui autobuz si a unui microbuz . Eu merg cu ambele si sunt zile cand pur si simplu in autobuz iti vine sa iti versi stomacul, puteeeeee, oameniii sunt certati cu apa, sapunul si detergentul , cireasa de pe tort se mai suie cate un boschet, sau unu acare a fost si a baut nene si pute a tutun si alcool de moriiiii, sau se suie cate un etnic de mori iar de la acel miros specific, astia merg si gratis si cica unii mai sunt si asistati sociali si zbiara ca au gratuitate. In maxi pt ca se plateste bilet si nu urca oricine e mai uman din pdv al aerului respirabil. Si ar mai trebui imbunatatite 2-3 trasee, de ex in km 4-5 nu circula pe unde este piata nici un auto al regiei si de acolo pana la dorali este ceva distanta, problema cu mersul pe jos nu e pt adult, pt copii este ca sunt mici, si sa nu uitam ca avem 3 anotimpuri 2 reci si unu cald, ca primavara parca nu mai este ca anotimp, si micutii sunt sunt cei mai expusi. Despre solutii , autotaxarea la sofer cu bariera , marci banu treci, la coborare tot sistem bariera care sa functioneze numai pt coborare, si scoaterea gratuitatilor.

Calator batjocorit
12 octombrie 2016
Transportul in comun cu maxi taxi o batjocura !

Sa fie eliminate : microbuzele si cei care au interes ca " bombele pe patru rotzi ", sa existe in orasul nostru " EUROPEAN ", numit Constantza ! Cei care au aceste interese se afla chiar la carma : RATC-lui si in primaria noastra invadata pe la exterior / si in interior de buruieni ! ELIMINTZI-LE, ca sa fie bine odata si-n localitatea noastra, parca uitata de cei care trebuie sa-i poarte de grija, insa, ei au alte preocupari, rezolvarea problemelor personale, de parca, oamenii pentru asta, i-au votat ?! RUSINEEE, domnilorrrrr !

gogu
17 octombrie 2016
bilete

ce prostie e asta sa nu organizezi paza in mijloacele de transport? Oriunde in lumea civilizata esti in siguranta cand te urci in autobuz si platesti pentru asta. Incercati sa urcati in 44, 48 sau poarta 6. Ar trebui ca toti sefii din primarie si cei din politie sa fie obligati sa mearga zilnic cu acele rute.

Răspuns la: Unde nu i cap....
Adăugat de : Tzihcac, 1 octombrie 2016
RATC se va resurcita singur, daca vor disparea de pe traseele lor capusele(cu pretentii de maxi taxi) !.Sau si mai simplu: facut statii si...
19 comentarii. Pagina 2 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6423 secunde