Câtă rezistenţă! Clădirea din port a Spitalului Căi Ferate, pe piloni şi sub nivelul mării de peste opt decenii!

5371
Forfotă mare la secția clinică de chirurgie a Spitalului Căi Ferate Constanța, din incinta port. Numeroși muncitori care aleargă în toate direcțiile pot fi observați pe toate palierele. Unii se ocupă de instalațiile electrice, alții se ocupă de cele sanitare, de pereți etc. Fiecare-i cu treaba lui și încearcă să aducă la alt nivel această unitate sanitară, care nu a mai fost reabilitată încă de la înființarea sa, deci de acum 84 de ani, pentru că anul său de construcție este 1938.





Așa că, la acest moment, spațiul nu mai este funcțional, întrucât şi-a sistat activitatea, pacienţii putând fi trataţi în celălalt sediu al spitalului, cel de pe bulevardul 1 Mai. Reporterii cotidianului „Cuget Liber” s-au deplasat la faţa locului şi au observat, cu propriii ochi, că aici este vorba despre o lucrare extrem de amplă şi serioasă, ce vizează reabilitarea unei clădiri, de fapt, istorice şi care, din păcate, în ultimii 30-40 de ani nu a beneficiat de nicio reabilitare, în vederea modernizării, a conformităţii la normele actuale ale legislaţiei sanitare.



Trebuie precizat că investiţiile, în această clădire, au demarat în vara anului 2020, când s-au început renovarea şi reabilitarea faţadei, a învelitorii de tablă. „În mod sincer, era nevoie de o reabilitare interioară, nu numai la nivelul instalațiilor, dar și la nivelul incintelor, pereților, ușilor, care să ne ducă pe stabilirea coordonatelor de funcționare, conform normelor actuale. Ca urmare, vom încerca, cu resursele pe care le avem, din bugetul de stat alocat de Ministerul Transporturilor și din veniturile proprii, să rezolvăm toate aceste probleme. Am început lucrările majore la instalația electrică principală, în decembrie, și continuăm cu încă un set de reparații la acoperiș, care, și el, are vechimea clădirii și, deși a mai beneficiat de reparații, suprafețele nu au putut fi integral modernizate și înlocuite, pentru că nici soluția constructivă nu este nouă, ci din 1938 și este extrem de dificil de reabilitat integral, cu investiții minime sau din venituri proprii. Mai mult, pe lângă instalațiile sanitare, ne propunem reabilitarea și modernizarea incintelor, astfel încât să devenim un spital modern, în ciuda faptului că vom funcționa într-o clădire veche”, ne-a declarat directorul spitalului, dr. Iuliana Botezatu.



După ce lucrările vor fi finalizate, aparatura care a fost achiziționată între timp, inclusiv o masă nouă de operații, va ajunge în spaţiul renovat. „Vă asigur că toată aparatura nouă, modernă, a fost depozitată și asigurată, astfel încât să o putem refolosi imediat ce vor fi repuse în funcțiune toate instalațiile. Aici vor funcționa, în continuare, secțiile de chirurgie, blocurile operatorii, blocul de sterilizare, camera de gardă port, care va asigura asistență medicală pentru toată platforma portuară, și, bineînțeles, secția de ATI, cu 15 paturi. În plus, vom avea circuite funcționale conforme, moderne și în mod corect atribuite, astfel încât să minimizăm riscul de infecții nozocomiale, ca și până acum”, a adăugat managerul.



Surprinzător, la subsolul clădirii am găsit un fel de buncăr, având, probabil, vechimea clădirii, care, de-a lungul timpului, a avut rol de depozit pentru materialele sanitare și consumabile. Pe viitor, se intenţionează ca acesta să fie transformat într-un spațiu funcțional care să fie deservit și de grupuri sanitare și tot ce mai este necesar.



Vă întrebaţi cum de a rezistat clădirea vreme de peste opt decenii?

Datorită poziționării!

„Pentru mine a fost o surpriză extraordinară că am reușit să intru în posesia proiectului original din 1938, care se afla în arhivele CNAPMC SA, care, de altfel, ne-au sprijinit în acest demers. Amplasamentul acestui spațiu este pe piloni, deci, în mod normal, demisolul acestei clădiri se situează sub nivelul mării. Ca atare, în permanență, aici, există infiltrații, în sol, există pânză freatică, foarte înalt poziționată, care, de fiecare dată, cu prilejul ploilor, prin drenaj, din zona malului portului și prin colectare, se adună și se acumulează în cantitate foarte mare”, a subliniat dr. Botezatu. 





Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3245 secunde