Anomaliile notării elevilor. Rotunjirea mediilor la discipline va crea discriminări la final de an
Articole de la același autor
Între deficiențele notării și beneficii
Comentează știrea
Orice sistem are si de unele si de altele. Cu cit incerci sa il perfectionezi (in sensul farmaceutic) cu atita gradul de complexitate creste, pina cind ajungi sa nu mai vezi directia buna de n-detalii. Problema majora a sist. actual de invatamant nu e notarea ci discrepanta intre programa si nevoile beneficiarului (elevul si a societatea). Atita vreme cit structura are in compozitie o cantitate imensa de date (de multe ori nerelevate sau-si necorelate inter-disciplinar), pai asta e invatamant de maculatura. E arhiva Vaticanului daca vrei o poza buna cu 100 lei, etc. Doar ca acolo accesul e pe criterii de doar cei putini stiu. Altfel, google stie tot si e destul pt. 99.99% din locuitorii planetei 70% castravete.
Fără examene la liceu! Fără examene la "fa-ti-cultati" (nu facultati) (mai ales pentru etnii și strainezi) pe banii nostri!
[1.A] Elevul. Degeaba il tot invatam notiuni noi daca nu stie sa le aplice pe cele de baza. (altfel, parca am auzit, dar habar n-am). Incercam sa-l invatam dar nu-i place (70% maculatura), centrat putin si pe elev ( sa ia nota pe ce-i place cu tematica). [1.B] poate revolvati ceva si cu sportul de masa, in curtea scolii acolo orice 1h pe zi - obligatoriu (stai pe banca si citesti, tot e mai util).2 Societatea [A-local, B-national, 3-international]. 2A - sat, comuna (specificul locului, nu toti vor sa plece de acolo, ii incurajam sa se dezv. acolo cu av. multipu in timp, iar 70% programa pe specificul locului). 2B- corelat pregatirea cu piata muncii (prezenta si tendinte viitoare). 3-similar 3 dar cu extensie. Nota: dupa gimnaziu unii pot opta spre alte sisteme internationale (fie ca vor-au posib., sau cu parintii - locuri de munca si automat trebuie si copilul la scoala). Etc., Etc - Se poate devz. pe oricare idee capitole intregi. Apreciez mesajul ! Spor la articole utile !
[Invatamant de Competitie] - Azi cu tot ce deriva (stres pe nucleu : parinte-copil, traista. dupa 18+ e si asta, pile, cascaval). Pt. unii e OK, dar care e procentul 10% - ar fi bine dar si aici nici atita nu cred a fi. Invatamant bun e pt. 90% nu doar pt. 10% (nu inseamna elita ! elita e mai putin de 1 la mie, si au mereu optiuni pe la altii - foarte buni si astia in pp. la imagine , dar ca procent nesemnificativ la impact national). [Invatamant de "Colaborare cu baza Morala dupa principiile noaste alea bune"], fara discrimiare cu credinta fiecaruia (inclusiv fara - fiecare dupa crez - nu se forteaza !). NOTA - nu are nici o esenta decit de clasificare (e nevoie de un criteriu, facem un test final, gasim ceva tot pe puncte, vedem ... dar nu 100-200 NOTE pe an pt. statistica, etc). Castigi un concurs de Micul Agricultor ca ai luat o cireasa de la Copacul Comunei si ai pus in Ghiveci acolo pt. ceva umbra la iarba !
Initial am zis asa 5 ore, 1ora/zi. Aici repartitia nu trebuie sa fie dupa un sablon. [A] in pp. se poate si dimineata cuplat 2-6 clase in curtea scolii (ativitati cite vreti, chiar si conexe : facem curatenie, e bine la prima ora ca elevii pot veni deja echipati de acasa ! si ulterior dupa schimb la ore normale. Min. 2 clase (vestiar) : pai baietii si fetele in clase diferite. [B] vedem ce cluburi sportive avem in vecinatate. Un antrenament standard 2h (in care este inclus si echipare-dezechipare). Daca e la 15 min de scoala cu atit mai bine(aici se poate si transport organizat), eventual si profesor de sport din exterior la sala din scoala.(ce sport irelevant, gasim). Avantaj multiplu: cel mai important buna sanatate a elevilor, baza de selectie mai bogat si pt. sportul de performanta. In pp. nu vizez sportul de performanta (vine automat si performanta) e vorba de sport de masa (pt. toti - chiar si o hirtie la un concurs pe scoala poate fi un factor motivator - uite ma pricep si eu la ceva, si zic si altii nu doar ai mei acasa). Cabinetele de medicina scolara, au activitate si isi gasesc utilitate de masa : verificare de semestru, vedem la fiecare elev daca se incardreaza in dezvoltarea potrivit varstei. (un ex. simplu aflat de la Policlinica 2 de atunci, dr. Ionascu parca - e un raport intre inaltime si anvergura bratelor optim undeva la +citiva centrimetii la brate. Simetrie : brate - picioare, etc). O logica simpla : e mai util sa ai 6 ore de maculatura (sau sa tot repeti ceva) decit sa urmaresti dezvoltarea naturala a copului. Si aici poate nemultumiti : pai ce sport ?, eu nu pot, eu o sa fiu "intelectuala". E bine si intelectual, dar parca cu ceva forme armonioase mai util decit in bastoane cu rotile. Gasim pt. toti in fct. de motiv ceva util. Studiezi regulament sportiv pe jocuri, etc, etc ! Putem sa ne oprim in Gimaziu cu regula ! (sau clasa X-a, dar in acelasi timp cei care doresc sau promit spre performanta pai le oferim cadrul). Daca iti place ceva, mergi singur acolo ! Intii macar sa ai idee de ce poti sa optezzei si daca este facut in sensul bun, numai avantaje multiple.
Aici e ref. programa cu avantaj pe clase de elevi (+societate, comunitate locala). In pp. 30% baza programa obligatorie (aritmetica, lb. romana, etc). 70% - la alegerea scolii pe diferite criterii (aspecte locale, derivate din piata muncii, etc). Ex: vrei specialisti pe informatica, pai 30% - obligatoriu , 30-50% doar specializare (abastractie la maxim de restul materiilor), 20-40% restul disciplinelor intr-un mod sintetic (nici complet decuplati de tot nu e bine). Valabil pt. orice disciplina sau meserie ce se poate prioritiza sau se muleaza bine pe cadrul local-international. In plus renuntarea la "munca manuala" din gimnaziu e un dezavantaj pt. elev. Eu am prins atelier (mi-a placut, desi nu profesez pe timplarie). La fete era croitorie (nu stiu). Conceptul e bun, in sesnsul macar acasa o clanta sa repari. Nu merge sau e absurd sa chemi o firma pt. o saiba ... vedeti mai departe pe saiba pe unde se poate extinde si dupa aia vedeti si la Creanga cele 2 Povesti pt. cei mari. Mare-Mare in regula, dar fara si pe tartacuta, etc. (sint aspecte de viata reala, cea care conteaza, exprimate poate intr-un limbaj cu manusa)
Pe manualul clasic de economie liceu (editia 95-97) la "Piata si Concurenta" sint 3 strategii.[A] Elita, [B] Preturi Mici, [C] EfortConcentrat. Toate 3 se muleaza perfect si pe sist. de educatie. Ex: [A si C] - specializare (nu inseamna 1 Liceu-Scoala, Toate se pot specializa pe ceva, e nevoie de varfuri peste tot. Ex: pomicultura, etc). [B] - Sport si Sanatate, adica preventie care e mai ieftina decit tratament. Economia la bugetul Min. Sanatatii din tratament se poate duce catre echipamente noi, cresterea gradului de pregatire profesionala, cercetare-inovare. Pe bunuri de consum: pai cu specialistii nostrii formati de ai nostrii dupa principiile nostre bune si cu morala buna romaneasca vor aproviziona magazinele cu produse romanesti de exceptie : gastronomie, haine - vezi la Cester in Targ si care e rolul sportului in moda. Pai pe locul I deja nu mai stricam bunele relatii internationale cu tot felul de comparatii fara de sens, etc, etc. [C] - aici pe scoala e cumva tot cu [A] cuplat sau pe dezvoltare regionala in fct. de specific. Pe agricultura parca era o vorba cu "Granarul Europei", putem incerca, etc. Vlaicu si asta nume bun si unde sintem acuma ? Stefania Maracineanu - fata care aduce ploaia artificiala [filme cu Data]. Adica tot ce vreti si pe la noi, doar sa vrem.
E un concept, chiar destul de folosit, "managemetul resurselor umane". Transpus pe invatamant inseamna centrarea procesului pe elev si nu "la gramada". Dupa termenul obligatoriu de 10 ani, poti sa zici "Invatamantul nostru formeaza oameni, nu doar diverse competente tehnice cu expresie baneasca pe sist. economic". Un ex. simplu : vedeti pe latura familiala la diverse virfuri : actorie, sport, sisteme militare, etc.(nume cunoscute tot vehiculate prin media nationala-internationala). Era o discutie particulara cu un coleg de armata si imi zice ca "N-as vrea sa lucrez pe domeniu sau cel putin pe grade superioare pt. ca vezi pe plan personal". Si aici fiecare cu propriile optiuni, e legal si n-faceri-si-desfaceri, dar chiar asa o fi de indicat ? Multe aspecte aici : traditia, valorile istorice si nationale, etc. Ideea e asa, vezi si ce-i place elevului, ii oferi si diverse directii dar in final alegerea sa fie a lui. (eventual si cu suport familial, dar nu imperativ : asa a zis turtureaua familiei). Asta inseamna un min. de 30% din timp alocat in scoala centrat de elev. (si aici altii : consilieri educationali, psihologi, vizite in comunitate, etc... grupuri inter-clase pe baza de aptitudini, etc).
Din cite vad lucrurile evolueaza in directa buna. Avem pe Top3[Principii Simple]: Cultura-Educatie cu impact Social semnificativ, Sport si Sanatate ! Si asta doar in 2 Luni de zile de la inceputul provocatiunii ! Asteptam cu interes si opinia Provocatorului !