Anomaliile notării elevilor. Rotunjirea mediilor la discipline va crea discriminări la final de an

2630
9

Articole de la același autor

Primul din cele cinci module ce alcătuiesc anul școlar 2022-2023 se apropie de sfârșit, în doar trei zile, elevii urmând să beneficieze de prima vacanță, de cinci zile, în intervalul 24-28 octombrie. Și, pe ultima sută de metri, au apărut și discuțiile legate de notele din cataloage, fie ele electronice sau clasice, unii părinți semnalând faptul că unii elevi au multe materii la care nu au primit încă nicio notă.





După cum deja se știe, eliminarea obligativității tezei și introducerea celor cinci module au determinat o regândire a notării, media anuală urmând a fi încheiată cu cel puțin trei note mai mult față de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.

Din discuțiile purtate cu o serie de profesori constănțeni, am reținut că majoritatea unităților de învățământ au discutat în consiliile profesorale noua modalitate de notare, încercând să identifice o soluție.

La Colegiul Național Militar „Al. I. Cuza”, prof. Adrian Ilie, director adjunct, ne-a transmis că s-a stabilit ca până la sfârșitul lunii ianuarie 2023 elevii să aibă 50% din notele prevăzute de noua legislație. De asemenea, la această unitate de învățământ, toți elevii au intrat în posesia unor noi carnete, conforme cu structura anului școlar.

În schimb, la Liceul Tehnologic „Gheorghe Duca”, s-a stabilit în consiliul profesoral ca la finalul fiecărui modul elevii să aibă cel puțin câte o notă în catalog la fiecare materie. „În ceea ce privește carnetele de note, am considerat că este mai economic pentru bugetul unității de învățământ să oferim carnete noi doar elevilor nou-intrați, pentru restul fiind valabile vechile carnete”, a declarat prof. Elena Gogu.



Între deficiențele notării și beneficii

O problemă cu adevărat sensibilă ne-a fost semnalată de un profesor de matematică al unui liceu teoretic, care nu consideră notarea pe module o chestiune… complicată, ci faptul că în art. 109 (1) al noului Regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar se prevede ca „la fiecare disciplină de studiu/modul se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului”. Ceea ce înseamnă că unui elev care va avea media 9,50 la o disciplină i se va rotunji la 10, în timp ce unui elev cu media 9,45 i se va rotunji la nota 9, pentru ca, în final, media anuală să fie serios afectată de… pierderile de la fiecare materie. Reamintim că, până anul trecut, mediile semestriale erau rotunjite, în schimb, cele anuale erau calculate cu zecimale.

Pe de altă parte, prof. Corina Cușa, de la catedra de limba și literatura română a Școlii Gimnaziale nr. 7 „Remus Opreanu”, se declară încântată de noul sistem de notare, întrucât îi permite să proiecteze evaluarea elevilor mai creativ și mai relevant pentru evoluția progresului școlar. „De exemplu, nu toate testele pe care le dau elevilor mei sunt finalizate cu note care să fie trecute în catalog, ci sunt doar instrumente de autoverificare și de pregătire pentru activitatea de notare. Însă, fiind ceva nou, acest sistem implică și riscuri. De exemplu, este posibil ca, în ultima săptămână din fiecare modul, elevii să fie supuși la «supliciul» testelor de final de unitate de învățare la mai multe discipline, dacă în școală nu există o viziune unitară asupra notării sau dacă nu există comunicare între cadrele didactice care predau la aceeași clasă. De altfel, fiind conștienți de riscuri, la nivelul cercurilor pedagogice ale disciplinei Limba și literatura română, una dintre temele propuse este «Evaluarea elevilor – provocări». Prin discuții și prin împărtășirea de bune practici, cu siguranță vom identifica, din mers, ce-i drept, cele mai bune soluții pentru a asigura o notare ritmică, relevantă și utilă pentru elevii noștri”, a afirmat prof. Cușa.



„Au avut timp profesorii să pună una sau două note”

Ieri, secretarul de stat Florin Lixandru, din Ministerul Educației, a adus câteva clarificări, la solicitarea edupedu.ro, precizând că notele pe care elevii le primesc nu sunt condiționate de fiecare modul în care este împărțit anul școlar, ci de respectarea regulii ca, la sfârșitul anului școlar, aceștia să aibă minimum N+3 note, unde N este numărul de ore alocat pe săptămâna disciplinei în planul-cadru.

„Nu am auzit să fie o chestiune generală ca, în această săptămână, toată lumea să aibă o notă. Nu este o regulă, nu scrie nicăieri acest lucru. Eu n-am auzit să fie o regulă la nivel național ca fiecare profesor în această săptămână să aibă o notă. Au avut timp profesorii de la începutul anului școlar și până la finalul acestui modul să pună una sau două note fiecare, în funcție de cum și-au planificat. Fiecare profesor își structurează materia astfel încât să respecte până la sfârșitul anului școlar prevederile regulamentului cu privire la numărul de note: numărul de ore pe săptămână + 3”, a precizat pentru edupedu.ro Florin Lixandru.


Comentează știrea

Sistem de Evaluare
19 octombrie 2022
Avantaj - Dezavantaj

Orice sistem are si de unele si de altele. Cu cit incerci sa il perfectionezi (in sensul farmaceutic) cu atita gradul de complexitate creste, pina cind ajungi sa nu mai vezi directia buna de n-detalii. Problema majora a sist. actual de invatamant nu e notarea ci discrepanta intre programa si nevoile beneficiarului (elevul si a societatea). Atita vreme cit structura are in compozitie o cantitate imensa de date (de multe ori nerelevate sau-si necorelate inter-disciplinar), pai asta e invatamant de maculatura. E arhiva Vaticanului daca vrei o poza buna cu 100 lei, etc. Doar ca acolo accesul e pe criterii de doar cei putini stiu. Altfel, google stie tot si e destul pt. 99.99% din locuitorii planetei 70% castravete.

Constantin
19 octombrie 2022
Erorile neamului vanzator

Fără examene la liceu! Fără examene la "fa-ti-cultati" (nu facultati) (mai ales pentru etnii și strainezi) pe banii nostri!

ref. Beneficiari
19 octombrie 2022
Linii Directoare in Educatie- Principii Simple

[1.A] Elevul. Degeaba il tot invatam notiuni noi daca nu stie sa le aplice pe cele de baza. (altfel, parca am auzit, dar habar n-am). Incercam sa-l invatam dar nu-i place (70% maculatura), centrat putin si pe elev ( sa ia nota pe ce-i place cu tematica). [1.B] poate revolvati ceva si cu sportul de masa, in curtea scolii acolo orice 1h pe zi - obligatoriu (stai pe banca si citesti, tot e mai util).2 Societatea [A-local, B-national, 3-international]. 2A - sat, comuna (specificul locului, nu toti vor sa plece de acolo, ii incurajam sa se dezv. acolo cu av. multipu in timp, iar 70% programa pe specificul locului). 2B- corelat pregatirea cu piata muncii (prezenta si tendinte viitoare). 3-similar 3 dar cu extensie. Nota: dupa gimnaziu unii pot opta spre alte sisteme internationale (fie ca vor-au posib., sau cu parintii - locuri de munca si automat trebuie si copilul la scoala). Etc., Etc - Se poate devz. pe oricare idee capitole intregi. Apreciez mesajul ! Spor la articole utile !

ref. Beneficiari 2
19 octombrie 2022
Aspect Major de Eliminat : Invatamant de Competitie

[Invatamant de Competitie] - Azi cu tot ce deriva (stres pe nucleu : parinte-copil, traista. dupa 18+ e si asta, pile, cascaval). Pt. unii e OK, dar care e procentul 10% - ar fi bine dar si aici nici atita nu cred a fi. Invatamant bun e pt. 90% nu doar pt. 10% (nu inseamna elita ! elita e mai putin de 1 la mie, si au mereu optiuni pe la altii - foarte buni si astia in pp. la imagine , dar ca procent nesemnificativ la impact national). [Invatamant de "Colaborare cu baza Morala dupa principiile noaste alea bune"], fara discrimiare cu credinta fiecaruia (inclusiv fara - fiecare dupa crez - nu se forteaza !). NOTA - nu are nici o esenta decit de clasificare (e nevoie de un criteriu, facem un test final, gasim ceva tot pe puncte, vedem ... dar nu 100-200 NOTE pe an pt. statistica, etc). Castigi un concurs de Micul Agricultor ca ai luat o cireasa de la Copacul Comunei si ai pus in Ghiveci acolo pt. ceva umbra la iarba !

ref. Beneficiari 3
24 octombrie 2022
Educatie Fizica - Avantaje

Initial am zis asa 5 ore, 1ora/zi. Aici repartitia nu trebuie sa fie dupa un sablon. [A] in pp. se poate si dimineata cuplat 2-6 clase in curtea scolii (ativitati cite vreti, chiar si conexe : facem curatenie, e bine la prima ora ca elevii pot veni deja echipati de acasa ! si ulterior dupa schimb la ore normale. Min. 2 clase (vestiar) : pai baietii si fetele in clase diferite. [B] vedem ce cluburi sportive avem in vecinatate. Un antrenament standard 2h (in care este inclus si echipare-dezechipare). Daca e la 15 min de scoala cu atit mai bine(aici se poate si transport organizat), eventual si profesor de sport din exterior la sala din scoala.(ce sport irelevant, gasim). Avantaj multiplu: cel mai important buna sanatate a elevilor, baza de selectie mai bogat si pt. sportul de performanta. In pp. nu vizez sportul de performanta (vine automat si performanta) e vorba de sport de masa (pt. toti - chiar si o hirtie la un concurs pe scoala poate fi un factor motivator - uite ma pricep si eu la ceva, si zic si altii nu doar ai mei acasa). Cabinetele de medicina scolara, au activitate si isi gasesc utilitate de masa : verificare de semestru, vedem la fiecare elev daca se incardreaza in dezvoltarea potrivit varstei. (un ex. simplu aflat de la Policlinica 2 de atunci, dr. Ionascu parca - e un raport intre inaltime si anvergura bratelor optim undeva la +citiva centrimetii la brate. Simetrie : brate - picioare, etc). O logica simpla : e mai util sa ai 6 ore de maculatura (sau sa tot repeti ceva) decit sa urmaresti dezvoltarea naturala a copului. Si aici poate nemultumiti : pai ce sport ?, eu nu pot, eu o sa fiu "intelectuala". E bine si intelectual, dar parca cu ceva forme armonioase mai util decit in bastoane cu rotile. Gasim pt. toti in fct. de motiv ceva util. Studiezi regulament sportiv pe jocuri, etc, etc ! Putem sa ne oprim in Gimaziu cu regula ! (sau clasa X-a, dar in acelasi timp cei care doresc sau promit spre performanta pai le oferim cadrul). Daca iti place ceva, mergi singur acolo ! Intii macar sa ai idee de ce poti sa optezzei si daca este facut in sensul bun, numai avantaje multiple.

ref. Beneficiari 4
24 octombrie 2022
Programa: Generalizare - Specializare

Aici e ref. programa cu avantaj pe clase de elevi (+societate, comunitate locala). In pp. 30% baza programa obligatorie (aritmetica, lb. romana, etc). 70% - la alegerea scolii pe diferite criterii (aspecte locale, derivate din piata muncii, etc). Ex: vrei specialisti pe informatica, pai 30% - obligatoriu , 30-50% doar specializare (abastractie la maxim de restul materiilor), 20-40% restul disciplinelor intr-un mod sintetic (nici complet decuplati de tot nu e bine). Valabil pt. orice disciplina sau meserie ce se poate prioritiza sau se muleaza bine pe cadrul local-international. In plus renuntarea la "munca manuala" din gimnaziu e un dezavantaj pt. elev. Eu am prins atelier (mi-a placut, desi nu profesez pe timplarie). La fete era croitorie (nu stiu). Conceptul e bun, in sesnsul macar acasa o clanta sa repari. Nu merge sau e absurd sa chemi o firma pt. o saiba ... vedeti mai departe pe saiba pe unde se poate extinde si dupa aia vedeti si la Creanga cele 2 Povesti pt. cei mari. Mare-Mare in regula, dar fara si pe tartacuta, etc. (sint aspecte de viata reala, cea care conteaza, exprimate poate intr-un limbaj cu manusa)

ref. Beneficiari 4.1
24 octombrie 2022
Programa: Generalizare - Specializare

Pe manualul clasic de economie liceu (editia 95-97) la "Piata si Concurenta" sint 3 strategii.[A] Elita, [B] Preturi Mici, [C] EfortConcentrat. Toate 3 se muleaza perfect si pe sist. de educatie. Ex: [A si C] - specializare (nu inseamna 1 Liceu-Scoala, Toate se pot specializa pe ceva, e nevoie de varfuri peste tot. Ex: pomicultura, etc). [B] - Sport si Sanatate, adica preventie care e mai ieftina decit tratament. Economia la bugetul Min. Sanatatii din tratament se poate duce catre echipamente noi, cresterea gradului de pregatire profesionala, cercetare-inovare. Pe bunuri de consum: pai cu specialistii nostrii formati de ai nostrii dupa principiile nostre bune si cu morala buna romaneasca vor aproviziona magazinele cu produse romanesti de exceptie : gastronomie, haine - vezi la Cester in Targ si care e rolul sportului in moda. Pai pe locul I deja nu mai stricam bunele relatii internationale cu tot felul de comparatii fara de sens, etc, etc. [C] - aici pe scoala e cumva tot cu [A] cuplat sau pe dezvoltare regionala in fct. de specific. Pe agricultura parca era o vorba cu "Granarul Europei", putem incerca, etc. Vlaicu si asta nume bun si unde sintem acuma ? Stefania Maracineanu - fata care aduce ploaia artificiala [filme cu Data]. Adica tot ce vreti si pe la noi, doar sa vrem.

ref. Beneficiari
25 octombrie 2022
Invatamant centrat pe elev

E un concept, chiar destul de folosit, "managemetul resurselor umane". Transpus pe invatamant inseamna centrarea procesului pe elev si nu "la gramada". Dupa termenul obligatoriu de 10 ani, poti sa zici "Invatamantul nostru formeaza oameni, nu doar diverse competente tehnice cu expresie baneasca pe sist. economic". Un ex. simplu : vedeti pe latura familiala la diverse virfuri : actorie, sport, sisteme militare, etc.(nume cunoscute tot vehiculate prin media nationala-internationala). Era o discutie particulara cu un coleg de armata si imi zice ca "N-as vrea sa lucrez pe domeniu sau cel putin pe grade superioare pt. ca vezi pe plan personal". Si aici fiecare cu propriile optiuni, e legal si n-faceri-si-desfaceri, dar chiar asa o fi de indicat ? Multe aspecte aici : traditia, valorile istorice si nationale, etc. Ideea e asa, vezi si ce-i place elevului, ii oferi si diverse directii dar in final alegerea sa fie a lui. (eventual si cu suport familial, dar nu imperativ : asa a zis turtureaua familiei). Asta inseamna un min. de 30% din timp alocat in scoala centrat de elev. (si aici altii : consilieri educationali, psihologi, vizite in comunitate, etc... grupuri inter-clase pe baza de aptitudini, etc).

Prototip
18 decembrie 2022
Aplicare cu Extensie Universala

Din cite vad lucrurile evolueaza in directa buna. Avem pe Top3[Principii Simple]: Cultura-Educatie cu impact Social semnificativ, Sport si Sanatate ! Si asta doar in 2 Luni de zile de la inceputul provocatiunii ! Asteptam cu interes si opinia Provocatorului !

Pagina a fost generata in 1.4875 secunde