Documentar CFR Infrastructură Constanţa: Tulcea, oraşul cu trei gări, în trei locaţii diferite
28432
Articole de la același autor
Documentar CFR Infrastructură. Prima Gară din Constanţa, sursă permanentă de accidente
27 Octombrie 2023
Documentar: 27 septembrie 1909 - inaugurarea oficială a Portului Constanţa
27 Septembrie 2023
Semn al sărăciei sau al lipsei de educaţie! Constănţenii iau cu asalt casele de amanet
26 Octombrie 2023
Pandemia şi "caii mascaţi" sunt istorie. Baza Sportivă "Portul" renaşte din propria-i cenuşă
24 Octombrie 2023
La începutul sec. XX, Tulcea rămăsese ultimul oraș reședință de județ de pe teritoriul actual al României care nu era legat prin cale ferată de restul țării. Oficial, calea ferată a fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea.
Gara CFR care funcționează acum în municipiul Tulcea a fost construită în doar doi ani, între 1970 și 1972. Proiectul după care s-a realizat clădirea îi aparține arhitectei Irina Rosetti. Construcția are forma unei ambarcațiuni, a unei lotci ce poate fi identificată de pe toate cele trei axe care duc spre ea: fluviul Dunărea, faleza și drumul dinspre centrul orașului, se arată într-un documentar transmis de Biroul Mass media din cadrul CFR Infrastructură Constanţa.
Aceasta este însă cea de-a treia locație a Gării CFR din Tulcea.
„În perioada 1939 - 1972, gara Tulcea a avut trei amplasamente diferite:
- la km 141 + 300, la intrarea în Tulcea: inaugurată ca gară terminus la 25 martie 1939, a fost desființată la 15 august 1940 şi mutată pe un alt amplasament;
- în zona Casei de Cultură a Sindicatelor (km 144+350): inaugurată la 15 august 1940, cu ocazia deschiderii căii ferate Tulcea - Tulcea Port, linie strategică construită de Direcția Generală CFR și Armata Română, care a făcut legătura între linia Medgidia - Tulcea, centrul orașului Tulcea și liniile industriale militare din Portul Tulcea. Gara Tulcea Port a funcționat 32 ani pe acest amplasament, până în 1972, când a fost demolată pentru sistematizarea centrului orașului Tulcea;
- pe fâșia de pământ care desparte lacul Ciuperca de Dunăre (amplasament aflat în prezent în exploatare): construită între anii 1970-1972 după proiectul arhitectei Irina Rosetti (IPCF - București), actuala clădire a gării Tulcea a fost inaugurată în 1972“, se arată în Enciclopedia Gărilor din România, publicată de Centrul de Documentare pentru Construcții, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS.
Arhitecta Irina C. Rosetti, născută la 15 noiembrie 1941 în București, trăiește în prezent la Paris. În afară de Gara CFR din Tulcea, aceasta a proiectat-o și pe cea din Predeal. Potrivit specialiștilor, acestea reprezintă o arhitectură de tip internațional care a rupt linia clasicistă din perioada comunistă din România.
Gara CFR care funcționează acum în municipiul Tulcea a fost construită în doar doi ani, între 1970 și 1972. Proiectul după care s-a realizat clădirea îi aparține arhitectei Irina Rosetti. Construcția are forma unei ambarcațiuni, a unei lotci ce poate fi identificată de pe toate cele trei axe care duc spre ea: fluviul Dunărea, faleza și drumul dinspre centrul orașului, se arată într-un documentar transmis de Biroul Mass media din cadrul CFR Infrastructură Constanţa.
Aceasta este însă cea de-a treia locație a Gării CFR din Tulcea.
„În perioada 1939 - 1972, gara Tulcea a avut trei amplasamente diferite:
- la km 141 + 300, la intrarea în Tulcea: inaugurată ca gară terminus la 25 martie 1939, a fost desființată la 15 august 1940 şi mutată pe un alt amplasament;
- în zona Casei de Cultură a Sindicatelor (km 144+350): inaugurată la 15 august 1940, cu ocazia deschiderii căii ferate Tulcea - Tulcea Port, linie strategică construită de Direcția Generală CFR și Armata Română, care a făcut legătura între linia Medgidia - Tulcea, centrul orașului Tulcea și liniile industriale militare din Portul Tulcea. Gara Tulcea Port a funcționat 32 ani pe acest amplasament, până în 1972, când a fost demolată pentru sistematizarea centrului orașului Tulcea;
- pe fâșia de pământ care desparte lacul Ciuperca de Dunăre (amplasament aflat în prezent în exploatare): construită între anii 1970-1972 după proiectul arhitectei Irina Rosetti (IPCF - București), actuala clădire a gării Tulcea a fost inaugurată în 1972“, se arată în Enciclopedia Gărilor din România, publicată de Centrul de Documentare pentru Construcții, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS.
Arhitecta Irina C. Rosetti, născută la 15 noiembrie 1941 în București, trăiește în prezent la Paris. În afară de Gara CFR din Tulcea, aceasta a proiectat-o și pe cea din Predeal. Potrivit specialiștilor, acestea reprezintă o arhitectură de tip internațional care a rupt linia clasicistă din perioada comunistă din România.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Trenurile de călători de pe relaţia Medgidia - Tulcea şi retur, anulate în perioada 21-25 noiembrie!
Luni, 20 Noiembrie 2023
Duminică, 19 Noiembrie 2023
Contract în valoare de peste 6 milioane de euro pentru refacerea liniilor ferate în portul Constanţa
Joi, 16 Noiembrie 2023
Luni, 13 Noiembrie 2023
Marţi, 07 Noiembrie 2023
Duminică, 05 Noiembrie 2023
Vineri, 27 Octombrie 2023
Luni, 23 Octombrie 2023
Duminică, 22 Octombrie 2023