Concluziile Corpului de control al primului-ministru confirmă dezvăluirile cotidianului "Cuget Liber"

Dovada guvernamentală că Autoritatea Navală Română încalcă legile țării, în folosul grupurilor de interese

25053
Dovada guvernamentală că Autoritatea Navală Română încalcă legile țării, în folosul grupurilor de interese - fond-dovada-1704649167.jpg

Articole recomandate

Autoritatea Navală Română este o instituție bolnavă. De-a lungul timpului, a fost în centrul a numeroase scandaluri, atrăgând atenția forurilor superioare, procurorilor anticorupție, Justiției și presei. A demonstrat, în repetate rânduri, că acționează împotriva interesului navigatorilor, al propriilor angajați (care au dat-o în judecată pentru a-și recupera drepturile salariale) și în dauna statului român.

În cele peste două decenii ce au trecut de la dispariția flotei maritime, Autoritatea Navală Română nu a întreprins niciun demers pentru reînființarea pavilionului maritim internațional al României, pentru a atrage armatori, locuri de muncă pentru navigatorii și cadeții români, comenzi de construcții și reparații în șantierele navale ale țării, precum și importante venituri la bugetele statului.

Ultima sa „performanță istorică” este faptul că, trecând peste capul Ministerului Transporturilor și al Guvernului, a încercat să modifice, fără știința lor și manipulând o comisie parlamentară, un act normativ adoptat de Executiv. Este vorba de OUG nr. 50/2022 privind reglementarea muncii în domeniul maritim, act prin care se armonizează legislația națională cu prevederile Convenției maritime internaționale MLC 2006.

Un raport devastator

„Mizeria” acumulată în această instituție a statului este cu mult mai mare decât ne putem imagina. A fost de ajuns pentru Corpul de Control al prim-ministrului să dea o raită prin ANR, ca să descopere o mulțime de nereguli. Iată concluziile controlului:

„1) Conducerea ANR nu a întreprins demersurile necesare pe lângă Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și anume, nu a înaintat proiectul unui act normativ în vederea actualizării actului administrativ prin care au fost aprobate organizarea și funcționarea instituției, pentru transformarea posturilor de natură contractuală în funcții publice, cu încălcarea prevederilor din Codul administrativ;

2) Reîncadrarea/încadrarea pe posturile nou înființate a persoanelor afectate de reorganizarea efectuată în cursul lunii iulie 2020, prin emiterea de decizii de către directorul general al ANR, nu s-a realizat în urma unor concursuri sau examene, după caz, cu nerespectarea prevederilor din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare;

3) Gradul de realizare a programului de investiții raportat la valorile totale programate și aprobate în BVC a fost de 12% în anul 2020, de 15% în anul 2021 și 28,20% în anul 2022, reprezentanții ANR nu au efectuat cheltuielile cu investițiile propuse în niciunul din cei trei ani analizați, investiții care erau în strânsă legătură cu activitatea de bază a entității și a căror amânare poate conduce la costuri suplimentare;

4) Metodologia de autorizare a persoanelor fizice și juridice pentru efectuarea inspecțiilor la bordul navelor, aprobată prin Decizia directorului general al ANR nr. 39/27.01.2017, care permitea acestora și efectuarea inspecțiilor pentru eliberarea certificatelor de «Hot work» inclusiv pe căile navigabile, a fost emisă cu încălcarea prevederilor din OG nr. 22/1999, cu modificările și completările ulterioare și a prevederilor din OMT nr. 813/2008;

5) Autorizațiile eliberate de Căpitănia Zonală Constanța în temeiul prevederilor OMT nr. 813/2008 și ale Deciziei nr. 39/27.01.2017, prin care beneficiarii acestora au fost autorizați să desfășoare activități de testări și analize tehnice (conform Cod CAEN 7120) și nu doar inspecțiile în vederea eliberării certificatelor de «Gas free» în terminalele din porturile românești, au fost emise cu încălcarea prevederilor OG nr. 22/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

6) Direcția Transport Naval din cadrul ministerului nu și-a îndeplinit rolul de autoritate de stat în domeniul transportului maritim și pe căile navigabile interioare privind activitatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 din OG nr. 42/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere faptul că, după apariția OMTI nr. 245/2022 și încheierea efectelor prevederilor OMT nr. 813/2008, modalitatea de emitere a certificatelor de «Gas free» pentru tranzitarea navelor tanc

7) Două societăți au eliberat, fără a avea dreptul, un număr de 1.779 de certificate de «Gas free” pentru nave tanc goale care au tranzitat canalele navigabile, încasând contravaloarea tarifelor stabilite pentru aceste operațiuni. În ipoteza în care aceste activități ar fi fost efectuate de reprezentanții ANR, în sarcina cărora exista această atribuție, suma minimă încasată la bugetul ANR ar fi fost în valoare de 355.800 euro, iar valoarea medie ar fi fost de aproximativ 871.710 euro (1.779 certificate x 490 euro);

8) În perioada 29.04.2021 – 17.09.2022, nava ALEZZI a desfășurat activități de transport persoane în dana neautorizată în cadrul portului Midia, fără acceptul de intrare în port al Administrației Porturilor Maritime Constanța (APMC), obținând doar permisiunea ANR prin eliberarea Permisului de acostare al navelor cu nr. 981/14.11.2020;

9) Emiterea Avizului de operare temporar nr. 61502/17.06.2021 pentru nava ALEZZI de către conducerea CZ Constanța, în vederea obținerii aprobării de la APMC pentru desfășurarea activității de transport persoane în punctul indicat de agentul economic, în condițiile în care un astfel de document nu avea temei legal, s-a realizat cu încălcarea prevederilor din OG nr. 22/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a atribuțiilor prevăzute la art. 7 din OG nr. 42/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

10) Demersurile reprezentanților ANR de a nu înregistra nava ALEZZI drept navă de pasageri, ci navă de tip bar plutitor/restaurant ce desfășoară activități de agrement au condus, pe de o parte la situația în care proprietarii navei ALEZZI nu erau obligați să obțină un certificat de siguranță în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) și (2) din OMT nr. 422/2011, cu modificările și completările ulterioare, iar pe de altă parte la exceptarea navei de la obligația efectuării serviciului de pilotaj al navelor maritime în conformitate cu prevederile art. 5 lit. d) din Ordinul nr. 991/2020;

11) În perioada 2018-2019, având în vedere că ANR intenționa să achiziționeze produse cu grad ridicat de complexitate tehnică și financiară, se impunea derularea unui proces de consultare a pieței în conformitate cu prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 18 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice aprobate prin HG nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare.

12) Prin întocmirea caietelor de sarcini pe baza caracteristicilor tehnice ale unor anumite modele de șalupe, includerea unor cerințe constructive specifice navelor maritime deși destinația acestora era pentru navigație fluvială, precum și introducerea unor condiții de autorizare ca nave de serviciu în condițiile în care toți producătorii sau reprezentanții acestora comercializează ambarcațiuni fabricate după proiecte dedicate activităților de agrement, ANR a limitat nejustificat tipul navelor care corespund cerințelor din caietele de sarcini, restricționând în acest fel participarea altor agenți economici, creând premisa că doar anumite tipuri de nave se încadrează în criteriile stabilite prin respectivele caiete de sarcini, favorizând participarea doar a unor agenți economici.

x x x

Pentru remedierea deficiențelor constatate, CCPM a formulat propuneri și recomandări a căror implementare este monitorizată în cadrul acțiunilor de evaluare post-control.”



Așteptăm măsuri radicale


Raportul Corpului de Control al primului-ministru confirmă dezvăluirile făcute de cotidianul „Cuget Liber” de-a lungul timpului, arătând, fără ocolișuri, că legile statului român sunt încălcate de Autoritatea Navală Română, în folosul unor grupuri de interese.

În urma acestui raport devastator, Ministerul Transporturilor și Guvernul României au obligația să acționeze, luând măsuri radicale. ANR trebuie restructurată din temelii, deparazitată de neprofesionalism, de corupție și transformată într-o instituție performantă.

Ion TIȚA-CĂLIN



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.3464 secunde