CERONAV trebuie desființat cu orice preț? Birocrații vor să-l comaseze cu CENAFER și Academia Română de Aviație

36406

Articole recomandate

Vestea comasării Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV cu Autoritatea Navală Română a stârnit un val de reacții potrivnice din partea societății civile. Sindicatele și organizațiile profesionale din sectorul maritim și-au exprimat dezacordul, iar presa a criticat dur această idee.

Scandalul a ajuns în cele mai înalte sfere, Guvernul, Ministerul Transporturilor și parlamentarii primind sesizări prin care sunt demascate ilegalitatea și consecințele negative ale comasării.

Un pas înapoi

Confruntată cu opoziția neașteptată a societății civile, Direcția Transport Naval din Ministerul Transporturilor a făcut un pas înapoi – potrivit surselor noastre. Argumentul care a determinat-o să renunțe este cel prezentat de cotidianul „Cuget Liber”, care în articolul „Nu distrugeți CERONAV! Navigatorii români vor plăti pentru greșelile guvernanților!” a explicat următoarele:

Actele normative în baza cărora funcționează ANR și CERONAV respectă principiul de drept conform căruia funcția ce implică exercițiul autorității de stat este separată de cea de execuție a unei activități lucrative. Astfel, CERONAV are misiunea legală de a instrui navigatorii, în timp ce ANR deține autoritatea de a-i aviza programele de pregătire, certificând faptul că acestea sunt în concordanță cu prevederile convențiilor maritime internaționale.

Dacă cele două instituții ar fi comasate, s-ar încălca acest principiu de drept național și internațional, ajungându-se la un conflict de interese: autoritatea cu atribuții de control și avizare ar trebui să se autoverifice, să se autoavizeze. Iar pentru a fi pusă în practică o astfel de manoperă ar trebui siluite legile de organizare și funcționare a Ministerului Transporturilor și ANR, modificându-le și completându-le cu prevederi ce încalcă principiul separației dintre atribuțiile și competențele autorității de stat și cele executive.

Un nou proiect distructiv

Întrucât ideea comasării CERONAV cu ANR s-a dovedit a fi contrară legii, cei ce țin morțiș să spargă monopolul deținut de instituția de învățământ pe piața pregătirii forței de muncă marinărești au avansat altă propunere. Potrivit surselor noastre, la nivelul Direcției Transport Naval din Ministerul Transporturilor se analizează posibilitatea comasării CERONAV cu alte două unități care pregătesc personal pentru sectorul transporturilor.

Prima dintre acestea este Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER. Instituția a fost înființată în baza OG nr. 58/2004 și a legilor nr. 408/2004 și nr. 329/2009, fiind desemnată ca organismul național specializat al Ministerului Transporturilor pentru formarea - calificarea, perfecționarea și verificarea profesională periodică a personalului din transportul feroviar. În plus, CENAFER efectuează analize și elaborează studii privind îmbunătățirea conținutului și creșterea eficienței activității de formare-calificare, perfecționare și verificare profesională periodică a personalului care efectuează operațiuni feroviare.

Potrivit articolului 5(1) din HG nr. 1.663 din 7 octombrie 2004, CENAFER este finanțată integral de la bugetul de stat. Totodată instituția percepe, pe bază de contract, tarife pentru activitățile și serviciile prestate, veniturile obținute fiind vărsate la bugetul de stat.

Cea de a doua instituție cu care ar urma să fie comasat CERONAV este Școala Superioară de Aviație Civilă - Academia Română de Aviație, entitate ce funcționează în baza prevederilor OG nr. 15/1999 și a Legii nr. 352/2003.

Aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, aceasta asigură pregătirea personalului aeronautic civil în vederea atestării, precum și pregătirea periodică, specializarea și perfecționarea profesională a acestuia. Totodată poate efectua activități de cercetare științifică și activități specifice editurilor.

Academia Română de Aviație are o dublă finanțare: din veniturile obținute pentru serviciile prestate și din fonduri alocate de la bugetul de stat, respectiv din Fondul special al aviației civile.

Interesele din spatele manoperei

Se pune întrebarea: ce se urmărește prin comasarea a trei instituții de învățământ care pregătesc lucrători pentru trei domenii total diferite, care se deosebesc și prin modul finanțării activității?

După cum am văzut:

- CERONAV pregătește navigatori români și străini pentru transportul maritim și fluvial, în special pentru piața externă și se autofinanțează din tarifele percepute de la aceștia.

– CENAFER asigură pregătirea lucrătorilor din transportul feroviar intern și este finanțată integral de la bugetul de stat;

- Școala Superioară de Aviație Civilă - Academia Română de Aviație asigură pregătirea personalului aeronautic civil necesar pieței interne și are finanțare mixtă: bugetară (din Fondul special al aviației civile) și din venituri proprii.

Motivația reală a acestei manopere nu poate fi, în niciun caz, mai buna funcționare a celor trei entități.

CERONAV este o instituție performantă, calitatea produselor sale educaționale fiind recunoscută pe plan internațional, atât de jucătorii de pe piața shipping-ului, cât și de organismele de certificare a cursurilor. În plus, nu poate fi susținută nici ideea economisirii resurselor bugetare în urma comasării, întrucât CERONAV se autofinanțează.

Adevăratele motive ale acestei manopere pot fi doar următoarele:

- Fie se dorește ca veniturile încasate de CERONAV de la navigatori să fie vărsate în oala comună a mega-instituției rezultate în urma comasării, pentru a susține pregătirea lucrătorilor din transportul feroviar și aerian, degrevând astfel bugetul de stat de o serie de cheltuieli;

- Fie se urmărește ca, în urma comasării, să se deschidă calea spargerii monopolului de stat de pe piața perfecționării forței de muncă, ajungându-se la externalizarea și privatizarea cursurilor de pregătire marinărească, făcând jocul „rechinii” din shipping;

- Fie, mai de grabă, ambele motive.



România va primi o nouă lovitură


În cazul în care comasarea celor trei instituții de învățământ va avea loc, soarta învățământului marinăresc românesc este pecetluită. În foarte scurt timp, acesta se va degrada și va coborî sub standardele de calitate impuse de piața internațională. Navigatorii pregătiți în noile condiții nu vor mai avea căutare, iar România își va pierde statutul de rezervor de forță de muncă marinărească înalt calificată. În final, învățământul marinăresc românesc își va pierde cursanții și veniturile.

Stimați cititori, din păcate, guvernanții români n-au învățat nimic din lecția distrugerii flotei maritime comerciale și a flotei de pescuit oceanic. Acum vor să distrugă și învățământul marinăresc!

Dacă procesul distructiv va continua, nu m-aș mira ca, mâine-poimâine, cuiva din Ministerul Transporturilor să-i vină ideea de a unifica companiile care administrează porturile maritime și canalele navigabile cu societățile feroviare și aeronautice într-o singură structură, doar așa, de dragul restructurării cu orice preț!

Ion TIȚA-CĂLIN



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.5161 secunde