Nu distrugeți CERONAV! Navigatorii români vor plăti pentru greșelile guvernanților! (I)

15312
Nu distrugeți CERONAV! Navigatorii români vor plăti pentru greșelile guvernanților! (I) - nu-distrugeti-ceronav-1699641816.jpg

Articole recomandate

Vestea comasării Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV cu Autoritatea Navală Română a făcut înconjurul țării. În ciuda secretomaniei de care dau dovadă autoritățile statului, informația a ajuns în presă, pe surse. Se cunoaște, deja, că în cadrul ANR a fost organizat un grup de lucru care pregătește, pentru Direcția Transport Naval din Ministerul Transporturilor, documentația necesară transpunerii acestei măsuri într-un proiect de act normativ.



O instituție etalon...


Cei ce pun la cale această „manoperă” vor trebui să o justifice în fața opiniei publice, a Guvernului și Parlamentului, prezentând scopul real al trecerii CERONAV în structura ANR și care este baza ei legală.

Trebuie spus din capul locului că inițiatorii nu vor putea invoca motivul că, prin această comasare, se vor face economii la bugetul de stat. După cum se știe, cele două instituții sunt organizate și funcționează pe principiul autofinanțării, neprimind niciun bănuț din fondurile bugetare.

Nici motivul îmbunătățirii activității de pregătire și perfecționare a navigatorilor prin preluarea ei de către ANR nu poate fi susținut. Faptul că CERONAV este o instituție etalon în domeniu e de notorietate internațională.

În cei 47 de ani de existență, instituția a asigurat pregătirea și perfecționarea personalului navigant pentru flota maritimă comercială a României, iar după dispariția ei a asigurat menținerea țării noastre pe lista furnizorilor de navigatori performanți pentru flota mondială.

În prezent, CERONAV deține cea mai mare ofertă de trainining în sectorul naval la nivelul Uniunii Europene, aproximativ 300 de tipuri de cursuri.

Investițiile realizate în ultimii 11 ani au triplat valoarea patrimoniului instituției. CERONAV a construit de la zero, la Galați, cel mai modern centru de pregătire din Europa, pentru marinarii fluviali. Și-a reînnoit echipamentele și simulatoarele necesare cursurilor, toate fiind de ultimă generație, iar flota de ambarcațiuni pentru pregătirea profesională este total nouă.

În 2022 – anul cu cel mai mare buget de investiții – au început lucrările de proiectare pentru câteva investiții majore: campusul de la baza nautică din Constanța (o investiție de peste 10 milioane de euro); un nou poligon ultramodern pentru stingerea incendiilor; portul pentru ambarcațiuni, de la baza nautică; un simulator ultraperformant pentru industria off-shore, care va putea fi utilizat și în pregătirea militarilor NATO.

Mai trebuie amintit faptul că CERONAV este certificat conform standardelor ISO 9001:2008, este membru în 20 de organizații și asociații naționale și internaționale de prestigiu, iar în ultimele două decenii a implementat, în calitate de coordonator sau partener, 24 de proiecte internaționale cofinanțate din fondurile Uniunii Europene.

„Performanțele” ANR

De cealaltă parte, cu ce performanțe se poate mândri ANR? De-a lungul timpului, instituția a fost în centrul a numeroase scandaluri. Să amintim doar câteva dintre ele:

- În 1994, autoritățile din Austria au reclamat guvernului de la București că au depistat un grup de rurali români cu carnete de marinar în buzunar. Cercetările au scos la iveală atunci că un întreg sat din nordul Moldovei, de la copilul de șapte ani până la barbă albă, se pricopsise cu carnete de marinar;

- În septembrie 2013, am relatat cazul navei „Orient Angel”, care pur și simplu a fost prădată de reprezentanții autorităților venite în control, la sosirea și plecarea din port. Cum nu s-a luat nicio măsură, corupția și-a văzut de ale ei, fiind tot mai prosperă;

- În 2014, într-un interviu pentru „Cuget Liber”, clc. Mihai Andrei, fostul director general al ANR, declara că în instituție „personalul de specialitate are salarii foarte mici, în timp ce «șoarecii de birou», care nu fac nimic, au salarii de 6.000 - 7.000 de lei“;

- Tot în 2014, surse din ANR au dezvăluit, pentru cotidianul „Cuget Liber”, că proprietarii de ambarcațiuni sunt nevoiți să scoată din buzunar, pe lângă tarifele oficiale, sume importante, fără de care angajații instituției nu binevoiesc să-și îndeplinească atribuțiile de serviciu;

- În aprilie 2016, am prezentat cazul de corupție de la bordul navei „Summertime Dream”, în care au fost implicați inspectori ai ANR. După izbucnirea scandalului în presă, șpăgarii s-au dus peste comandantul navei, care dăduse totul „pe goarnă”, i-au restituit ciubucurile și i-au cerut să le dea hârtie la mână că nu s-a întâmplat nimic. Omul, de milă, dar și de teamă că nava ar putea fi reținută pentru anchetă, le-a dat o țidulă că faptele relatate în ziarul „Cuget Liber” nu s-au petrecut la Constanța, ci în alt port. A fost prima oară în istoria portului Constanța când șpaga a fost dată înapoi! Abia la jumătate de an de la acele dezvăluiri, DNA a dat iama printre șpăgari. Pe termen scurt, ancheta a avut efect: cei ce mergeau în control plecau de la nave mai „curați” decât îngerii și sfinții din ceruri. Nici nu voiau să audă de valută, țigări, băuturi, conserve, salamuri, motorină și celelalte produse cu care, mai înainte, plecau cocoșați de la bord;

- ANR nu a întreprins niciun demers pentru reînființarea pavilionului maritim internațional al României, pentru a atrage armatori, locuri de muncă pentru navigatorii și cadeții români, comenzi de construcții și reparații în șantierele navale ale țării, precum și importante venituri la bugetele statului;


- În anul 2022, pentru prima oară în istoria țării, o structură a statului român – respectiv ANR - a trecut peste capul Ministerului Transporturilor și al Guvernului, încercând să modifice, fără știința lor și manipulând o comisie parlamentară, un act normativ adoptat de Executiv. Este vorba de OUG nr. 50 privind reglementarea muncii în domeniul maritim, act prin care se armonizează legislația națională cu prevederile Convenției maritime internaționale MLC 2006. Ancheta cotidianului „Cuget Liber” a blocat demersul ANR, care, dacă ar fi reușit, ar fi afectat grav interesele navigatorilor români, lăsându-i la bunul plac al „rechinilor” din crewing și din shipping-ul internațional;

- Angajații ANR i-au intentat instituției zeci de procese, considerându-se discriminați din punct de vedere salarial. Procesele pierdute au fost urmate de executări silite. Din păcate, sumele reprezentând cheltuielile de judecată și cele pe care ANR trebuie să le plătească în plus, sub formă de dobânzi și actualizări cu indicele inflației, nu vor fi recuperate de la vinovați;

- Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța a deschis o acțiune împotriva ANR, înregistrată la secția penală a Judecătoriei cu numărul de dosar 25706/212/2022, în cazul unor documente (carnet de marinar, brevet pentru funcția de ofițer mecanic II și altele) care au fost emise pe baza unor înscrisuri falsificate. Cauza penală respectivă pune într-o lumină extrem de proastă întreaga activitate a instituției în domeniul eliberării de documente pentru navigatori;

- Sindicatul Liber al Navigatorilor i-a solicitat ANR, încă din anul 2017, să prelungească valabilitatea carnetului de marinar până la cinci ani, pentru ca țara noastră să se alinieze la practica internațională. În cele din urmă, sindicatul s-a adresat ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a dat curs cererii, astfel că, în ședința din 23 martie 2022, Guvernul României a aprobat actul normativ prin care valabilitatea carnetului de marinar crește de la doi la cinci ani.

x x x

Stimați cititori, pomelnicul faptelor care nu fac cinste Autorității Navale Române este foarte lung și, drept urmare, ne vom opri aici.

Acum, după ce am pus față în față profilurile celor două instituții, este clar pentru oricine că măsura comasării CERONAV cu ANR nu poate fi justificată susținând că va contribui la creșterea performanțelor instituției de învățământ. Dimpotrivă, CERONAV va fi în pericol să se molipsească de „bolile” grave de care suferă Autoritatea Navală Română. (Va urma)

Ion TIȚA-CĂLIN



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.211 secunde