Recoltele excepționale de cereale din acest an au relansat traficul fluvial de mărfuri

208
Recoltele excepționale de cereale din acest an au relansat traficul fluvial de mărfuri - fondrecolteleexceptionaledecerea-1632236328.jpg
Transportul pe căile de navigație interioară este mult mai atractiv decât cel rutier și feroviar, a căror infrastructură se confruntă cu grave probleme în România. Unde mai pui că tariful pe tona de marfă transportată pe apă este mai mic decât în cazul transportului pe uscat.

Ca urmare, nu trebuie să ne mire faptul că fluxurile de mărfuri de pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari continuă să crească.



Cerealele și minereurile domină traficul


„În primele opt luni ale anului 2021, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 24,967 milioane de tone capacitate, cu 8,09% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 12,201 milioane de tone de mărfuri, cu 11,16% mai mult decât în ianuarie – august 2020.”

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 46%. În ianuarie – august 2020, ponderea lor era de numai 39%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereuri – 29%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 12%, produse chimice - 7%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașini și utilaje – 1%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În primele opt luni din 2021, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări era de 57%. Această reflectă rolul major pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 12,201 milioane de tone de mărfuri derulate în această perioadă, în contul României au fost transportate 43%, pentru Serbia - 29%, Ungaria - 12%, Bulgaria - 10%, Austria – 2%, Slovacia – 1%, Croația – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 1%.

În primele opt luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 16.854 unități navale, din care: 11,729 barje, 2.576 șlepuri, 35 nave fluvio-maritime, 2.508 remorchere împingătoare și 6 nave de pasageri (yacht-uri).

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Previziuni

Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Transportul fluvial și portul Constanța mizează pe creșterea cantităților de cereale pentru export. România a anunțat o recoltă record de peste 30 de milioane de tone de cereale, din care peste 26 de milioane de tone vor fi livrate peste hotare. La rândul lor, Serbia și Ungaria au obținut recolte mai mari în acest an și vor crește exporturile derulate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră și prin portul Constanța.

Dacă ritmul de creștere se va menține cel puțin la nivelul actual, canalele navigabile vor încheia anul 2021 cu un trafic de peste 18,301 milioane de tone, mai mare cu 10,87% față de cel realizat în 2020 și cu 9,30% față de recordul din 2019.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3331 secunde