Traficul de mărfuri pe canalele navigabile a egalat recordul anului 2021

253
Traficul de mărfuri pe canalele navigabile a egalat recordul anului 2021 - fondtraficuldemarfuripecanalelen-1673453829.JPG

Articole de la același autor

Pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari, 2022 a fost un an dificil. Primele șase luni au fost cumplite pentru navigația fluvială. Din cauza secetei fără precedent, apele Dunării au scăzut cu mult sub nivelul minim de navigație în condiții de siguranță, de 2,5 metri.

Astfel, transportul fluvial s-a derulat în condiții grele, cu foarte multe restricții, barjele fiind nevoite să circule încărcate doar pe jumătate, pentru a evita să se împotmolească în albia Dunării.

Din acest motiv, de-a lungul anului, Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați a fost nevoită să execute un volum mare de lucrări de dragaj pe șenalul navigabil al fluviului, pentru a asigura adâncimile de navigație.

În prima jumătate a anului, traficul pe Dunăre și pe canalele navigabile a fost influențat pozitiv de recoltele bune de cereale obținute de România, Serbia, Ungaria și Bulgaria în 2021, care au făcut să crească disponibilitățile pentru export. Apoi, ca urmare a secetei teribile ce a afectat recoltele din 2022, cantitățile de cereale din aceste țări s-au redus drastic.

Deficitul înregistrat a fost acoperit de mărfurile Ucrainei. În urma invadării teritoriului său de către trupele Federației Ruse, canalele navigabile din România au devenit una dintre principalele rute de transport pentru mărfurile sale, ponderea lor în traficul total, ajungând la 33% la finalul anului 2022. În prezent, Ucraina este principalul beneficiar al acestor căi de transport.

Cerealele și minereurile domină traficul

„În anul 2022, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile

s-au situat la nivelul recordului atins în 2021 - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 38,518 milioane de tone capacitate, cu 4% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2021, și au fost transportate 17,265 milioane de tone de mărfuri.”

În structura traficului, cerealele dețin primul loc, având o pondere de 43%. În 2021, ponderea lor a fost de 47%. Grupele de mărfuri situate pe locurile următoare sunt: minereurile – 31%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 13%, produsele chimice - 5%, metalul și produsele din metal - 5%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, echipamentele - 1%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În continuare, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări deține cea mai mare pondere în traficul total: 70%. În anul 2021, era de 53%. Această dinamică reflectă rolul strategic tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 17,265 milioane de tone de mărfuri derulate în anul 2022, în contul României au fost transportate 30%, pentru Ucraina – 33%, Serbia - 19%, Bulgaria - 6%, Ungaria - 3%, Republica Moldova – 3%, Austria – 4%, Germania – 1% și Croația – 1%. Se remarcă prezența tot mai mare a mărfurilor tranzitate în contul Ucrainei, pe canalele navigabile și prin portul Constanța, țara vecină devenind cel mai mare beneficiar al acestei rute de transport. Până la încheierea războiului, Ucraina va fi nevoită să recurgă la calea ocolitoare, prin România, pentru o mare parte din importurile și exporturile sale.

În perioada anul 2022, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 25.735 de unități navale, cu 2,58% mai multe față de anul 2021, din care: 17.050 de barje, 4.435 de șlepuri, 117 nave fluvio-maritime, 4.098 remorchere împingătoare și 35 de nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4946 secunde