„Bulevard” peste liniile de cale ferată. Nicio sancțiune pentru cei care își pun viața în pericol!

1284
1
Șapte oameni și-au pierdut viața, în 2022, pe liniile de cale ferată din județul Constanța, după ce au fost loviți de trenuri. Ba ar fi putut să fie mult mai mulți, căci este cunoscut faptul că, în special în zonele unde calea ferată se învecinează cu cartiere rezidențiale, locuitorii au făcut „bulevard” și traversează neregulamentar. Soluții pentru stoparea acestui fenomen periculos ar fi ridicarea de garduri de protecție sau aplicarea de sancțiuni. Dar, cum ne-am obișnuit deja, măsurile întârzie să apară!

În Valu lui Traian, la câteva luni, un om își pierde viața pe liniile de cale ferată. Localnicii preferă să traverseze calea ferată la nivelul solului în loc să folosească pasarela pietonală; este o practică răspândită, de mulți ani, dar faptul că a devenit obișnuință nu înseamnă că nu au loc și nenorociri. Cel mai recent, la jumătatea lunii octombrie, un tânăr de 23 de ani a fost lovit de tren când traversa calea ferată în acest mod. A murit pe loc, așa cum s-a întâmplat cu mulți înaintea lui, tineri și bătrâni. Pasarelă pietonală există, dar localnicii acuză că este impracticabilă și că le-ar fi greu să o folosească.
 

Drept pentru care, potrivit polițiștilor de la Transporturi, zona Valu lui Traian a ajuns să fie „un punct negru” pe harta accidentelor feroviare. La fel, municipiul Constanța. „În cursul anului 2021, la nivelul Biroului Județean de Poliție Transporturi Constanța au fost înregistrate nouă incidente în cadrul cărora persoanele au fost lovite de trenuri. Dintre acestea, șapte au decedat la fața locului ori în cadrul unităților spitalicești. De la începutul anului 2022 și până în prezent au fost înregistrate nouă incidente în cadrul cărora persoanele au fost lovite de trenuri. Dintre acestea, șapte au decedat la fața locului ori în cadrul unităților spitalicești. La nivelul județului Constanța, cele mai multe astfel de accidente feroviare au avut loc în municipiul Constanța și comuna Valu lui Traian, respectiv câte trei accidente feroviare soldate cu vătămarea corporală ori decesul persoanelor, în perioada analizată”, au precizat pentru „Cuget Liber” reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județeană Constanța.



Locuitorii cer încă o pasarelă, dar nu o folosesc nici pe cea existentă


La fel se întâmplă și în municipiul Constanța, în zonele tranzitate de calea ferată. De exemplu, cartierele Poarta 6 și Km 4-5 sunt despărțite de linii de cale ferată. Pasarelă pietonală există, ba chiar a fost reabilitată și „întărită” în urmă cu câțiva ani, dar arareori este folosită. Locuitorii preferă să traverseze liniile la nivelul solului, coborând de pe strada Viorelelor la nivelul căii ferate pe niște trepte improvizate. Se „întâlnesc” și cu trenurile, căci ruta este intens circulată, atât spre sudul județului cât și spre port, dar acest fapt nu îi sperie. „Locuiesc în cartier de mai bine de 20 de ani și așa am traversat mereu. Dacă ești atent, nu are ce să ți se întâmple”, s-a justificat un bărbat pe care l-am surprins traversând „la mustață”, cu trenul la doar câțiva zeci de metri.
 

Anul acesta, în zona cartierului Poarta 6 nu a avut loc niciun accident feroviar, iar anul trecut o persoană a murit într-un astfel de incident violent. Mai mult, oamenii din zonă încă își amintesc cum, în vara lui 2019, un bărbat și femeie, soț și soție, ambii de 67 de ani, au fost loviți de tren când traversau prin locul neamenajat special.

Pe de altă parte, nu se poate să nu remarcăm faptul că autoritățile publice locale au în plan realizarea unei noi pasarele pietonale, la cererea locuitorilor din zonă, deși există deja o astfel de structură, dar nu este folosită!

Traversarea liniilor de cale ferată nu mai este sancționată contravențional

Soluții pentru reducerea acestui fenomen periculos ar exista. Pe de o parte, de-a lungul liniilor de cale ferată ar putea să fie montate garduri de protecție, inclusiv pentru poluarea fonică. De altfel, această măsură este dorită de locuitori, atât de cei din cartierul constănțean Poarta 6, cât și de cei din Valu lui Traian. Dar este evident, după starea transportului feroviar, că vor mai avea mult de așteptat până le vor vedea realizate!

O altă măsură ar putea să fie luată de polițiști și anume sancționarea celor care traversează prin loc nepermis. „Printre măsurile ce pot fi luate de polițiști în cazul persoanelor surprinse că traversează liniile ferate, la nivelul solului, în locul pasarelei existente sunt: instruirea persoanelor predispuse la a desfășura aceste activități în scopul prevenirii unor accidente feroviare; tragerea la răspundere penală a persoanelor care încalcă prevederile art. 4

din Legea nr. 289/2005”, au precizat reprezentanții IPJ Constanța.

Dar legislația nu prea ține cu polițiștii. Până în 2005, HG 203/1994 prevedea sancționarea cu amenzi cuprinse între 20 și 25 lei (în moneda actuală) pentru „mersul pe jos, călare sau cu orice vehicul - în afară de cele aparţinând căii ferate - pe liniile şi podurile de cale ferată sau traversarea liniilor prin alte locuri decât cele stabilite în acest scop”. În 2005, prin intrarea în vigoare a legii 289, articolul respectiv a fost abrogat. Drept pentru care, în prezent, celor surprinși că traversează calea ferată prin locuri nepermise le pot fi întocmite dosare penale. „Fapta persoanei neautorizate de a pătrunde, fără drept, în zonele prevăzute la art. 1 şi 2 şi de a refuza părăsirea lor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu amendă de la 300 lei la 15.000 lei sau cu închisoare de la 3 luni la 1 an”, se arată în lege. Dar măsura este exagerată, o spun chiar polițiștii; un pieton surprins că traversează prin loc nepermis este sancționat contravențional nu i se face dosar penal, de ce i s-ar face cuiva pentru traversarea căii ferate?! Drept pentru care, în practică, aceste fapte nu mai sunt sancționate în niciun fel!



Comentează știrea

braniste george
2 noiembrie 2022
poduri poarta 6

dar la cei cu probleme motrice ,cu handicap locomotor ,la carucioare cu copii mici ,la batrani ,v-ati gandit?cum pot ei sa urce ,sa coboare treptele?

Pagina a fost generata in 0.383 secunde