Fiasco cu ierarhizarea școlilor pe baza simulării. "Nu cu false tabele cresc notele!"

6916

Articole de la același autor

Că suntem fruntași la capitolul plimbat hârtii inutile știe tot românul. Dar cum altfel să-și justifice salariile impresionante de bugetari „nepoțeii” din birouri? Mai nou, a apărut moda rapoartelor, analizelor și statisticilor, pe care Ministerul Educației le-a solicitat probabil tot în speranța zugrăvirii în roz a tabloului sumbru în care se încadrează învățământul românesc, devenit total neatractiv pentru generația Z.

Marți, 5 februarie, Ministerul Educației a transmis presei două documente. Primul este un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) legat de reforma învățământului preuniversitar în România și care ne arată încă o dată, dacă mai era nevoie, cât de jalnic este momentul actual. „În ansamblu, rezultatele școlare în România sunt slabe, cu standarde de învățare scăzute și rate ridicate ale abandonului școlar. În 2021-22, din cele 5.901 școli de stat, 22% au obținut

rezultate slabe la Evaluarea Națională (însemnând medii sub 5 din 10)”, se arată, printre multe altele, în raportul de 103 pagini.

Celălalt document se referă la simularea națională a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, din luna februarie. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație din cadrul Ministerului Educației a realizat o analiză care a corelat rezultatele obținute la nivel național cu specificul fiecărui item: 15 pagini de analize la Limba și literatura română, respectiv 11 pagini la Matematică. Fiecare item de la ambele probe scrise ale simulării a fost analizat pe două componente: competențe specifice vizate versus activități de învățare remedială.

Două documente care ne îndoim că ar suscita interesul profesorilor români.

„Topurile nu sunt relevante pentru adevărații subiecți ai evaluării”

În schimb, ierarhia județeană făcută publică de Inspectoratul Școlar Județean Constanța la finalul aceleași Evaluări Naționale simulate a suscitat vii dispute în cancelarii. Un tabel în care au fost ierarhizate 152 de unități de învățământ constănțene pe baza mediilor peste 7 la ambele probe scrise, dar în dreptul fiecăreia fiind trecut procentul de absenteism.

Un mare „of” pentru inspectorul școlar general Sorin Mihai, deranjat de faptul că profesorii nu mobilizează elevii să participe la simulările județene organizate de IȘJ. Păi din simplul motiv că nu există obligația participării nici la examen, cu atât mai mult la simulare, pentru că notele nu contează și uite așa elevii preferă să stea acasă.

Cât despre tabelul cu ierarhizarea pe baza unei simulări, profesorii au căzut de acord că nici măcar nu merita efortul, pentru că media este dată de cei care au participat, deci nu arată nivelul clasei, respectiv al școlii.

„Pe elevi și pe părinți îi interesează ierarhia județeană în funcție de mediile obținute, poziția în clasamentul județean. Dacă aceste simulări s-au dat pentru a-i ajuta pe elevi, atunci este lesne de înțeles că doar prin publicarea ierarhiei județene (pe coduri, cu note) se pot oferi acestora informații despre orientarea (aproximativă) spre un liceu, cu niște calcule simple. De topuri, statistici naționale și județene nu ducem lipsă și nici nu sunt relevante pentru adevărații subiecți ai evaluărilor. Cred că această ierarhie putea fi publicată din ziua în care s-au comunicat rezultatele precum un secret de stat”, este de părere prof. Alina Zugravu.

„Oare chiar ne cred handicapați cei din inspectoratul școlar?”

La finalul ierarhiei, IȘJ Constanța a transmis acțiunile pe care le va întreprinde pentru îmbunătățirea rezultatelor, pe marginea cărora am primit următorul comentariu din partea unui respectat profesor constănțean.

„Se precizează oferirea de sprijin fiecărei unități de învățământ pentru realizarea propriei analize privind gradul de reușită pe itemi, de parcă școlile sunt cam handicapate și nu pot face singure așa o chestie, mai ales că borderourile sunt tot Excel. Adică e suficientă o sortare simplă și gata! «Organizarea de webinarii de către inspectorii școlari de specialitate cu profesorii de discipline de examen», în care să ce? Că nu cu vorbe cresc notele! Și nici cu false tabele și ierarhii. «Sprijinirea școlilor în realizarea planurilor de intervenție». Cum poți sprijini școlile să își facă planurile de intervenție? Le dai pixuri, le ții de mână? Ar putea urmări eficiența orelor remediale plătite (sau nu), ca PNRAS și ROSE, al căror obiectiv este îmbunătățirea rezultatelor obținute la examenele naționale. Nu excursii și alte bazaconii. Bagi un sac de bani în programe de creștere a rezultatelor școlare și constați că e mai prost ca înainte”, a conchis același profesor.

Măsurile vor include și organizarea celei de-a treia simulări județene, în luna aprilie, precum și punerea la dispoziția unităților de învățământ a testelor de antrenament publicate de-a lungul timpului în revista „Dynamis” a Casei Corpului Didactic Constanța.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3547 secunde