Bălării, ruginituri, clădiri abandonate. Remiza CFR Palas Constanţa, pe "valea plângerii"

2456

Articole de la același autor

Se spunea odinioară despre CFR că este a doua armată a ţării. O entitate-colos a statului, de importanţă strategică, în cadrul căreia activau, la nivel naţional, sute de mii de angajaţi. Şi mai avea ceva: un patrimoniu bogat. Foarte bogat! Astăzi, multe dintre „furnicarele” de altădată sunt ruine, lăsate în paragină, printre bălării şi câini, iar în acest trist peisaj se încadrează şi Remiza CFR Palas Constanţa. 




Constanţa, 31 mai 2024, orele prânzului. Pe strada Remizei, e linişte şi pace. Multă lume nici nu ştie unde e această arteră. Ei bine, este în cartierul Palas, departe de freamătul centrului, al campaniei electorale, nici zumzetul mării nu se aude. Monotonia o mai sparge doar câte o sirenă de locomotivă, pentru că în Palas este cartierul general al activităţii feroviare.

Dacă sunt constănţeni care nu ştiu unde e strada Remizei, cu siguranţă nu cunosc nici motivul pentru care artera poartă această denumire. Răspunsul e cât se poate de simplu: acolo este amplasată… Remiza CFR Palas Constanţa. Sau, mai spus, ceea ce a mai rămas din ea, în acest simpatic 2024. 




Locomotive care-şi „dorm” somnul de veci

Prin definiţie, remiza este o construcţie prevăzută cu instalaţii de spălare şi de ventilare, precum şi cu un atelier de reparaţii, folosită pentru adăpostirea locomotivelor, a vagoanelor etc. Înainte de Revoluţie, aşa cum se întâmpla în multe alte noduri feroviare din ţară, unitatea din Palas era un adevărat „furnicar”, cu ceferişti meşterind zi lumină la motoare şi instalaţii.

La ora actuală, peisajul este dezolant. Şi ai nevoie de ceva curaj pentru a te aventura spre fostele ateliere, astăzi clădiri aflate în paragină, abandonate, cu geamurile sparte, acoperişul găurit, table ruginite şi bălării cât Casa Poporului. 




„A fost odată activitate pe aici. De când cu divizarea în mai multe companii, a început şi declinul. Este păcat, se dădea de lucru la oameni. Astăzi, vedeţi cum arată. Bine că măcar a rămas a statului şi nu a fost înstrăinat terenul, poate vor veni vreodată vremuri mai bune”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, Nelu C., mecanic de locomotivă pensionar, pe care l-am găsit prin zonă.

Pe liniile ferate, secundare, sunt garate locomotive şi vagoane, într-o veritabilă „vale a plângerii”. O parte dintre locomotive mai sunt funcţionale, dar cele mai multe îşi „dorm” aici somnul de veci. Proprietarul, CFR Marfă, având probleme cu restituirea ajutorului de stat primit în anul 2013 şi considerat de către Comisia Europeană a fi acordat ilegal, a scos la vânzare o serie de active, precum feriboturi, hoteluri, locomotive şi vagoane, multe dintre cele din urmă zăcând în mizerie, în Depoul Palas Constanţa. 




Bună ar fi o „felie de tort”

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa, în cadrul unui eveniment organizat, în urmă cu două săptămâni, pe litoral, că va urma o infuzie de capital în Portul Constanţa şi în zona din apropierea portului, făcând referire la infrastructura feroviară, valoare totală a bugetului scos la licitaţie fiind de un miliard şi jumătate de euro. Poate că o „felie de tort” ar putea fi direcţionată şi către acest loc, n-ar strica… 




Am încercat să aflăm, la nivel local, dacă în cazul Remizei CFR Palas există vreun plan, dacă a fost introdus în vreun proiect de reabilitare. Aşa cum era de aşteptat, am fost direcţionaţi către biroul de presă al CFR Marfă, căruia i-am adresat oficial întrebări pe această temă. Când vom primi răspunsurile, le vom da publicităţii! 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.3749 secunde