Rușinoasele omisiuni din raportul de activitate pe anul 2022 al Autorității Navale Române

2398
Rușinoasele omisiuni din raportul de activitate pe anul 2022 al Autorității Navale Române - fondrusinoaseleomisiunidinraport-1676472580.jpg

Articole de la același autor

Pe parcursul anului 2022, porturile maritime și fluviale românești au fost vizitate de 3.043 de nave, din care 1.586 au fost nave individuale, precizează Autoritatea Navală Română în raportul său de activitate. Dintre acestea, au fost inspectate 746 de nave, din care 113 nave pentru risc ridicat de îmbolnăvire cu Covid-19, timp de staționare scurt sau bunkerare în radă. În 447 de cazuri au fost constatate un număr total de 2.884 de deficiențe.



De asemenea, ANR a efectuat 1.495 de inspecții privind siguranța navigației pe timpul staționării navelor în port sau radă, din care 66 la nave tehnice maritime, 697 la nave de navigație interioară cu pavilion român și 184 la nave fluviale cu pavilion străin.

Pentru deficiențele constatate - în principal pentru nerespectarea regulilor privind siguranța navigației - au fost aplicate un număr de 313 sancțiuni contravenționale, din care 104 avertismente și 249 amenzi, în valoare totală de 1.026.150 de lei. Din cele 249 de nave amendate, 157 de nave erau românești, iar 92 nave erau străine.

În urma inspecțiilor de Port State Control au fost reținute 39 de nave. Totodată, au fost efectuate 42 de reinspecții cu tarifare și au fost aplicate 39 de amenzi.

Un număr de 81 de nave au fost reținute de către ofițerii de siguranță din căpităniile de port la sesizarea terților sau pentru: neachitarea taxelor datorate căpităniilor, defecțiuni la sistemele de siguranță, avarii la corpul navei sau defecțiuni la sistemul electric. Dintre acestea, 68 de nave au fost reținute în portul Constanța.

Căpităniile de port au efectuat 1.164 de inspecții și măsurători la ambarcațiuni de agrement și de pescuit. Au fost emise 649 de autorizații de reparații la nave, în afara șantierelor navale, 152 de permise de lucru pentru scafandri și 91 certificate gas free. De asemenea, au fost supravegheate la operare 883 de nave tanc.

Evenimente de navigație

În anul 2022, au fost raportate 176 de evenimente de navigație, în care au fost implicate 271 nave, din care: 35 de nave maritime, 204 nave de navigație interioară și 32 de ambarcațiuni.

La cele 10 dosare de cercetare a evenimentelor de navigație rămase din anul precedent s-au adăugat 143 de noi dosare de cercetare. Pe parcursul anului au fost finalizate 136 de dosare, dintre care 22 s-au încheiat cu amenzi contravenționale, iar opt dosare au fost trimise la Parchet.

85 de epave

Potrivit raportului ANR, în zona maritimă a României sunt înregistrate 12 epave, din care: opt în zona de jurisdicție a Căpităniei Portului Constanța, trei la Mangalia și una la Sulina.

Pe Dunăre și pe canalele secundare sunt, în evidențe 73 de epave: una în zona de jurisdicție a Căpităniei Portului Cernavodă, 14 în zona de jurisdicție a Căpităniei Zonale Tulcea, 30 epave în zona Căpităniei Zonale Galați, 11 epave se află în zona de jurisdicție a Căpităniei Zonale Giurgiu și 17 epave în zona Căpităniei Zonale Drobeta Turnu Severin.

Examene pe bani grei

Potrivit raportului de activitate, Autoritatea Navală Română a încheiat anul 2022 cu venituri de 95,314 milioane de lei, în creștere cu 13,49% față de anul precedent. Din veniturile totale, 9,85% - respectiv 9,393 milioane de lei - au fost obținute din prestațiile efectuate pentru personalul navigant. Față de anul 2021, această categorie de venituri s-a diminuat cu 17,05%. De pe urma examinării navigatorilor brevetați și nebrevetați înscriși la examene, ANR a câștigat o sumă uriașă: 3,669 milioane de lei.

Cheltuieli mai mari

În 2022, instituția a efectuat cheltuieli totale de 85,150 milioane de lei, cu 13,02% mai mult față de anul precedent. Cheltuielile de personal s-au ridicat la 61,661 milioane de lei, înregistrând o creștere de 3,15%.

În cadrul ANR, la finalul anului 2022 existau 702 posturi, din care erau ocupate 638 de posturi. Din total, în structura centrală a instituției lucrau 245 de persoane (respectiv 38,40%), 142 de lucrători la Căpitănia Zonală Constanța, 76 de lucrători la CZ Galați, 62 de lucrători la CZ Giurgiu, 61 de lucrători la CZ Tulcea și 56 de lucrători la CZ Drobeta-Turnu Severin. În anul 2022, pentru perfecționarea profesională a unui număr de 268 de angajați, ANR a cheltuit 144.965 de lei.

Trecute sub tăcere

Cum era de așteptat, autorii raportului au prezentat doar aspectele pozitive din activitatea instituției, omițându-le pe cele ce nu-i fac cinste.

Iată, nu se spune niciun cuvânt despre faptul că în anul 2022, la fel ca în cele peste două decenii ce au trecut de la dispariția flotei maritime, Autoritatea Navală Română nu a întreprins niciun demers pentru reînființarea pavilionului maritim internațional al României, pentru a atrage armatori, locuri de muncă pentru navigatorii și cadeții români, comenzi de construcții și reparații în șantierele navale ale țării, precum și importante venituri la bugetele statului.

Se trece sub tăcere faptul că în anul 2022, pentru prima oară în istoria țării, o structură a statului român – respectiv ANR - a trecut peste capul Ministerului Transporturilor și al Guvernului, încercând să modifice, fără știința lor și manipulând o comisie parlamentară, un act normativ adoptat de Executiv. Este vorba de OUG nr. 50 privind reglementarea muncii în domeniul maritim, act prin care se armonizează legislația națională cu prevederile Convenției maritime internaționale MLC 2006.
În raport nu se vorbește nici despre zecile de procese pe care angajații ANR le-au intentat instituției, considerându-se discriminați din punct de vedere salarial, despre procesele pierdute și executările silite ce au urmat. Dar mai ales nu se spune cine va achita sumele reprezentând cheltuielile de judecată în numeroasele procese pierdute și cele pe care instituția trebuie să le plătească în plus, sub formă de dobânzi și actualizări cu indicele inflației.

De asemenea, raportul nu pomenește nimic despre acțiunea deschisă de Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța împotriva Autorității Navale Române, înregistrată la secția penală a Judecătoriei cu numărul de dosar 25706/212/2022, într-un caz de falsificare a unor înscrisuri (carnet de marinar, brevet pentru funcția de ofițer mecanic II și altele), care au fost emise pe baza unor înscrisuri falsificate. Cauza penală respectivă pune într-o lumină extrem de proastă întreaga activitate a instituției în domeniul eliberării de documente pentru navigatori. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.453 secunde