Traficul de mărfuri pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari a făcut un salt de aproape 12%

Joi, 14 Octombrie 2021, 00:01
116
Uniunea Europeană recomandă de mai mulți ani transferul transportului de mărfuri de pe uscat pe apă, aducând argumente de mediu și economice. După cum se știe, transportul pe căile de navigație interioară este mult mai atractiv decât cel rutier și feroviar, a căror infrastructură se confruntă cu grave probleme în România. Unde mai pui că tariful pe tona de marfă transportată pe apă este mai mic decât în cazul transportului pe uscat. Ca urmare, nu trebuie să ne mire faptul că fluxurile de mărfuri de pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari continuă să crească.

Cerealele și minereurile domină traficul

„În primele nouă luni ale anului 2021, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 28,212 milioane de tone capacitate, cu 9,39% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 13,557 milioane de tone de mărfuri, cu 11,91% mai mult decât în ianuarie – septembrie 2020.”

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 47%, la fel ca și în perioada ianuarie – septembrie 2020. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereuri – 29%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 12%, produse chimice - 6%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașini și utilaje – 1%.



Principalul beneficiar al canalelor navigabile


În primele nouă luni din 2021, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări era de 54%. Aceasta reflectă rolul major pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 13,557 milioane de tone de mărfuri derulate în această perioadă, în contul României au fost transportate 46%, pentru Serbia - 28%, Ungaria - 11%, Bulgaria - 10%, Austria – 1%, Slovacia – 1%, Croația – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 1%.

În primele nouă luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 19.215 unități navale, din care: 13.188 barje, 2.977 șlepuri, 38 nave fluvio-maritime, 3.005 remorchere împingătoare și 7 nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Previziuni

Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Transportul fluvial și portul Constanța mizează pe creșterea cantităților de cereale pentru export. România a anunțat o recoltă record de peste 30 de milioane de tone de cereale, din care peste 26 de milioane de tone vor fi livrate peste hotare. La rândul lor, Serbia și Ungaria au obținut recolte mai mari în acest an și vor crește exporturile derulate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră și prin portul Constanța.

Dacă ritmul de creștere se va menține cel puțin la nivelul actual, canalele navigabile vor încheia anul 2021 cu un trafic de peste 18,076 milioane de tone, mai mare cu 9,50% față de cel realizat în 2020 și cu 7,95% față de recordul din 2019.



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.1786 secunde