Vârsta la care adolescenții încep să gândească precum adulții, descoperită datorită neuroștiinței

2537
Vârsta la care adolescenții încep să gândească precum adulții, descoperită datorită neuroștiinței - fond-neurostiinta-1700247297.jpg

Articole de la același autor

Adolescența, definită ca reprezentând perioada de tranziție între pubertate și maturitate, vine cu diverse schimbări majore în procesele psihologice, emoționale și sociale ale tânărului și este adesea asociată cu comportamente provocatoare. Adolescenții pot fi capricioși, rebeli și pot recurge la consumul de substanțe interzise și la alte comportamente riscante.

Adolescența este acea etapă a vieții când oamenii sunt cei mai vulnerabili la dezvoltarea unor afecțiuni de sănătate mintală, precum schizofrenia. Specialiștii în neuroștiință descriu adolescența ca fiind o maturizare treptată a funcției executive și dezvoltarea abilităților cognitive superioare, cum ar fi luarea deciziilor și planificarea, cu ajutorul cărora coordonăm alte abilități cognitive și comportamente. Un nou studiu ne spune exact când se maturizează funcția executivă. Rezultatele analizei delimitează granița între adolescență și maturitate, dezvăluind momentul când adolescenții încep să gândească la fel ca adulții. Studiile privind dezvoltarea funcției executive examinează de obicei cum procese precum memoria de lucru, controlul inhibitor și schimbarea sarcinilor se modifică odată cu vârsta.

Mai mulți specialiști în domeniu au reunit rezultatele a patru studii mari independente pentru a crea un set de date care cuprinde performanța a aproape 10.800 de persoane cu vârste cuprinse între 8 și 35 de ani asupra a 23 de măsurători diferite ale funcției executive din 17 sarcini distincte. Astfel, au reușit să urmărească maturizarea funcției executive pe parcursul adolescenței.

Analiza datelor a relevat că performanța în aproape toate sarcinile s-a îmbunătățit odată cu vârsta, cele mai mari îmbunătățiri având loc între începutul și mijlocul adolescenței (10-15 ani), și îmbunătățiri mai mici, dar totuși semnificative, de la mijlocul la sfârșitul adolescenței (15-18 ani). Performanța în toate măsurătorile s-a stabilizat la niveluri adulte între 18 și 20 de ani. Autorii afirmă că descoperirile confirmă și oferă dovezi directe rare pentru ideea că adolescența este o fază de tranziție distinctă în care funcționarea executivă orientată către obiective atinge maturitatea.

Funcția executivă depinde în mare măsură de o structură cerebrală numită cortex prefrontal (PFC), care suferă o maturizare prelungită în timpul adolescenței. Numeroase studii de imagistică cerebrală arată, totuși, că maturizarea PFC continuă bine în a treia decadă de viață - mult mai târziu decât maturizarea funcției executive observată.

„PFC este clar relevant pentru funcția executivă, iar atât procesele cerebrale, cât și performanța cognitivă pot fi utilizate pentru a delimita granițele adolescenței”, transmit autorii analizei.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6149 secunde