Elena Grădinaru: "Ce fac doar pentru mine moare odată cu mine. Nemuritor rămâne ce fac pentru alții"

46634
2

Articole de la același autor

După aproape cinci decenii petrecute la catedră ca învățătoare, Elena Grădinaru, de la Școala Gimnazială „Ion Ghica” din Tortoman, se află între finaliștii la categoria „Dezvoltarea abilităților socio-emoționale” din cadrul Galei Profesorul Anului din mediul rural. Evenimentul național, organizat de Teach for Romania, se află la a doua ediție, în care sunt premiați educatori, învățători, profesori sau consilieri școlari din școlile rurale. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul galei care va avea loc săptămâna viitoare, pe 23 februarie.

Absolventă a Liceului „Gheorghe Asachi” din Piatra Neamț, unde timp de cinci ani s-a format ca dascăl, Elena Grădinaru a fost repartizată, inițial, la o școală cu prima treaptă de liceu din județul Neamț, unde a predat între anii 1975-1979. Din 1980 și până în prezent este dascăl la Școala Gimnazială „Ion Ghica” din Tortoman. În această perioadă a fost și director al acestei școli, timp de șapte ani, cu întreruperi: 2008-2010; 2011-2012; și-apoi din 2013 până în 2017. „N-am avut niciun concediu medical, ci doar 112 zile de concediu, cum era pe vremea mea, după naștere”, ne-a declarat Elena Grădinaru cu mândria că, deși este moldoveancă, din 1979 a devenit tortomancă, și-a întemeiat o familie frumoasă, cu doi copii.





- Mai aveți forța de a ține piept noilor generații de elevi, după 48 de ani de învățământ?

- Anul acesta mă voi pensiona, odată cu finalizarea ultimei generații, pentru că acum am o clasă de 20 de elevi de-a IV-a, copii foarte buni. Merg acasă fericiți, părinții sunt mulțumiți și asta este și mulțumirea mea. Într-adevăr, am educat generații și generații de elevi. Din păcate, la Tortoman populația școlară a scăzut după anul 2000, odată cu desființarea Societății Cezotor. Când am venit la Tortoman, viața economică a comunei a presupus venirea forței de muncă, mai ales din partea Moldovei, din județele Botoșani, Vaslui, Iași, Neamț. Din nefericire, odată cu desființarea acestei societăți, foarte mulți locuitori au plecat, mulți prin străinătate.

Acum au rămas în jur de 200 de elevi în școală. Dar au fost perioade, chiar când eram eu director, când toate clasele erau paralele. Atunci învățam în trei corpuri de clădire. Astăzi funcționăm într-o școală modernă, dată în folosință din anul 2012, cu toate clasele într-un singur schimb. Chiar aș putea să spun o școală europeană, care concurează cu foarte multe unități din mediul urban.

- Dar elevii dvs., din băncile de-acum, s-au schimbat mult față de cei din generațiile inițiale?

- Ca peste tot, se observă în primul rând o scădere a populației școlare, ceea ce ne afectează. În ceea ce privește percepția față de sistemul educațional, n-aș putea să spun că nu avem copii. Avem elevi foarte buni în școala noastră, ascultători, dar parcă nu mai sunt precum cei din generațiile de odinioară, care erau mult mai aplecați asupra studiului. Acum și mijloacele moderne îi mai țin ocupați cu alte activități.



- Ce părere aveți în legătură cu repetenția în școala primară, pentru elevii care nu știu să scrie și să socotească la finalul clasei a IV-a?


- Eu nu am făcut deosebire între elevi. Pe mine m-au interesat toți elevii, în fiecare am găsit câte ceva bun, câte ceva în care am putut să dezvolt bine pentru copil. Nu sunt de acord cu repetenți la clasele primare, pentru că fiecare copil, până la clasa a IV-a, trebuie să învețe să scrie, să citească și să socotească. Educația nu se termină niciodată. Se poate continua și de la clasa a V-a cu alfabetizare. Tot în perioada cât am fost director, am organizat programul „A doua șansă”. Am făcut recensământ în localitate și toți cei care nu aveau ciclul primar finalizat au venit la școală sâmbăta și duminica, la „A doua șansă”, și l-au finalizat. Pe alții i-am îndrumat și au mers în continuarea studiilor la școala din Castelu, nivel superior, unde terminau o meserie, pentru că exista un protocol încheiat cu Liceul „Nicolae Titulescu” din Medgidia. Din verificările făcute de mine, nu mai avem persoane cu ciclul primar nefinalizat.



- V-a fost ușor să vă aliniați învățământului online?


- Nu mi-a fost prea ușor. Chiar am întâmpinat dificultăți la început, pentru că nu aveau copiii pe ce să lucreze. În fiecare zi erau la poarta mea, pentru că le distribuiam fișe. Veneau, le dădeam, apoi veneau cu ele rezolvate. Mai apoi, printr-un program, au primit toți tablete. Am avut cazuri în care unii au venit și au lucrat din clasă, iar restul de-acasă. Cu întreruperi de rețea, pentru că în perioada aceea se întrerupea mult curentul.



- În aceste cinci decenii ați avut o generație cu care v-ați mândrit mai mult?

- Cu fiecare generație sunt alte și alte provocări și amintiri. Am învățat, în toată această perioadă, că ceea ce fac doar pentru mine moare odată cu mine. Dar ceea ce fac pentru alții rămâne nemuritor. Anul trecut, în vară, prima mea generație de aici, din Tortoman, mi-a făcut o surpriză și ne-am întâlnit cu toții, ceea ce m-a emoționat mult.

Foarte mulți dintre elevii mei au îmbrățișat diverse meserii. Acum am în cancelarie două foste eleve. Iar cei care nu au fost performanți la învățătură să știți că mă mândresc cu ei, sunt oameni gospodari în sat, au niște case foarte frumoase, fac cinste comunității, iar copiii lor vin la școală. Sunt învățătoarea copiilor foștilor mei elevi și poate chiar și bunici.

Mulți au plecat să lucreze în afară și asta este de apreciat, pentru că s-au întors și au investit banii în comunitate.



XXX

În final, reamintim că joi, 23 februarie, vor fi anunțați câștigătorii celor cinci categorii în cadrul Galei ce va fi organizată la Ateneul Național Iași, începând cu ora 17.00, evenimentul urmând a fi transmis live pe pagina de Facebook Teach for Romania.

„Nominalizarea la această gală mă onorează, dar consider că este mai repede un câștig pentru școala noastră, cât și pentru comunitate. Aș vrea să le mulțumesc cadrelor didactice din școală, pentru că au avut încredere în mine și m-au nominalizat. În special, doamnei director, care a avut curajul să ne înscriem la acest mare proiect. Nimic nu poți să faci de unul singur. În școala noastră sunt cadre profesioniste, responsabile, de o mare valoare intelectuală, implicate în sistemul educațional”, ne-a declarat Elena Grădinaru.

De asemenea, unul dintre foștii săi elevi i-a transmis un emoționant mesaj: „Sărut mâna, doamna învățătoare. Felicitări pentru nominalizarea «Profesorul anului»! Meritați din plin. Eu, Petru-Pavel Pătrașcu, deși am învățat cu dumneavoastră în clasele I - IV, am să vă pomenesc tot timpul, atât apropiaților, copiilor mei și vă promit că, dacă voi fi înzestrat cu zile, chiar nepoților. Cu dragoste și respect, al dumneavoastră fost elev Petru-Pavel Pătrașcu.

P.S. Nu sunt subiectiv”.



Comentează știrea

Simina Eleonora Ionita
24 februarie 2023
Podiumul Galei Profesorul Anului din mediul rural [2023]

Categoria: Dezvoltarea abilităților socio-emoționale: [Locul I - Angelica Cocea – învățător, Liceul Tehnologic „Petre P. Carp”, Țibănești, județul Iași] : [Locul II - Elena Grădinaru – învățător, Școala Gimnazială „Ion Ghica” Tortoman, județul Constanța] : [Locul III - Elena Spiridon – învățător, Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai”, Șinca Veche, județul Brașov]

LutaGriluta127
12 martie 2023
Felicitari!

Indiferent care ar fi fost alegerea juriului, nominalizarea este cel mai bun criteriu de apreciere! (SpyrosOMS2007)

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6061 secunde