ANR și CERONAV ar putea fi transformate în regii autonome pentru a fi mulse de banii încasați de la navigatori

1904
4
Guvernanții români sunt disperați. Cheltuielile statului cresc văzând cu ochii, iar veniturile încasate din taxe, impozite, redevențe și alte surse nu reușesc în niciun chip să le acopere. Pentru a putea funcționa și a-și achita obligațiile față de cetățenii țării, trebuie să se împrumute în draci, la dobânzi tot mai mari. Iar de vreo trei-patru ani se împrumută și pentru a-și achita ratele la creditele scadente.

În acest timp, deficitul bugetar continuă să se mențină cu mult peste pragul de deficit excesiv stabilit de Uniunea Europeană. Și dacă Guvernul nu va găsi soluția de a-l reduce sub nivelul de 3% din produsul intern brut, România riscă să fie dur sancționată.

În zadar caută miniștrii soluții, surse noi de venituri bugetare; nu prea se găsesc. Munca este supraimpozitată deja, afacerile private nu pot fi taxate mai mult fără pericolul de a le descuraja și distruge. Pensiile sunt deja impozitate; proprietățile, la fel.

Spuneți, stimați cititori, că ar trebui reduse cheltuielile bugetare? Adică vreți să se facă curățenie în instituțiile statului, să fie desființate structurile inutile, care doar încurcă lumea plimbând hârtiile, și posturile de băgători de seamă? Vreți să fie redus numărul parlamentarilor de la 329 de deputați și 136 de senatori la doar 300 în total, așa cum a votat poporul la referendumul din noiembrie 2009? Vreți să fie desființate pensiile speciale și celelalte privilegii ale politicienilor și clientelei politice? Vreți să se facă curățenie în noianul de sporuri acordate fără nicio justificare obiectivă în instituțiile statului? Spuneți că partidele politice n-ar mai trebui să primească subvenții de la bugetul de stat și ar trebui să trăiască doar din cotizațiile achitate de membrii lor?

Doamne apără și păzește! Cum a putut să vă treacă așa ceva prin cap?

Nu, stimați cititori, trebuie căutate alte soluții! Și uite că Ministerul Transporturilor a găsit ceva! Nu e mult, dar e un început.



„Prestidigitație” cu instituțiile statului

Iată, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență lansat în dezbatere, câteva instituții publice aflate în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii vor fi reorganizate. Mai exact, statutul lor de autoritate publică va fi înlocuit cu cel de regie autonomă. Astfel:

- Autoritatea Rutieră Română urmează să devină Regia Autonomă „Autoritatea Rutieră Română”,

- Autoritatea Navală Română va fi botezată Regia Autonomă „Autoritatea Navală Română”,

- Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV va fi transformat în Regia Autonomă „Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV”.

Veți spune, stimați cititori: „Și, mă rog, ce-i cu asta? În definitiv e aceeași Mărie cu altă pălărie!”. Dați-mi voie să vă contrazic! Trecerea acestor instituții la statutul de regie îi va permite statului să le mulgă, să încaseze dividende de pe urma activității lor și, astfel, să mai acopere din gaura bugetară.



Statul ia 9% din profit


Trebuie precizat faptul că cele trei instituții funcționează, în prezent, pe principiul autofinanțării, acoperindu-și cheltuielile din veniturile obținute din propria lor activitate. Excedentul financiar (echivalentul profitului realizat de societățile comerciale) nu este impozitat și este utilizat pentru investiții și proiectele proprii de dezvoltare.

Din clipa în care aceste instituții vor avea statutul de regie, situația se schimbă. Excedentul lor financiar se transformă în profit, care este impozabil. Asta n-ar fi nimic, dar potrivit Legii nr. 15 din 1990 privind regiile autonome (actualizată în 2022), din profitul net, respectiva entitate economică va putea reține doar o cotă de 5%, care va fi utilizată pentru constituirea unui fond de participare a angajaților la profituri. Restul de 95% va fi vărsat la bugetul statului.

De altfel, Ministerul Transporturilor nu ascunde motivul financiar pentru care face această „prestidigitație” cu instituțiile din subordine, declarând negru pe alb în referatul de motivare ce însoțește proiectul de act normativ: „Prin urmare, pentru restabilirea și menținerea unui echilibru macroeconomic, este necesară identificarea imediată a unor surse suplimentare de venituri la bugetul de stat, inclusiv prin reorganizarea instituțiilor/autorităților publice în scopul eficientizării și profitabilității activităților desfășurate de acestea, aspect care în final înseamnă virarea unor sume mult mai consistente la bugetul de stat”.



Navigatorii – victimele rapacității statului


Stimați cititori, se cuvin câteva precizări. Veniturile CERONAV provin, în totalitate, din banii achitați de navigatorii români pentru participarea la cele peste 260 de tipuri de cursuri obligatorii organizate de această instituție de învățământ. Până acum, excedentul a fost folosit pentru investiții și modernizarea CERONAV, astfel încât acest centru european de pregătire să se mențină la standardele impuse de convențiile maritime internaționale și să poată asigura competențele cerute pe piața shipping-ului internațional.



De asemenea, mare parte din veniturile Autorității Navale Române provin tot din buzunarele navigatorilor, care achită sume importante pentru brevete, certificate de capacitate, carnete de marinar, vize, certificări, confirmări, reconfirmări și o mulțime de alte documente mai mult sau mai puțin obligatorii în lumea navigației maritime și fluviale.

De-acum înainte, excedentul înregistrat de aceste instituții vitale pentru menținerea navigatorilor români pe piața shipping-ului internațional nu va mai fi folosit pentru investițiile și dezvoltarea acestor structuri, ci va ajunge la bugetul statului și va lua alte căi.


Este de așteptat ca, odată cu schimbarea statutului acestor instituții, statul să pună mai mare presiune pe ele și să le impună majorarea tarifelor percepute navigatorilor. Astfel vor crește profiturile și sumele vărsate la bugetul de stat. Navigatorii români – pentru care statul nu face nimic - vor fi victimele acestor schimbări instituționale și vor plăti pentru acoperirea găurilor din bugetele statului.





Istoria se repetă

Mai trebuie precizat un lucru: transformarea acestor instituții în regii autonome deschide poarta externalizării unora dintre activitățile profitabile, precum inspecțiile la tancurile petroliere. În prezent, acestea sunt efectuate de Autoritatea Navală Română. Cei cu vechime mai mare în această instituție își amintesc că, de-a lungul timpului, au mai existat tentative de a transforma Autoritatea Navală Române în regie autonomă și chiar au fost propuneri de-a dreptul scandaloase de a o preschimba în societate pe acțiuni, cu gândul de a o privatiza fraudulos. 



Comentează știrea

EUGEN
15 septembrie
NAVE

AU INCEPUT SA SE BATA PE CIOLAN / NU LE MAI AJUNGE

unu
15 septembrie
RAANR

Eu unul cred ca se face primul pas catre transformarea lor in companii nationale, si apoi vanzarea de actiuni. Este interes sa intre olandezii, vor demult portul, este si conditie ca sa intram in schengen. Asa si apc -ul a devenit in 98-99 din regie autonoma, Companie si apoi a vand 20% catre FPP si acum se incearca listarea ei la bursa.Vezi HG 517 / 98 de infiintare a Companiei APC.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3396 secunde