Cresc adâncimile în portul Constanța. Vor fi executate noi lucrări de dragaj

1750
Cresc adâncimile în portul Constanța. Vor fi executate noi lucrări de dragaj - fond-cresc-adancimile-in-portul--1706114020.jpg

Articole recomandate

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a pus în dezbatere publică proiectul de HG pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Dragaj de investiții în porturile maritime”.

Potrivit notei de fundamentare, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, la care statul român deține 80% din acțiuni, administrează infrastructura portuară din următoarele porturi:

1. portul Constanța

- zona Constanța (cu suprafață totală 38.637.719,64 metri pătrați);

- zona Midia (8.239.358 metri pătrați);

- zona Basarabi (114.002,71 metri pătrați);

- zona Mangalia (1.871.782 metri pătrați);

2. portul Tomis (220.265 metri pătrați).

Bunurile ce alcătuiesc infrastructura portului Constanța (terenurile portuare, construcțiile hidrotehnice destinate acostării navelor și/sau aferente porturilor, bazinele portuare din interiorul porturilor, șenalele de acces în porturi, căile ferate, drumurile tehnologice, instalațiile și echipamentele aflate în perimetrul portuar și care sunt destinate furnizării de utilități, acvatoriile) fac parte din inventarul bunurilor proprietate publică a statului, fiind în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea CN APM SA Constanța, în baza contractului de concesiune nr. LO4113/31.10.2008.

Din analiza ridicărilor batimetrice realizate în zonele portuare Constanța, Midia și Mangalia, au rezultat următoarele:

- în unele zone, cota fundului bazinului în imediata apropiere a zidului de cheu este mai ridicată decât cota proiectată (cota de fundare a cheului);

- adâncimile din bazinele portuare, raportate la cota proiectată, nu sunt uniforme și prezintă diferențe cuprinse între 0,1 – 0,5 metri, până la 2,0 – 3,0 metri.

Depunerile acumulate în timp conduc la scăderea adâncimii șenalelor de acces și a bazinelor portuare, fenomen cu implicații negative atât în activitatea de navigație în port, cât și în cea de operare a navelor la fronturile de acostare. Prin nerealizarea adâncimilor proiectate se pune în pericol siguranța navelor.

Potrivit studiului de fezabilitate derulat de CN APM SA Constanța, studiului geotehnic și expertizei tehnice, sunt necesare următoarele:

- lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor și șenalelor navigabile din zona Constanța, în 14 sectoare cu o suprafață de 268,6 hectare;

- lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor și șenalelor navigabile din zona Midia, în 6 sectoare cu o suprafață de 70,64 hectare;

- lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor și șenalelor navigabile din zona Mangalia, în 6 sectoare cu o suprafață de 64,88 hectare.

Lucrările se vor realiza cu tehnologie CSD – Cutter-suction Dredging. Pe toată perioada operațiunilor de dragaj, deplasările cheurilor vor fi monitorizate topografic. Citirea zero pentru mărcile topografice instalate pe cheuri se va efectua înainte de începerea lucrărilor de dragaj, iar citirea finală se va efectua la minimum o lună după finalizarea operațiunilor de dragaj, respectiv înainte de expirarea perioadei de garanție a lucrărilor de dragaj.

Înainte de realizarea operațiunilor de dragaj se va efectua o ridicare batimetrică în toate perimetrele de dragaj. La finalizarea operațiunilor de dragaj se vor efectua de asemenea măsurători batimetrice, care să confirme realizarea adâncimilor prevăzute în proiect. Calculul volumelor dragate se va realiza și la faza de execuție cu un software specializat. La următoarele faze de proiectare (PT+DE) executantul va detalia ipotezele de calcul pentru calculul volumelor de material ce urmează a fi dragat.



Cât costă investiția și de unde vin banii


Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 1.059.239.367,65 lei, din care C+M este de 694.842.217,49 lei. Durata de realizare a investiției este de 39 luni, din care durata de execuție este de 30 luni de la data emiterii ordinului de începere.

Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2017 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Prin realizarea proiectului, adâncimea șenalelor de acces, a bazinelor de manevră și a bazinelor aferente danelor de operare va fi adusă până la cotele proiectate, conform adâncimii de fundare a cheurilor respective, în scopul asigurării condițiilor necesare pentru operare. Se vor extinde zonele navigabile prin crearea de șenale/bazine în zonele care în prezent au adâncimi naturale, îmbunătățind astfel condițiile de navigație, siguranța navigației, și se vor crea condiții pentru creșterea traficului de marfă.

Noile lucrări de dragaj de investiții în porturile maritime vin la scurt timp de la efectuarea altor serii de astfel de lucrări. Iată, în intervalul 2018 – 2023, a fost derulat contractul de finanțare pentru proiectul de investiții „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimii șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța”. Lucrările au fost executate în 17 sectoare aferente danelor, șenalelor de acces și bazinelor de manevră, iar valoarea proiectului s-a ridicat la 227.625.944 lei, din care finanțarea europeană a fost de 140.259.517 lei, aproximativ 30,5 milioane de euro.



Ion TIȚA-CĂLIN



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.2276 secunde