Depresia, efecte devastatoare printre navigatori! Cadeţii, categoria cea mai vulnerabilă

3692

Articole de la același autor

Instalarea depresiei - urmată de efectele ei devastatoare! - reprezintă o problemă extrem de delicată în lumea navigaţiei, o meserie dificilă, pe care nu o poate practica oricine. Dintre toţi slujitorii mărilor şi oceanelor, cadeţii sunt cei mai expuşi, iar procentul celor care ajung chiar la suicid creşte alarmant. În acest context, Inspectoratul ITF propune o serie de măsuri, ce vor fi implementate inclusiv la Constanţa.

Formarea maritimă din întreaga lume se concentrează în primul rând pe abilităţile navigatorilor în ceea ce priveşte problemele practice întâlnite pe o navă. Pregătirea maritimă se referă la transportarea navelor de la punctul A la punctul B în cel mai rapid şi mai sigur mod. Cu toate acestea, pregătirea pare să fi omis un aspect fundamental care poate avea un impact profund asupra vieţii navigatorilor şi, în cele din urmă, asupra lumii maritime. Cu accent pe formarea specifică industriei, partea umană a ceea ce necesită jobul de navigator este adesea neglijată.

O statistică îngrijorătoare

Viaţa este extrem de provocatoare pentru un navigator, mai ales pe vas, unde lucrează şi îşi petrece tot timpul în voiaj. Există multiple probleme, cum ar fi mediul de lucru extrem de solicitant, respectarea termenelor limită stricte, diferenţa de fus orar, depărtarea de casă şi de persoana iubită. Toţi aceşti factori au o influenţă negativă asupra sănătăţii mintale a navigatorilor, ducând la stres şi depresie. În acelaşi timp, condiţiile de muncă îngreunează accesul navigatorilor la informaţii, consiliere, servicii medicale şi conexe pentru a-şi reduce riscul de a fi depresivi.

„Importanţa sănătăţii mintale a intrat în centrul atenţiei în special în timpul pandemiei Covid-19, odată cu intensificarea numărului cazurilor. Unii experţi spun că vedem doar vârful aisbergului. Anterior pandemiei Covid-19, ITF Seafarers şi ITF Trust au însărcinat Universitatea de Medicină Yale să efectueze un studiu privind «Sănătatea mintală şi factorii de risc la navigatori». Potrivit studiului, prevalenţa depresiei şi a anxietăţii în rândul navigatorilor chestionaţi a fost de 25%, respectiv 17%. ITF crede că numărul va fi mai mare dacă facem un studiu acum.

Ratele de sinucidere în rândul navigatorilor s-au triplat din 2014, potrivit cifrelor de la UK P&I Club. În 2015, sinuciderea a fost citată drept cauză de deces în 15,3% din cazurile de sănătate mintală identificate, crescând de la 4,4% în 2014. Între 2001 şi 2005, navigatorii din marina comercială au obţinut al doilea cel mai mare nivel de sinucidere dintre toate profesiile, după mineri. Cadeţii par a fi cei mai vulnerabili. Dintre sinuciderile echipajului notificate Clubului P&I din Marea Britanie în 2015, aproximativ 40% dintre cei care au murit erau cadeţi. Deşi este foarte clar că nu vorbim despre perioade scurte ale sentimentului de singurătate, ci de disperare profundă, bunăstarea mentală a navigatorilor este încă văzută ca un subiect tabu şi o problemă puţin discutată. Industria maritimă răspunde foarte lent la această criză emergentă. Unii angajatori au început servicii de teleconsiliere pentru echipajele lor, dar problemele de confidenţialitate şi încredere îi împiedică pe navigatori să caute ajutor. De multe ori, le este frică să vorbească despre afecţiunile lor de sănătate mintală şi să caute sprijinul şi îngrijirea necesare, deoarece le este frică să nu îşi piardă locul de muncă şi să fie incluşi pe lista neagră. Unii dintre afiliaţii ITF au dezvoltat, de asemenea, o linie de asistenţă psihologică 24/7 pentru a gestiona stresul şi depresia pentru navigatori”, a explicat Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) şi şef al Inspectoratului ITF România.

Cursul, finanţat de ITF

Autorităţile au sesizat dinamica tot mai crescândă a fenomenului şi anunţă măsuri, ce vor fi implementate şi în România. Astfel, marţi, 26 martie, în prezenţa a trei specialişti din străinătate (Steve Trowsdale - inspector ITF Londra, dr. Asif Altaf - mental well-being department ITF şi Romano Peric - inspector IRF Croaţia), la Constanţa s-au pus bazele unui centru de predare de noţiuni despre această afecţiune şi de pregătire a trainerilor din regiune - Ucraina, Bulgaria, Albania, Muntenegru -, instituţiile implicate în proiect fiind Universitatea Maritimă Constanţa şi Academia Navală „Mircea cel Bătrân”. 




„ITF doreşte să aibă un rol proactiv pentru a-i educa pe cadeţi cu privire la problemele de bunăstare în timpul perioadei lor în academiile maritime. Considerăm că, dacă putem introduce un scurt modul în curriculum despre «Înţelegerea stresului, gestionarea timpurie şi gestionarea stresului», atunci cadeţii vor fi mai bine atunci când se vor ambarca pe nave. Tehnicile de depistare a depresiei sunt foarte importante, iar cursul va fi finanţat de ITF”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, în cadrul reuniunii de la Seamens Club, şeful Inspectoratului ITF România.

„Este o realitate că, atunci când cadeţii urcă pe navă, fie cadeţi de punte, fie ofiţeri juniori, ei vor avea o viaţă provocatoare mult diferită de viaţa de pe ţărm în timp ce erau studenţi. Va exista stres din cauza naturii şi condiţiilor de lucru. În ultimii ani, ITF lucrează cu experţi pentru a dezvolta module privind «Bunăstarea navigatorilor», care includ prevenirea HIV/SIDA şi gestionarea stresului. ITF a dezvoltat deja un model de modul introdus până acum în programa de studii în academiile maritime din India, Filipine, Sri Lanka, Bangladesh, Egipt, Mexic, Chile, Honduras, Africa de Sud, Malaiezia, Vietnam, Uruguay şi Ucraina”, a mai spus Adrian Mihălcioiu. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.8396 secunde