Caraghioasele achiziții făcute la grădinițele "Amicii" și "Mugurel" ar putea cauza pierderea fondurilor europene

1441

Articole de la același autor

La mai bine de patru ani de când Primăria Constanța publica (în septembrie 2018) caietele de sarcini pentru lucrările de reabilitare, modernizare și dotare a grădinițelor cu program prelungit „Mugurel” și „Amicii”, nu se mai poate vorbi de o estimare a redării lor în circuitul educațional constănțean, din cauza apariției unei incredibile probleme: achiziționarea caraghioasă de aparatură supradimensionată, de HoReCa, pentru… preșcolari.

În primăvara anului trecut, primarul Vergil Chițac anunța stadiul lucrărilor derulate în cazul mai multor unități de învățământ din oraș, majoritatea pentru creșterea eficienței energetice, cu fonduri europene. Pentru grădinițele cu program prelungit „Amicii” și „Mugurel”, lucrările de modernizare erau executate în proporție de 40%. „Valoarea celor două proiecte însumează 10 milioane de lei (6 milioane de lei la «Amicii» și 4 milioane de lei la «Mugurel»)”, afirma primarul Constanței.

Veste ce i-a bucurat pe părinții copiilor care au fost relocați de la aceste grădinițe în alte unități preșcolare. Din păcate, bucuria le-a fost scurtată…



„Proiectantul nu știe despre ce este vorba într-o grădiniță”

La începutul acestei săptămâni, vorbind în ședința de Consiliu Local despre dotarea celor două grădinițe, prof. Irinela Nicolae, inspector pentru învățământ preșcolar, își exprima indignarea vizavi de proiectarea necesarului din cele două unități pentru preșcolari: „La proiectare sunt două etape diferite. Pe de o parte, o firmă se ocupă de proiectarea clădirii, în timp ce o altă firmă se ocupă de proiectarea necesarului din unitatea de învățământ. Probabil că domnul viceprimar a primit deja informații că în partea aceasta a doua de proiectare, unde vorbim de materiale diverse, se petrec niște lucruri ciudate. Proiectantul nu știe despre ce este vorba într-o grădiniță, atâta vreme cât ei proiectează niște frigidere supradimensionate, ca și cum le-ai lua pentru un restaurant, în nici un caz pentru o grădiniță. Nu încap în bucătăriile făcute acum. Nici măcar în sălile de depozitare, așa de uriașe sunt. Au trecut pe lista propunerilor de materiale - și care deja se regăsesc în unități - inclusiv mașină automată de spălat pahare. În grădiniță nu există așa ceva. Copiii nu au voie să bea din pahare, ei beau din cănuțele de inox, folosesc tot felul de materiale care pot fi igienizate. Au fost cumpărate inclusiv niște gondole frigorifice care se folosesc la restaurante, pentru micul dejun, unde fiecare își ia ce are nevoie, din acelea deschise. Or, la grădinițe nu se pune problema. Poate că nu era nicio supărare că au fost luate, dar nu au unde să le bage. Stau cu ele pe holuri, asta este problema. Poate serviciul care ia în calcul așa ceva va studia cu atenție specificul unității de învățământ preșcolar și va propune niște lucruri care merg doar la grădinițe”, a mai afirmat același inspector școlar.



„Dacă asta scria în acel caiet de sarcini, mă îndoiesc că se mai poate face ceva”

Întrebată de presă în legătură cu anomaliile semnalate de inspectorul școlar Irinela Nicolae, ieri, 2 februarie, Felicia Ovanesian, administratorul public al orașului, inițial, a declarat că nu știe despre ce este vorba, după care a comentat posibile alternative.

„Cred că este un proiect mai vechi, care nu aparține actualei administrații. Vă promit că mă documentez, dar mă îndoiesc că cineva ar fi achiziționat altceva decât ce scrie în caietul de sarcini. Vă promit că invit fosta administrație să vă răspundă la asemenea întrebări. Am dubii serioase că este un caiet de sarcini întocmit în perioada actualei administrații. Nu se poate face nimic cu echipamentele achiziționate atâta vreme cât ele figurau ca atare în caietul de sarcini. Pe cine să trag de mână atâta vreme cât prestatorul a făcut ce scria în caietul de sarcini? Dacă asta scria în acel caiet, mă îndoiesc că se mai poate face ceva. De principiu, din caietele de sarcini nu trebuie direcționată achiziția spre un anume furnizor. Se evită achiziționarea dintr-o sursă prestabilită. Deci problema este ori în caietul de sarcini, ori în implementarea efectivă a obiectului de achiziție”, a afirmat administratorul public al orașului.



La întrebarea dacă se mai pot recupera banii pierduți cu halucinantele achiziții, același administrator a declarat: „Sunt două variante, în funcție de unde se identifică culpa. Dacă este culpa în sarcina celui care a elaborat caietul de sarcini, culpa îi aparține, este opinia mea dată fiind pregătirea. Dacă problema este la ce a făcut prestatorul, adjudecatarul procedurii de achiziție, răspunde acesta. Prestatorul, când vede acel caiet, trebuie să analizeze ce i se cere. Până la urmă prestatorul ar fi trebuit să observe că i se cere pentru o creșă sau o grădiniță să achiziționeze nu știu ce aparat de spălat pahare. Potrivit legii, nu numai rezultatul achiziției poate fi contestat, ci și documentația. Puteau măcar să solicite clarificări", a conchis Felicia Ovanesian, neexcluzând posibilitatea de a se pierde banii europeni obținuți pentru lucrările la aceste grădinițe.

Și uite așa două dintre cele mai râvnite grădinițe, datorită amplasării lor în vecinătatea noilor cartiere de locuințe Tomis Plus, Boreal, Palazu – Grădinița „Mugurel” pe str. Badea Cârțan, iar Grădinița „Amicii” pe str. Căpitan Dobrilă Eugeniu – rămân încremenite în… proiect. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5085 secunde