Tristețea elevilor cu dizabilități din centrele de plasament, alungată de călătoria în stagii de practică din Europa

537
1

Articole de la același autor

Pentru un copil obișnuit cu vacanțele în străinătate alături de părinți, deplasările pe care le presupun proiectele Erasmus implementate de școli nu mai constituie un element de noutate, decât în ceea ce privește activitățile cuprinse în agenda acestor plimbări peste hotare.

Însă cu totul specială este implicarea în proiectele europene a elevilor cu dizabilități (locomotorii, de intelect, autism), marea majoritate fiind la prima experiență de acest gen, din cauza situației sociale în care se află.



La finele acestei săptămâni, 10 elevi cu diferite dizabilități, școlarizați la secțiile de gastronomie ale școlii profesionale a Centrului pentru Educație Incluzivă „Albatros”, vor pleca într-un stagiu de practică în Cipru, în cadrul Proiectului ERASMUS+ „Profesioniști VET cu dizabilități în gastronomie”. Și asta după ce alți 10 colegi de-ai lor au efectuat deja stagiul de practică în luna august, în prima mobilitate prevăzută de același proiect.

După cum ne-a informat coordonatorul, prof. Geanina Zaharia, 14 din cei 20 de elevi beneficiari ai acestui proiect Erasmus provin de la centrele de plasament Casa Rotterdam, Techirghiol, Delfinul, Traian, Orizont. „Elevii au fost selectați pe baza unui test scris, adecvat posibilităților lor, a unui interviu, dar și a unei probe practice, desfășurate în laboratorul de gastronomie al Centrului «Albatros». Pentru buna desfășurare a acestui proiect, am colaborat foarte bine cu Direcția Județeană de Asistență Socială și Protecția Copilului, cu directorii și educatorii de referință din centrele de plasament. Din partea Centrului «Albatros» au fost implicați toți profesorii, directorul Nicoleta Luminița Ristea, în calitate de manager de proiect, psihologi, pedagogi, asistentul social”, a declarat prof. Geanina Zaharia - catedra de matematică a Centrului „Albatros”.



„Fericirea lor este cea mai mare satisfacție”

Timp de cinci zile pe săptămână, câte șase ore pe zi, cei 10 elevi deplasați în luna august au lucrat în bucătăria St. George Beach Hotel & Spa Resort, ajutând la spălarea și curățarea legumelor, la tăierea și feliatul legumelor și al mezelurilor, brânzeturilor, cărnurilor, au umplut rulouri cu diverse creme, au făcut prăjituri, torturi. „Scopul proiectului este de a facilita dobândirea de abilități de viață independentă pentru tinerii cu dizabilități și inserția acestora pe piața muncii. Toți elevii au certificat de handicap și certificat de orientare școlară și profesională, fiecare fiind pus la munca pe care poate să o facă el acolo. Începând cu anul școlar 2021-2022, am făcut deplasări în cadrul a trei proiecte Erasmus implementate de Centrul «Albatros» împreună cu 50 de elevi și ne-am descurcat, anterior unii participanți având și dizabilități locomotorii. Dar au răspuns cu succes la muncile atribuite. De exemplu, elevilor cu dizabilități locomotorii li s-a solicitat să așeze platourile pentru mic dejun și s-au descurcat extraordinar de bine, pentru că le plac muncile repetitive. Noi, cadrele didactice, suntem permanent în preajma lor, îi supraveghem îndeaproape, le dăm medicația, dar și satisfacțiile sunt pe măsură. Când le vezi fețele atât de fericite la întoarcerea dintr-un asemenea proiect Erasmus și vin și ne iau în brațe, întrebând cu insistență când mai merg într-o asemenea practică, este cea mai mare satisfacție a implicării noastre”, a povestit același coordonator. În plus, a adăugat că, în luna august, una dintre elevele din proiect, diagnosticată cu intelect redus, a ales să stea și peste program, pentru că îi plăcea foarte mult să ajute la realizarea torturilor și prăjiturilor.



Dar dincolo de această practică, elevii au beneficiat și de un program cultural, ce a cuprins vizite la cele mai importante obiective istorice și turistice. Însă cea mai mare bucurie a lor a fost piscina hotelului în care au fost cazați în luna august, ne-a mai spus coordonatorul proiectului.

Ce se întâmplă cu acești tineri cu dizabilități la finalul studiilor? La absolvirea școlii profesionale, elevii obțin două certificări, între care una din partea unității internaționale partenere în proiectul Erasmus, care este valabilă pentru angajarea oriunde în Europa.

În ceea ce-i privește pe absolvenții seriilor anterioare ale Centrului „Albatros”, am aflat că aceștia și-au găsit un loc de muncă în marile centre comerciale precum Carrefour sau Cora.



Comentează știrea

Mama Patrie
12 octombrie 2022
călătoria în stagii de practică din Europa

E foarte bine si pe Internationala, dar sa vedem si la foarte. Adica, mergi ca tara nu are [1]? sau mergi pe invitatie de merit[2]. In mod normal [2] vine dupa [1], sau cel putin pe aceeasi treapta. Altfel, pai cu toata consideratie mergeti la vot si vedeti de ce ? (nu e normal)

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5744 secunde